شناسهٔ خبر: 20905710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم رویدادهای قرآنی هفته/

برترین قاریان بین‌المللی در نجف‌آباد و آغاز «اسوه»

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت با پوشش اخبار و اتفاقات متنوع و متعدد در حوزه شناسایی نخبگان قرآنی، برگزاری مسابقات قرآن اتباع خارجی، هفتمین دوره طرح «اسوه» و تجلیل جامعه قرآنی از شهید مدافع حرم «حججی» و ... همراه بود.

صاحب‌خبر -
ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با پوشش برنامه‌ها و رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی چون تشریح مهم‌ترین اولویت‌های قرآنی دولت دوازدهم، جزئیات هفتمین دوره طرح «اسوه»، تشکیل هشتاد و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شیوه‌نامه شناسایی و فهرست تسهیلات نخبگان قرآنی ، ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی جنوب شرق کشور و اردوی آمادگی شرکت‌کنندگان در چهلمین مسابقات قرآن  و ... همراه بود.
تشریح جزئیات هفتمین دوره طرح «اسوه»
نشست خبری تشریح هفتمین دوره طرح آموزشی – تربیتی «اسوه» که ویژه قاریان ممتاز نوجوان اجرا می‌شود با حضور محمدتقی میرزاجانی مدیر طرح، سعید اردستانی نماینده جامعه فرهنگی – قرآنی عصر و جمعی از اصحاب رسانه در محل ایکنا برگزار شد.
طی این نشست ضمن اشاره به 10 عنوان درسی چون صوت و لحن، تجوید و قرائات، وقف و ابتدا، درک معنای آیات، قواعد و مکالمه عربی، اندیشه اسلامی، احکام دین، منهاج، اصول و مبانی ورزش و تغذیه و حفظ قرآن که در این دوره پیش‌بینی شده است، اعلام شد تا دوره هفتم نیز با حضور ۴۵ قاری ممتاز نوجوان و جوان از تاریخ ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریورماه در مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شود. برای اطلاعات بیشتر از هفتمین دوره طرح اسوه اینجا کلیک شود.
مهم‌ترین اولویت‌های قرآنی دولت دوازدهم تشریح شد
در برنامه رادیویی افق به بررسی اولویت‌های برنامه‌های قرآنی دولت دوازدهم با حضور میهمانانی چون حجت الاسلام و المسلمین سالک، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جان‌محمد دهقان‌دار، معاون سابق مرکز برنامه‌ریزی و آموزش منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش پرداخته شد. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
پیام تسلیت رئیس سازمان دارالقرآن در پی شهادت شهید مدافع حرم «محسن حججی»
در پی شهادت سرافرازانه شهید مدافع حرم، چهره فرهنگی و از کارکنان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، شهید «محسن حججی» توسط دژخیمان تکفیری داعش، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم که به عنوان قاری در جوار خانه خدا حضور دارد، با انتشار پیامی شهادت مظلومانه این شهید بزرگوار را تبریک و تسلیت گفت. متن این پیام را اینجا بخوانید.
آیین افتتاحیه هفتمین دوره طرح آموزشی – تربیتی قاریان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم «اسوه»، ۲۴ مرداد‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد و این طرح تا ۹ شهریورماه در این مکان ادامه دارد.
تشریح آیین نامه شناسایی نخبگان قرآنی
هشتاد و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از ابتدا و چهارمین جلسه در سال جدید به میزبانی بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. طی این جلسه با توجه به اینکه به میزبانی بنیاد ملی نخبگان برپا شد، ارائه گزارش از فعالیت‌ها و مسائل قرآنی این بنیاد و گزارش شيوه‌نامه ارائه تسهيلات نخبگان (حفظ و قرائت قرآن) در سال ۱۳۹۶ توسط بنياد ملي نخبگان انجام شد.
سپس گزارش ارزیابی اجرای مصوبه اهداف آموزش عمومی قرآن کشور در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ ارائه شد و در ادامه عناوین برنامه‌های ملی و بین‌المللی کمیسیون‌های وابسته به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ذیل کلان برنامه‌ها بررسی شد و در پایان بررسی و ارزیابی مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم با حضور مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
