شناسهٔ خبر: 20907373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت؛

از بلاتکلیفی وزارت علوم در ابتدای کار دولت دوازدهم تا اهدای تندیس « هاونگ» به نمایندگان مجلس برای تصویب یک طرح نمایشی

بعد از اینکه گزینه‌های مختلفی برای تصدی وزارت علوم مطرح شد، دولت اعلام کرد فعلا قرار است این وزارت با سرپرست اداره شود، این تصمیم انتقادهای زیادی را از جانب نمایندگان مجلس، اساتید و فعالان دانشجویی به دنبال خود داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از فارس، آموزش عالی کشور این روزها با بلاتکلیفی روزهای خود را سپرس می‌کند، آغاز دولت دوازهم برای آموزش عالی برابر شد با نوعی بلاتکلیفی مدیریتی در این وزارتخانه حساس کشور. دولت روحانی در ابتدای کار تمامی وزرای پیشنهادی خود البته به غیر از وزیر علوم را به مجلس معرفی کرد تا سناریوی جدیدی برای وزارت علوم رقم بخورد و شایعات مختلفی در همین ابتدای کار مطرح شود.

* بلاتکلیفی آموزش عالی کشور در ابتدای کار دولت دوازدهم

بعد از اینکه گزینه‌های مختلفی برای تصدی آموزش عالی کشور مطرح شد، دولت اعلام کرد فعلا قرار است وزارت علوم با سرپرست اداره شود تا اینکه سر فرصت برای متصدی آن تصمیم بگیرد، این تصمیم انتقادهای زیادی را به دنبال خود داشت تا آنجایی که برخی نمایندگان مجلس و تشکل‌های دانشجویی نسبت به این اقدام انتقاد کردند.

به هر حال این روزها ساختمان تقریبا بلند وزارت علوم در انتظار وزیر جدید علوم است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها چشمش به جمال این وزیر روشن شود، حتی هنوز هم خبری از معرفی سرپرست نشده و رسما وزارت علوم در دولت دوازدهم بدون عالی ترین مقام خود سر می‌کند و در بلاتکلیفی قرار دارد.

* ساخت 200 خوابگاه با مشارکت دانشگاه‌ها و بخش خصوصی/ درآمد اختصاصی 380 میلیارد تومانی صندوق رفاه دانشجویان در سال گذشته

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ابتدای هفته گذشته در نشست خبری اظهار داشت: درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان با برنامه ریزی‌ها و ظرفیت سازی هایی که صورت گرفت از 180 میلیارد تومان به 380 میلیارد تومان در سال گذشته رسید و امسال بنا داریم این رقم را به 400 میلیارد تومان برسانیم.

یزدان مهر اضافه کرد: درآمد صندوق رفاه دانشجویان از سال 88 تا 91، 291 میلیارد تومان بود که از سال 92 تا 96 به 1140 میلیارد تومان رسید که رشد خوبی داشت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به رشد اعتبارات عمومی صندوق رفاه گفت: صندوق رفاه دانشجویان بیشترین رشد اعتبارات عمومی را داشت که هر سال 20 درصد به اعتباراتش اضافه شد همچنین با هم افزایی سازمان برنامه و بودجه 60 میلیارد تومان به صورت مشارکتی برای رفع منع خوابگاه سازی اختصاص داده شد که در برنامه ششم توسعه بتوانیم کمبود فضاهای خوابگاهی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس 200 خوابگاه به کمک دانشگاه‌ها، خیرین و بخش خصوصی در حال ساخت است که سود بانکی آن توسط صندوق رفاه پرداخت می‌شود و از محل اجاره بهایی که از دانشجویان اخذ می‌شود اقساط بانک پرداخت خواهد شد.

مشاور وزیر علوم در خصوص وام ویژه دکتری گفت: وام ویژه دکتری در سال 93 حدود 500 هزار تومان و در مجموع سه میلیارد و 800 تومان پرداخت کردیم، اما در سال 94، 20 میلیارد وام پرداخت شد و در سال 95، 60 میلیارد تومان وام دکتری دادیم و محدودیت آزمون جامع را برداشتیم و این وام به تمام دانشجویان دکتری روزانه غیربورسیه و جایابی نشده پرداخت شد.

