شناسهٔ خبر: 20907277 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سمیه مهری در گفت‌وگو با فارس:

نمایش «کژدم» در ستایش انسانیت است/ عاقبت قضاوت‌های نادرست ما چیست؟

کارگردان و نویسنده نمایش «کژدم» گفت: نمایشنامه کژدم درباره افرادی است که در زندگی و اطراف ما دچار سرنوشت خاصی شدند و ما بیشتر اوقات درباره آنها قضاوت نادرست کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش کژدم به کارگردانی و بازی سمیه مهری از 29 مرداد ماه در پردیس تئاتر تهران به صحنه می‌رود.

مهری در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس عنوان می‌کند که در رشته روانشناسی تحصیل می‌کند و مستندسازی را از زمانی آغاز کرده که دردهای زیادی در جامعه احساس کرده است.

وی دراین باره عنوان کرد: درد جامعه من چیزی فراتر از آن است که شاید ما در خانه‌ها و اخبار می‌شنویم زمانی که من در مصاحبه‌های تشخیصی و درمانی با افراد قرار می‌گرفتم احساس می‌کردم که حتی دیدگاه یک زن و شوهر با هم چقدر متفاوت است حال یک جامعه با قضاوت‌های مختلف را در نظر بگیرید که نسبت به افراد خاص و شخصیت‌های شناخته شده می‌توانند داشته باشند.

مهری با اشاره به اینکه چنین قضاوت‌هایی گاهی می‌تواند آینده و زندگی عده‌ای را تباه کند،‌ افزود: هر انسانی زندگی‌اش دارای دو بعد شخصی و اجتماعی است که این دو بعد برای عده‌ای گاهی با هم تلاقی می‌کند. نمایشنامه ما رئال و درباره داستان زندگی سه انسان واقعی است.

وی دراین باره توضیح داد: متأسفانه به دلیل برخی مسائل نمی‌توانیم نام آنها را ببریم اما تماشاچی با دیدن کار خودش متوجه می‌شود چرا که این افراد در دوره‌هایی در جامعه شناخته شده بودند یا به دلیل اتفاقی که برایشان افتاده در رسانه‌ها مطرح شدند. در برهه زمانی همه ما درباره آنها قضاوت‌هایی داشتیم بنابراین نمایشنامه درباره این افرادی است که در زندگی و پیرامون ما دچار سرنوشت خاصی شدند و ما خیلی وقت‌ها آنها را نادرست قضاوت کردیم.

مهری با بیان اینکه دردآور است در جایی زندگی کنیم که از اتفاقات واقعی ناآگاه باشیم در ازایش به قضاوت‌های جنجالی و سرک کشیدن‌های نادرست و حریم شکستن‌ها روی بیاوریم، افزود: متأسفانه ما جایی که باید درباره افراد وارد کار شویم و بتوانیم کمکی به فردی بکنیم وارد نمی‌شویم اما جایی که نباید پا به حریم خصوصی افراد بگذاریم خیلی راحت این کار را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که منابعش برای ساختن نمایشنامه از زندگی این افراد چه بوده گفت: از طریق برخی دوست و آشنایان و سایت‌ها و روزنامه ‌ها به منابع لازم دست یافتم و تحقیقات ریزی انجام دادم تا بتوانم کار را در قالب درام پیش ببرم چرا که داستان‌ها تک خطی بود و من هم به یک درام تلخ و شیرین اجتماعی نیاز داشتم.

مهری با اشاره به اینکه کارشان را از خرداد ماه آغاز کردند، گفت:‌ از یک سری بازیگران هم تست گرفتیم و خیلی برایم مهم بود که کاراکترها درست انتخاب شوند شراره رخام به جرأت یکی از بازی‌های خوبش را در این کار خواهد داشت، همینطور شیوا خسرومهر و شراره درشتی نیز به خوبی انتخاب شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که نگران متهم شدن به ساختن فضای زنانه و فمینیستی برای کار نشده گفت: بهرحال فضای کار زنانه است و من محکوم به این هستم که فمینیستی کار می‌کنم اما واقعا اینطور نیست این یک فضای انسان دوستانه است هر کسی در هر جای دنیا از انسانیت بویی برده باشد حرکت‌هایی از جمله تجاوز به حریم خصوصی، انتشار فیلم خصوصی دیگران، اسیدپاشی و دیگر مسائل را محکوم می‌کند و اینها هیچکدام جنسیت نمی‌شناسد.

مهری همچنین گفت:‌اجرای افتتاحیه 29 مرداد ساعت 21 همراه با حضور هنرمندانی چون حسن اسدی، داریوش سلیمی، ایرج نوذری، پوری بنایی، نعیمه نظام دوست، دکتر اردشیر صالح پور و جمعی دیگر از دوستان خواهد بود. برای من همین کافی است که ده نفر از سالن متأثر و به فکر فرو رفته بیرون بیایند و دراین صورت رسالتم را انجام داده‌ام.

نمایش کژدم از 29 مرداد تا 23 شهریور 96 ساعت 21 در پردیس تئاتر تهران (خاوران) سالن جمشید مشایخی برگزار خواهد شد. سایر عوامل نمایش نویسنده و کارگردان: سمیه مهری، تهیه کننده:سید عباس میری، مشاور کارگردان: دکتر ناصر آقایی، بازیگران:( به ترتیب حروف الفبا) شیوا خسرو مهر، شراره رخام، سمیه مهری، دستیار کارگردان: فرشید ابوالحسن زاده.احمد حامدی، آهنگساز و تنظیم موسیقی: مهربد ثاقب فر،‌نوازنده: بهنام خندان‌،منشی صحنه: مهسا کبریائی زاده، سهیل قاسم خانی،‌طراح صحنه: روح الله امامی،‌ ساخت آنونس: عباس یوسفیان، آتوسا ذی نوری،‌برنامه ریز: جلال حسنوند،طراح لباس:هدیه رسولی،‌عکاس: حامد بصیر،‌روابط عمومی: احمد حامدی،‌مشاور رسانه ای: الهه حاجی زاده هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما