شناسهٔ خبر: 20905763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

افتتاح بیش از ۱۵۰۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید در دو سال اخیر/ تشریح جزئیات پروازهای حج تمتع/ موافقت اصولی سازمان هواپیمایی با آغاز فعالیت ایرلاین‌های جدید/ حمایت انجمن‌های هوایی از آخوندی در راستای انتخاب کابینه دولت دوزادهم

اعلام جزئیات افتتاح بیش از ۱۵۰۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید در دو سال اخیر در کشور از سوی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، تشریح جزئیات پروازهای حج تمتع، اعلام موافقت اصولی سازمان هواپیمایی با آغاز فعالیت ایرلاین‌های جدیدبه وسیله معاون وزیر راه و شهرسازی و حمایت انجمن‌های هوایی از آخوندی در راستای انتخاب کابینه دولت دوزادهم از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شرح زیر خواهد بود:

توسعه چشمگیر زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در دولت یازدهم

طبق گزارش منتشر شده در حوزه حمل و نقل هوایی توسعه بخش‌های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و افزایش میزان حمل بار، مسافر و ترانزیت و تعامل با کشورهای همسایه حاکی از تلاش‌های بی وقفه دولت یازدهم برای گسترش بیش از پیش این بخش است. وقتی دولت یازدهم سر کار آمد، صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان به دلایل مختلف از جمله تحریم‎های گسترده علیه این صنعت دچار مشکل و ناوگان هوایی کشور عملا زمینگیر شده بود، در چنین شرایطی توجه دولت یازدهم به نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیماهای نو در سطح استاندادرهای بین‎المللی قابل تقدیر است. در حال حاضر شاهد ورود هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور هستیم و مذاکرات مناسبی هم انجام شده که قرار است در قالب آن هواپیماهای متنوع دیگری با قابلیت‎های متفاوت برای پاسخ به نیازهای مختلف در این حوزه وارد این ناوگان شود.

افزایش ناوگان هوایی از ۱۸۰ به ۲۲۸ فروند هواپیما

طبق برنامه متشر شده در خصوص برنامه پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی برای دوره دوازدهم افزایش تعداد مسافران هوایی کشور به بیش از ۳۶ میلیون مسافر در سال و افزایش تعداد ناوگان هوایی کشور از ۱۸۰ فروند به ۲۲۸ فروند هواپیما از برنامه های مهم وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در صنعت حمل و نقل هوایی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه است.

تقدیر از اقدامات پراهمیت ملی برای صنعت هوایی و هوانوردی کشور

اتحادیه صنایع‌ هوایی‌و‌فضایی ایران، در نامه‌ای به نمایندگان دهمین دوره مجلس‌ شورای‌اسلامی، ضمن اعلام حمایت از عباس آخوندی وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم، از اقدامات پر اهمیت وزیر راه و شهرسازی و تیم تلاشگر تحت مدیریت‌اش برای صنعت هوایی و هوانوردی ایران در دولت یازدهم تشکر کرد.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نامه‌ای به نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با صدور بیانه‌ای، ضمن قدردانی از حل مشکلات صنعت حمل‌و‌نقل هوایی در دولت یازدهم، خواستار تداوم حضور آخوندی در دولت دوازدهم در سمت وزیر راه و شهرسازی شد.

جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران، در نامه‌ای به نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حمایت خود را از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای تحول در صنعت هوانوردی ایران، اعلام کردند.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی درنامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار رای اعتماد دوباره نمایندگان به عباس آخوندی، خدمت‌گذار متخصص و متعهد حوزه راه و شهرسازی برای تصدی مسئولیت وزارتخانه در دولت دوازدهم شد.

فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران متشکل از ۱۲ انجمن، اتحادیه و کانون صنفی در بیانیه ای خطاب به وکلای مردم در خانه ملت حمایت خود را از ابقای «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در دولت دوازدهم اعلام کرد.

قدردانی از ايران‌اير به خاطر انجام پروازهای حج تمتع امسال

عضو کمیسیون برنامه و بودجه دوره دهم مجلس با اشاره به مسئولیت شش گانه وزیر راه و شهرسازی در حکم انتصاب دکتر شرفبافی گفت: هما به عنوان ایرلاین ملی در بخش ارایه خدمات به هموطنان مسئولیتی سنگین بر عهده دارد.

لاهوتی در این دیدار با تقدیر از عملکرد مطلوب هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" برای انجام پروازهای انتقال زایران حج تمتع سال جاری از ایستگاههای مختلف پروازی از تلاش دکتر شرفبافی و کارکنان "هما" تشکر و قدردانی كرد.