وی افزود: امسال نیز 30 میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه متقبل شد که بانک توسعه و تعاون این مبلغ را به عنوان وام دکتری پرداخت کند 15 هزار دانشجوی دکتری برای سه ماه اول سال جاری ثبت‌نام کردند که 12 هزار نفر تاکنون وام‌ها را دریافت کردند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه در مورد پرداخت وام دکترا در تابستان گفت: با موافقت رئیس هیئت امنای صندوق در ایام تابستان نیز به دانشجویان دکتری وام پرداخت می‌شود.

وی در خصوص جذب حمایت نهادهای عمومی و خیرین توسط صندوق رفاه گفت: در سال‌های 94 و 95 توانستیم 232 میلیارد تومان از نهادهای مختلف مانند بنیاد 15 خرداد، بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران و سایر نهاد‌ها حمایت‌های مادی جذب کنیم که 28 خوابگاه دخترانه در مناطق محروم توسط بنیاد 15 خرداد در حال ساخت است که 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی همچنین از پرداخت وام عتبات به 30 هزار دانشجو در سال جاری خبر داد و گفت: دانشجویان متاهل یک میلیون و 500 هزار تومان و به دانشجویان مجرد نیز یک میلیون تومان پرداخت خواهیم کرد.

یزدان مهر یادآور شد: در برخی از وام‌هایی که پرداخت می‌کنیم تا 300 درصد رشد داشتیم همچنین وام ضروری نیز از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

* حجت‌الاسلام کرمی مسئول جدید نهاد رهبری در دانشگاه تهران شد  

هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حجت الاسلام کرمی به عنوان مسئول جدید نهاد رهبری در دانشگاه تهران معرفی شد.

قبل از حجت‌الاسلام کرمی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری مسئول جدید نهاد رهبری در دانشگاه تهران بود.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام کرمی پیش از این مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه قم بود و سوابقی همچون مسئول استانی نهاد رهبری در قم و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تربیت مدرس را در پرونده کاری خود دارد.

در این مراسم از زحمات 11 ساله حجت‌الاسلام کلانتری به عنوان مسئول سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تقدیر شد.

* مزین شدن نام دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد به نام شهید حججی

جلسه هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی روز یکشنبه 22 مردادماه به ریاست رئیس هیئت موسس و امنای این دانشگاه برگزار شد و بر این اساس نام دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد به نام شهید حججی مزین شد.

در ابتدای این جلسه علی‌اکبر ولایتی با یادآوری رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان عرصه مقاومت و ایستادگی و مدافعان حرم، یاد و نام آنان را گرامی داشت و با تجلیل از جهادگران عرصه مقاومت و قهرمانان دفاع مقدس از اسلام راستین علیه تکفیری‌های وابسته به وهابیت و افراطی‌ها و تکفیری‌های تروریست ، شهادت مدافع حرم و ایثارگر عرصه مقاومت و پیروزی شهید حججی را به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ملت بزرگ ایران و خانواده محترم شهید سعید حججی تبریک و تسلیت گفت.

در این جلسه مصوب شد نام دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد به نام شهید عزیز حججی مزین و تغییر یابد.

در این جلسه محمد مهدی طهرانچی به عنوان سرپرست مجموعه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران و همچنین سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، حمدلله منظر توکلی به عنوان سرپرست مجموعه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان کرمان و سرپرست دانشگاه آزاد کرمان و مهدی ملک نژاد به عنوان سرپرست مجموعه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به تصویب رسید.

در ادامه جلسه همچنین فرهاد رهبر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اصلاح ساختار پیشنهادی مطالبی را ارائه و اعضای هیئت امناء دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را بیان کردند و در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند و ولایتی هم در این زمینه بر ضرورت چابک سازی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه تاکید کرد.