طی این جلسه عباس سلیمی از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی از وضعیت شناسایی نخبگان قرآنی برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده توسط بنیاد ملی نخبگان انتقاد کرد. 
شیوه‌نامه شناسایی و فهرست تسهیلات نخبگان قرآنی
بنیاد ملی نخبگان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور توسعه فرهنگ قرآن و معارف عترت(ع) و همچنین با هدف ارتقاء فعالیت‌های نخبگانی در حوزه قرآن، تسهیلات ویژه‌ای را به برگزیدگان قرآنی کشور در حوزه‎های حفظ و قرائت و همچنین در دو رده «سرآمد قرآنی» و «مستعد برتر قرآنی» اعطا می‌کند.
این بنیاد در ادامه از همه نخبگان قرآنی خواسته است تا با مراجعه به وبگاه بنیاد ملی نخبگان به نشانی portal.bmn.ir مشخصات خود را در کاربرگ اطلاعات «مستعدان برتر» یا «سرآمدان» درج و به همراه مدارک مورد نیاز هر بند برای بررسی و سایر اقدامات بعدی ارسال کنند.  مخاطبان برای اطلاع از شیوه‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان حفظ و قرائت قرآن کریم این بنیاد اینجا کلیک کنند.
تقدیر وزیر ارشاد از دست‌اندرکاران نمایشگاه قرآن
سید‌رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای در خصوص بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از تلاش‌ها و فعالیت‌های سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه بیست و پنجم تشکر و قدردانی کرد. متن این نامه را اینجا بخوانید.
درپی شهادت مظلومانه مدافع حرم شهید «محسن حججی» در مرز عراق و سوریه توسط عوامل پلید داعش طی چند روز گذشته، و طی پیشنهاد شبکه قرآن و معارف سیما در هشتاد و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخصوص اعزام هیئتی از جامعه قرآنی کشور طی 26 مردادماه به منزل این شهید، این امر انجام شد. 
طی مراسمی که در مصلای این شهر برگزار شد از خانواده این شهید با اهدای تقدیرنامه از سوی جامعه قرآنی کشور تجلیل به عمل آمد.
توسعه موسسات تخصصی قرآن در عرصه بین‌المللی
به نقل از وابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه گفتمان‌سازی منویات قرآنی مقام معظم رهبری از جمله راهکارهای تأثیرگذار در تبلیغ و ترویج مفاهیم قرآنی در فضای بین‌الملل است، گفت: حمایت از راه‌اندازی و توسعه مؤسسات تخصصی قرآنی در عرصه بین‌الملل یکی از اهداف جدی معاونت قرآن و عترت است.
ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی جنوب شرق
براساس تقویم زمانبندی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرانی طرح ادغام اتحادیه‌ها از پنجم مردادماه در حال برپایی است که بر اساس این مجمع عمومی و انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسی در پایان این هفته در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان انجام شد.
مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به منظور اجرای ویژه برنامه‌های چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و در راستای حمایت از گروه‌های فعال در زمینه همسرایی، از گروه‌های همسرایی و همخوانی کشور دعوت می‌نماید، علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را به ستاد برگزاری مسابقات ارسال کنند.
سومین دوره اردوی آمادگی ویژه شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ طی روزهای آینده در استان قم آغاز می‌شود. بر همین اساس برنامه‌های آموزشی رشته‌های مختلف اعلام شد.
مرحله استانی مسابقات قرآن ویژه اتباع خارجی ساکن استان تهران که برای اولین بار همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار می‌شود، ۲۴ مردادماه در بخش آقایان آغاز شد.
این مسابقات با حضور 100 متسابق در رشته‌های حفظ قرآن، قرائت ترتیل، قرائت ترتیل و مفاهیم قرآنی کریم برپا شد.
لازم بذکر است، رقابت بانوان اتباع خارجی نیز در بازه زمانی 22 و 23 مردادماه با حضور 80 بانو  در دو بخش بزرگسالان و شکوفه‌ها در آستان مقدس امامزادگان سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س) برگزار شد.

نظر شما