پس از برجام تحول عظیمی در صنعت هوایی کشور رخ داد

لاهوتی با اشاره به نوسازی ناوگان هوایی در دولت یازدهم اظهار داشت: پس از برجام تحول عظیمی در صنعت هوایی کشورمان رخ داد به طوری که توانستیم با شرکت‌های بزرگ هواپیماساز قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما منعقد کنیم که تاکنون ۷ فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان هواپیمایی کشورمان شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: با نوسازی ناوگان هوایی کشورمان از خروج ۵ میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌شود و مسافران ایرانی با اطمینان خاطر از شرکت‌های هواپیمایی داخلی بلیت هواپیما می‌خرند و این سرمایه ملی بابت خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی از کشورمان بیرون نمی‌رود.

وی با اشاره به ورود هواپیماهای ATR گفت: با ورود این هواپیماها فرودگاه‌های کوچک استان‌ها هم رونق می‌یابند و تعداد پروازها به این فرودگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

برای خرید هواپیمای برجامی فقط ۱۵ درصد پول پرداخت كرديم

معاون اول رئیس جمهوری به خرید هواپیمای ایرباس برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این اقدام در صورتی اتفاق افتاد که فقط یکبار در دولت اصلاحات تکرار شده بود. دولت برای خرید هواپیمای ایرباس نو فقط ۱۵ درصد پول را پرداخت و منبع مابقی هزینه خرید را از طریق تامین مالی خارجی را در نظر گرفت. این در حالی است که رقم معامله هواپیما در دنیا بالغ بر ۱۵ الی ۱۶ میلیارد دلار است.

برآورده شدن آرزوی ۴۰ ساله در دولت تدبیر و امید

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور گفت: در دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته یکی از آرزوهای دیرینه و بیش از چهل سال گذشته برای اصلاح ساختار هوایی کشور اتفاق افتاد و شبکه راه‌های هوایی کشور گسترده تر شد.

وی با اشاره به توسعه فرودگاه‌های کشور گفت: ۵۴ فرودگاه کشور همه کارگاه سازندگی هستند و در دو سال گذشته و با احتساب امسال نزدیک به هزار میلیارد پروژه در دست بهره‌برداری داریم و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در حال ایجاد است.

مه‌آبادی گفت: در دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته، یکی از آرزوهای دیرینه و بیش از چهل سال گذشته برای اصلاح ساختار هوایی کشور اتفاق افتاد و شبکه راه‌های هوایی کشور گسترده تر شد.

وی اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار کیلومتر راه هوایی جدید در این دو سال افتتاح شد و یکی از بهره‌های آن پذیرش ترافیک هوایی کشور قطر بود.

پروازهای حج در ۵ فرودگاه به پایان رسید

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد: امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر‌ ایرانی عازم سرزمین وحی می شوند. قرار است ۶۸ هزار زائر ایرانی توسط پروازهای ایران‌ایر و حدود ۱۸ هزار زائر توسط هواپیمایی سعودی عازم عربستان‌ شوند که سهم فرودگاه امام خمینی (ره) حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ زائر خواهد بود.

در عملیات حج امسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ زائر از فرودگاه مشهد، ۷هزار زائر از‌ گرگان، ۶‌هزار و ۴۰۰ زائر از اصفهان، ۵ هزار نفر از فرودگاه اهواز، ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از شیراز، ۳۵۰۰ زائر از ساری، ۳۴۰۰ نفر از همدان، ۳۲۴۰ نفر از تبریز، ۲۹۰۰ زائر از کرمان، ۲۷۰۰ نفر از ارومیه، ۲۴۰۰ نفر از یزد، ۲۱۰۰ زائر‌ از فرودگاه زاهدان، ۱۶۰۰ حاجی از فرودگاه بندر عباس، ۱۶۰۰ نفر از ‌فرودگاه بیرجند، ۱۳۰۰ نفر از کرمانشاه، ۱۱۰۰ نفر از زنجان، ۱۰۶۰ حاجی از ‌بوشهر، ۸۱۰ زائر از رشت ۸۱۰ نفر و ۷۹۵ حاجی از فرودگاه اردبیل عازم بیت الله الحرام خواهند شد.

تشریح روند ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان ایران

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی جدید توانسته‌اند موافقت اصولی برای آغاز به کار خود را دریافت کنند، اظهار کرد: مرحله بعدی برای این ایرلاین‌ها خرید و وارد کردن هواپیماهای مورد نیاز است.

به گفته وی، وضعیت ناوگان هوایی و کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران اصلی‌ترین شاخص‌هایی است که در سال ۱۳۹۵ پیشرفتی محسوس را به ثبت رسانده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته با توجه به بهبود نسبی شرایط برای فعالیت صنایع هوایی ایران در بازارهای بین المللی و همچنین تاثیر گذاری برجام در نهایی کردن قراردادها ما شاهد آن بودیم که وضعیت ناوگان هوایی ایران بهبودی قابل توجه را به ثبت رسانده و تعدادی هواپیمای نو به ناوگان کشور اضافه شدند.

نظر شما