* ابلاغ «برنامه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد » قبل از شروع سال تحصیلی/ ایجاد ساختار روان، شفاف و چابک برای اقدامات فرهنگی در دانشگاه

حجت‌الاسلام کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آغاز برنامه ریزی برای رسیدن به دانشگاه تراز اسلامی در دانشگاه آزاد و اقدامات فرهنگی جدید در این دانشگاه گفت: ما در این رابطه در چند حوزه کار را در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار دادیم، یکی در بعد محتوا‌هاست، اینکه باید ببینیم مسئولان واحدها از نظر محتوایی قرار است چه محتوایی را عرضه کنند.

عضو شورای مرکزی نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: یکی از کارهای اساسی که در این رابطه آغاز شده توجه همه جانبه روی راهبردها، ماموریت‌های اصلی و سیاست‌های کلان اجرایی و بعد برنامه‌های فرهنگی قابل اجرا در دانشگاه آزاد اسلامی است، این موضوع یکی از اقدامات جدی ما در دو ماه اخیر بود که البته هنوز اعلام هم نشده است.

کلانتری تصریح کرد: نکته بعدی بحث نیروی انسانی است که قرار است این کار را انجام بدهد که در این رابطه نیاز است اقداماتی انجام شود اول اینکه بهترین نیروهایی که توانایی انجام این کارها را داشته باشند و می‌توانند در این عرصه کار کنند شناسایی شوند و دوم بحث آموزش نیروها است، یعنی نیرویی که قرار است در دانشگاه کار فرهنگی کند باید ابتدا متخصص و کارشناس شده باشد تا بتواند با همه وجود از عهده این کار برآید و به تمام معنا در این حوزه به نتیجه رسیده باشد تا بتواند آن را عرضه کند.

وی گفت: مسئله بعدی بحث ساختار است، یعنی باید ساختاری که قرار است در دانشگاه به عنوان ساختار فرهنگی به ایفای نقش بپردازد ساختاری باشد که از عهده کار برآید نباید یک ساختار پیچیده با بروکراسی بالا وجود داشته باشد که بعد هم هیچ اثر و ثمری نداشته باشد، باید یک ساختار روان، شفاف و چابک داشته باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ان‌شاءالله این برنامه که در راستای دانشگاه تراز اسلامی در دانشگاه آزاد است  قبل از شروع مهر با عنوان «برنامه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی» ابلاغ خواهد شد و امیدواریم با شروع کار شاهد ثمرات این اقدام باشیم.

* مسئولان دانشگاه آزاد قرص و محکم به کارشان ادامه دهند/ جابه‌جایی‌ها اعلام شده است

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در سازمان مرکزی این دانشگاه گفت: ما تازه مستقر شدیم و در فصل معارفه ها و تکریم ها هستیم که برخی مسئولان نگرانند که می مانند یا نه، جابه جایی ها فقط تغییر ارنج تیم است تا تیم در حرکت شتابی سریع تر به قله هدف برسد.

وی افزود: هر کسی که قرار است در این مسیر همراه ما نباشد به وی گفتیم پس بقیه قرص و محکم به کارشان ادامه دهند.

رئیس دانشگاه آزاد در یک شوخی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: شما معاون پزشکی دانشگاه آزاد بوده‌اید و حالا می‌گویید فضای فیزیکی لازم برای دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد وجود ندارد، می‌خواهم به شوخی بگویم که مسئولان باید به سطح دانشگاه بروند تا مشکلات را بیشتر درک کنند.

* شایعات شهریه دانشجویان علوم پزشکی صحت ندارد

علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد هفته گذشته در حاشیه مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران گفت: چیزی که در مورد شهریه علوم پزشکی مطرح شده شایعه است، به هیچ وجه میزان افزایش به صورتی که مطرح شده نیست.

وی افزود: به دانشجویان علوم پزشکی اطمینان می‌دهیم این شایعات به هیچ وجه درست نیست، اینطور نیست که دانشگاه ازاد بخواهد هزینه امکانات و توسعه را از شهریه دریافت کند، با قرادادهایی که با برخی نهادها داریم امیدواریم بتوانیم از عهده مخارج برآییم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: سیدحسن خمینی عضو هیات امنای دانشگاه آزاد است و هر زمان که بخواهد می‌تواند در جلسات هیات امنا حضور یابد، حتما مشغله هایی دارد که در جلسات شرکت نمی‌کند.

