شناسهٔ خبر: 20906182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حوزه های بزرگ نجف و قم ریزه خوار سفره علمیت مرحوم میرزای نایینی است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه قم در مراسم گرامیداشت آیت الله نایینی در شهرستان نایین گفت: ایشان شخصیت بزرگ اخلاقی و عالمی صاحب نفس است.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان، مراسم گرامیداشت مرحوم میرزای آیت الله محمدحسین نایینی در رواق حضرت فاطمه (س) امامزاده سلطان سیدعلی (ع) نایین ،باحضور فرماندار اصفهان ، شهردار منطقه21 تهران و مسئولین و قشرهای مختلف مردم برگزار شد. 


در این مراسم آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم و عضو مجلس خبرگان، ضمن گرامیداشت روز قهرمانان آزاده و شهادت شهید محسن حججی و شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت : میرزای نایینی عالمی فقیه ، وارسته ، بزرگمرد تقوا و فضیلت ، آینه تمام نمای استاد فقها و فرهیختگان است که عمر خود را در راه رسیدن به تقوای الهی صرف نمود. 


وی  برگزاری مراسم گرامیداشت  مرحوم آیت الله نایینی را ادای یک تکلیف دینی و الهی دانست وبا اشاره به حدیثی از پیامبراکرم (ص) بیان کرد : أکرِموا العلَماءَ فانّهم ورثةُ الانبیاءِ فَمَن أکرَمَهُم فَقد أکرَمَ اللهَ و رسولَهُ ؛عالمان را گرامی بدارید که آنان وارث پیامبران‌اند، پس هر کس آنها را گرامی بدارد و اکرام کند، همانا خدا و رسولش را گرامی داشته است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، مراسم این عالم بزرگوار نه تنها تکریم از مرجعیت مرحوم میرزای نایینی است بلکه تکریم رسول الله  و ذات پاک پروردگار عالم بنا به تعبیر رسول گرامی اسلام است . 


وی بیان کرد : سخن گفتن از عالم میرزای نایینی و بیان فضیلت و مکارم اخلاقی آنهم در رابطه با چهره علمی ماندگاری که تا امروز مانند مشعلی فروزان رهرو جویندگان علم و دانش بوده است کاری سخت و دشوار است.


آیت الله حسینی بوشهری در ادامه اشاره کرد : انسان در نظام خلقت دارای جایگاه بلند ، دارای مقام و موقعیتی است که خداوند متعال به عنوان موجودی ممتاز  مورد عنایت و تکریم خاص خودش  قرار داده است.  


وی همچنین افزود : در آیات قرآنی همیشه  سخن از عظمت انسان بوده است که خداوند متعال انسان را بعنوان خلیفه و جانشین خود  در روی زمین معرفی می کند  و به ملائکه دستور می دهد سجده کنند چرا که خلقت ، خورشید ، ماه ، آسمان و زمین به خاطر گل روی انسان آفریده شده است ولی با همه این خصوصیات انسان دارای استعداد های خدادای است که این استعداد ها باید شکوفا ا از قوه به فعل درآید و تحقق خارجی پیدا کند. 


عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خدای متعال برای انسانی که غریزه و قدرت اختیار دارد هادیانی و هدایت کنندگانی قرار داده که بشر دچار گمراهی و دچار ذلالت و انحراف نشودکه سه عامل ، حامی و عنصر هدایتگر انسان هستند.


وی  عقل ، حجت باطن ، انبیا الهی و پیشوایان دین را سه عامل مهمی که خداوند  در هدایت بشر  عنوان کرد که روز قیامت  به خاطر مخالفت با عقل انسان کیفر می بیند .


امام جمعه قم با اشاره به اینکه پیامبران الهی راهنمایان بشر بودند گفت : ارتباط با منبع وحی ومردم با دریافت احکام و قوانین الهی از منبع هستی و انتقال آن با بیان مردم فهم به جامعه وظیفه انبیا الهی است.


وی اضافه کرد : کسانی که  امروز در جامعه می تواند نقش پیامبران را در هدایت جامعه ایفا کنند عالمان دین ، فقیهان برجسته ، دانش آموختگان حوزه های علمی هستند.


آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به یاد شهدا تصریح کرد : شهدا خیلی ارزشمند بوده  و در طول  چند روز گذشته شاهد مظلومیت شهید حججی از طریق فضای مجازی کشور بودیم.


وی اضافه کرد : اگر امام خمینی (ره) در جامعه  نبود هشت سال این دفاع مقدس اداره آن بسیار سخت بود و امروز با موشک ها و سلاح هایی که برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران  به خاطر توطئه های دشمنان داریم مدیون رهبر فرزانه و معظم هستیم. 


امام جمعه قم در پایان به بیان نقاطی در کارنامه میرزای نایین اشاره کردو گفت : جریان نهضت تنباکو در کنار میرزای شیرازی ،  رابطه با نهضت مشروطه در کنار آخوند خراسانی و حکم جهاد در کنار علمای بزرگ نجف و عراق از خصوصیان بارز مرحوم آیت الله نایینی است . 


گفتنی است؛ در این مراسم از زحمات خبرنگاران شهرستان نایین تجلیل و قدردانی شد.

 

نظر شما