شناسهٔ خبر: 20906160 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزینه آمریکایی‌ها برای نخست وزیری عراق کیست؟

منبع: فارس

اخبار منتشر شده از سفارت آمریکا در عراق، نشان می‌دهد که گزینه مورد حمایت واشنگتن برای نخست‌وزیری عراق در دوره بعد، «حاجم الحسنی» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برخی رسانه‌ها به نقل از اطلاعات فاش شده از سفارت آمریکا در عراق، اعلام می‌کنند که «حاجم الحسنی» نامزد مورد حمایت واشنگتن برای تصدی پست نخست‌وزیری و جانشینی «حیدر العبادی» در انتخابات آینده این کشور است.

به نوشته پایگاه خبری «اسکای پرس»، یکی از مقامات مسئول نزدیک به سفارت آمریکا در عراق می‌گوید: حاجم الحسنی  نامزد پیشنهادی از سوی شماری از مقامات وزارت دفاع آمریکاست و تاکید دارند که تلاش می‌کنند کاخ سفید و کنگره و پنتاگون را برای حمایت از نخست‌وزیری الحسنی متقاعد کنند تا وی جانشین حیدر العبادی که سال آینده، دوره نخست‌وزیری‌اش به پایان می‌رسید، شود. این در حالی است که در عرف سیاست عراق، پست نخست‌وزیری به شیعیان اختصاص دارد.

  الحسنی از سال 2003 تا کنون پستهای متعددی داشته که وزارت صنایع و ریاست پارلمان از جمله آنها بوده و وی زمانی نامزد تصدی پست وزارت دفاع در عراق بوده است. وی به دوستی با آمریکا شهره است و اغلب سالهای زندگیش را در آمریکا سپری کرده و حتی مدارک کارشناسی ارشد و دکترایش را در این کشور اخذ کرده است.

وی متولد 1954 در کرکوک، از یک خانواده ثروتمند است که از سوریه به عراق مهاجرت کرده‌اند و از سال 1630 میلادی،در استان کرکوک اقامت کردند.

الحسنی که پس از سقوط صدام و در سال 2003 از آمریکا به عراق بازگشت  در حزب «الاسلامی العراقی» به عنوان اپوزیسیون فعالیت می‌کرد.

نظر شما