ولایتی گفت: علوم پزشکی بدون تردید یکی از مهمترین موضوعات در کشور است که رشته های مربوط به این حوزه نیز در این جایگاه قرار می گیرند.

وی با اشاره به رغبت داوطلبان کنکور برای تحصیل در رشته های پزشکی افزود: کشور نیازمند توسعه حوزه پزشکی از جمله رشته های علوم پزشکی است.

وی اظهار داشت: یکی از معیارهای ارتقای سلامت نسبت تعداد پزشک و رشته های مختلف پزشکی و تعداد جمعیت کشورهاست. با وجود آنکه طی سال های گذشته دانشگاه های علوم پزشکی دولتی و آزاد در زمینه توسعه کمی و کیفی فعالیت هایی داشته اند اما هنوز با استانداردها فاصله داریم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: تاسیس بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد و مراکزی مشابه این بیمارستان در دیگر کشورها از برنامه های این دانشگاه به شمار می رود تا بتوانیم در رشته های پزشکی توسعه کمی و کیفی داشته باشیم.

ولایتی عنوان کرد: با مسئول بیمارستان کازرون صحبت هایی شده و قرار است این بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه آزاد اداره شود.

وی درباره مکانیسم انتخاب افراد در دانشگاه آزاد نیز گفت: بنای من و فرهاد رهبر این است که تا جایی که میسر است از اساتید برای سمت های مدیریتی استفاده کنیم.

ولایتی اظهار داشت: افرادی مانند محمدمهدی طهرانچی که شخصیتی برجسته در حوزه علوم هسته ای و بین المللی هستند اکنون به عنوان رئیس دانشگاه آزاد استان تهران و واحد تهران مرکز فعالیت می کنند به طور حتم می توانند با دید وسیع تر برای ارتقاء تمامی رشته ها در دانشگاه آزاد فعالیت کنند.

وی عنوان کرد: ابطحی نیز در گذشته معاون علوم پزشکی این دانشگاه بود، اکنون به عنوان رئیس دانشگاه آزاد علوم پزشکی استان تهران منصوب شده است.

ولایتی با اشاره به توسعه فعالیت های بین المللی دانشگاه آزاد گفت: برنامه داریم که فعالیت های این دانشگاه را در کشورهای همسایه و اسلامی گسترش دهیم. به طور مثال تفاهم نامه ای با سیدمحسن حکیم در کشور عراق امضا کرده ایم و قرار است دانشگاه آزاد در پنج شهر کربلا، نجف، بصره، اربیل و بغداد مراکزی را راه اندازی کند.

ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آکسفورد تقریبا تعطیل است، گفت: با توافق هایی که صورت می گیرد به جای اینکه فعالیت های پراکنده در برخی کشورهای نامانوس داشته باشیم که سنخیتی با کشور ما ندارد بنا داریم در کشورهای همسایه و اسلامی فعالیت های بین المللی خود را توسعه دهیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد افزود: از کشور آذربایجان نیز درخواست هایی اعلام شده و مقدمات فعالیت این دانشگاه در این کشور نیز در حال پیگیری است.

وی درباره نامگذاری واحد نجف آباد دانشگاه آزاد به نام شهید حججی گفت: این شهید افتخار ملی کشور به شمار می رود. از یک سو از شهادت این شهید متاثر شدیم اما از سوی دیگر به خود می بالیم که جوانان کشور برای امنیت و دفاع از اسلام گام برمی دارند.

وی گفت: بضاعت دانشگاه آزاد در این حد بود که نام این شهید بزرگوار را بر واحد نجف آباد این دانشگاه قرار دهیم.

* «کبگانیان» به عنوان رئیس کمیته سه نفره تائید رشته‌های دانشگاه آزاد منصوب شد

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور حکمی  منصور کبگانیان را به عنوان نماینده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیته سه نفره موضوع بند 1 تبصره 4 ماده واحده قانون تائید رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب سال 1367 منصوب کرد. 

در این حکم آمده است: به استناد بند (1) تبصره 4 ماده واحده قانون تائید رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب 1367و ماده (1) آئین نامه اجرایی قانون مزبور مصوب 1368شورای عالی انقلاب فرهنگی و با در نظر گرفتن چارچوب سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه 776 مورخ 18 اسفند 1394 و آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت مصوب جلسه 762 مورخ8 اردیبهشت 194 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با توجه به ابلاغیه مورخ 26 تیر 1396 معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم تشکیل کمیته سه نفره ارزیابی، تصمیم گیری و تائید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، به موجب این حکم، به عنوان نماینده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس این کمیته منصوب می‌شوید. ضروری است در چارچوب وظایف و سیاست‌های مصوب این کمیته نسبت به برگزاری جلسات آن سریعا اقدام نمایید.توفیق جنابعالی را در این مسئولیت خطیر و انجام بهینه وظایف محوله، از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

* هجدهمین نشست سالیانه اتحادیه دانشجویان مستقل 28 مرداد برگزار می‌شود

محمدرضا گلرو مفرد عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: هجدهمین نشست سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور با شعار «نوگرایی در حکومت و پایبندی به حاکمیت» از 28 مرداد تا 3 شهریور در دانشگاه علامه برگزار خواهد شد.

مسئول نشست سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: در این نشست از میهمانان و مسئولان کشوری و لشکری دعوت شده و افتتاحیه این نشست و سخنرانی جهان‌بین عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد یکشنبه ساعت 8 صبح برگزار خواهد شد.

گلرو مفرد ادامه داد: در زمان برگزاری این نشست صبح‌ها کمیسیون‌های پنج‌گانه با محوریت آموزش مهارت‌های تشکیلاتی برگزار خواهد شد که در این رابطه از اساتید دانشگاه‌ها و ادوار اتحادیه استفاده می‌شود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: بخش دوم نشست‌های سیاسی ـ اجتماعی است که از ساعت 15 تا 20 ادامه خواهد داشت. محوریت اصلی سخنرانی‌های این بخش حول محور نوگرایی در حکومت و پایبندی به حاکمیت است.

وی تصریح کرد: نقوی حسینی، حجت‌الاسلام شیرازی، حاجی دلیگانی، حجت‌الاسلام ذوالنور، وکیلی، سعیدی‌کیا، فتاح، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، احمد توکلی، حسین دهباشی، پرویز امینی و قاضی‌زاده هاشمی از جمله افرادی هستند که در این نشست به سخنرانی خواهند پرداخت.

گلرو مفرد اظهار داشت: در این نشست سعی کردیم از مسئولان جناح‌های مختلف دعوت کنیم ولی متأسفانه دولت و قوه قضائیه آنچنان که باید همکاری نکردند و علی‌رغم دعوتی که از آنها شد، به نظر نمی‌رسد که در این نشست حضور داشته باشند. البته از آقای جهانگیری و آقای اژه‌ای دعوت شده است که این دو قول‌های مساعدی به ما داده‌اند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: در این نشست یک نشست بین‌المللی با هدف تشکیل جبههه جهانی مقاومت خواهیم داشت که در راستای مطالبات مقام معظم رهبری انجام خواهد شد که در آن 50 دانشجوی خارجی و فعالان جبهه مقاومت از کشورهای یمن، بحرین و نیجریه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین نشستی هم با عنوان نشست بررسی زن در غرب خواهیم داشت، این نشست هم بنا بر توصیه‌های مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد و در آن جایگاه زن در غرب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این نشست پنجشنبه 2 شهریور با حضور میهمانانی از داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

گلرو مفرد ادامه داد: یادواره سرداران شهید جبهه مقاومت هم یکی دیگر از برنامه‌های ما است که این برنامه دوشنبه 30 مرداد با سخنرانی سردار برقی از راویان دفاع مقدس و جبهه مقاومت انجام می‌شود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: همچنین در این نشست اولین دوره نشریات دانشجویی اتحادیه را خواهیم داشت که 21 مرداد در سه بخش برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری به تشکل‌های دانشجویی تزریق امید در جامعه بود که در نشست سالیانه این اتحادیه در این خصوص برنامه‌هایی تدارک دیده شده و از توانمندی‌های علمی و فناوری بازدید خواهد شد.

گلرو مفرد اضافه کرد: پایان‌بخش برنامه‌های نشست سالیانه اتحادیه برگزاری انتخابات شورای مرکزی جدید است که با حضور اعضای مجمع انجام خواهد گرفت.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در خاتمه گفت: در نشست سالیانه اتحادیه حدود 500 نفر از 51 دفتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل حضور خواهند داشت.

* اهدای تندیس « هاونگ» به نمایندگان مجلس برای تصویب طرح نمایشی در قبال تحریم‌های اخیر آمریکا

بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما هفته گذشته برای آنچه تصویب طرح نمایشی و بی اثر در قبال تحریم‌های اخیر آمریکا دانست به نمایندگان مجلس تندیس « هاونگ» هدیه داد.

این تشکل دانشجویی ضمن انجام این اقدام نمادین طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت: همان گونه که مستحضرید و مسئولان ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و طرف‌های مقابل از ابتدای مذاکرات هسته‌ای وعده داده بودند، قرار بود با گام‌های اعتمادساز و شفافیت‌های بیشتر ایران، طرف های مقابل حقوق مسلم هسته‌ای ایران مطابق معاهدات بین المللی را به رسمیت بشناسند و تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کنند.

در ادامه آمده است: با گذشت2 سال از توافق هسته‌ای برجام، صحنه روشن دیگری از صداقت دو طرف پرونده‌ای هسته‌ای کشورمان را پیش روی جهانیان قرار داد. یک طرف ایران اسلامی کاملا پایبند به تعهدات خود، حتی فراتر از مقررات و معاهدات بین المللی، و طرف دیگر آمریکا و هم پیمانان غربی اش ناقض حتی ساده ترین تعهدات و پیگیری مطالبات غیر قانونی و زیاده. در طی روزهای گذشته با تصویب تحریم‌های «سیدا» و نقض مکرر و چندباره برجام از سوی آمریکایی‌ها در پسابرجام، اما آن چیزی که نمایندگان محترم مجلس برای مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکا تصویب کردند بیش از آنکه راه را بر زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها ببندد بلکه آنها را تشویق به نقض مجدد برجام و وضع تحریم‌های جدید و بیشتر در آینده نزدیک می‌کند.

این تشکل دانشجویی تاکید کرد: ملت شریف ایران و دانشجویان ایران اسلامی امیدوار بودند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مقابل نقض آشکار برجام، بجای تصویب طرح‌های بی‌اثر و نمایشی مثل طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» ،به تکلیف قانونی خود عمل می کردند و با اجرای فوری و قاطع «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» راه را بر زیاده خواهی های بیشتر آمریکا می بستند. در بند سوم قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره نقض برجام از سوی طرف مقابل تکلیف قانونی به صراحت و روشنی آمده است: دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت 2 سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد.

در قسمت دیگری تصریح شده است: دانشجویان ایران اسلامی با توجه به تسامح و تساهل مسئولین دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی در مقابله با نقض مکرر برجام و تحریم های مکرر دولت مستکبر آمریکا، طرح « مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا را یک طرح و رفتاری نمایشی، بی اثر و شبیه آب در هاون کوبیدن می داند و به پاس این اقدام تندیسی نمادین به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اهدا می‌کند.

در پایان تاکید شد: لازم است خاطر نشان کنیم که تجربه پسابرجام بار دیگر این واقعیت را آشکار ساخته که بی اعتمادی ایرانیان به آمریکا، ریشه در ماهیت استکباری و سلطه جوی این کشور دارد و انتظار تحقق حقوق ملت ایران از طریق تعامل و اعتماد با آمریکا انتظار واقع بینانه ای نیست و بمانند آب در هاون کوبیدن است. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بهتر است به جای سهل اندیشی در مقابل آمریکا و تصویب طرح‌های بی اثر و نمایشی، هر چه سریعتر به تکلیف قانونی خود مطابق بند 3 «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» عمل کنند.

نظر شما