شناسهٔ خبر: 20905656 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

شگردهای کلاهبرداران تلفنی

افزایش اطلاعات و پیشرفت فناوری همواره یکی از بزرگ‌ترین وسایل آرامش و آسایش زندگی بشر را رقم زده است.

صاحب‌خبر -
فناوری‌های پیشرفته روز به روز انسان‌ها را به خود وابسته‌تر کرده و فراگیر شده است تا جایی که بین غنی و فقیر تفاوتی نمی‌بیند و خود را بی‌ادعا در اختیار همه قرار می‌دهد.

به گزارش جام جم، همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از مجرمان نیز با استفاده از فناوری‌های در دسترس و اضافه کردن کمی چاشنی خلاقیت بتوانند بسیار راحت‌تر از گذشته کلاهبرداری کنند و به مقصود خود برسند.

کلاهبرداری از اطلاعات موجود در فضای پیشرفته ارتباطات انواع مختلفی دارد که یکی از راحت‌ترین کلاهبرداری‌ها، طعمه قرار دادن مردم با استفاده از تلفن است که امروزه بسیار هم رایج شده است.

به دلیل همین رواج و اهمیت کلاهبرداری‌های تلفنی، مستند شوک یکی از برنامه‌های خود را به این نوع کلاهبرداری اختصاص داده که در ادامه قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید.

طعمه‌ها چطور شکار می‌شوند؟


در جرایم و کلاهبرداری‌های اینترنتی طعمه‌ها با دلایل مختلف به دام می‌افتند، اما نحوه کلاهبرداری از آنها در نهایت به یک شکل صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال در برنامه شوک با عنوان کلاهبرداران تلفنی، افراد به دلایل مختلفی به کلاهبردار اعتماد کرده بودند.

یکی از مالباختگان رستوران دار بود و کلاهبردار ضمن تماس با او و ثبت سفارش‌های مختلف به بهانه این که از یک ارگان دولتی تماس گرفته و پول مورد نظر را به صورت حواله به رستوران دار خواهد داد، او را پای عابر بانک کشاند و با دادن اطلاعات اشتباه از او خواست تا کد‌های مختلفی را وارد کند، رستوران دار پس از مدت کوتاهی متوجه شد که با کار‌هایی که انجام داده نه‌تنها پولی به حسابش واریز نشده، بلکه همه موجودی حسابش به کارت دیگری منتقل شده است.

مالباخته دیگر نیز به بهانه برنده شدن در برنامه رادیویی و گرفتن مبلغ جایزه، مقابل عابر بانک رفت.

وی درباره نحوه اعتمادش به کلاهبردار گفت: زمانی که با من تماس گرفت، اسم و فامیلم را کامل گفت و حتی می‌دانست که چه زمانی و در کدام برنامه رادیویی شرکت کرده و چه چیز‌هایی گفته‌ام. همه اینها باعث شد به او اعتماد کنم و باور کردم که در این برنامه یک سفر حج برنده شده‌ام.

وی همچنین ادامه داد: همه چیز خیلی طبیعی بود. هم صدای کسی که با من صحبت می‌کرد شبیه صدای گویندگان رادیو بود و هم می‌گفت که چند کارشناس هم در آنجا حضور دارند و من صدایشان را می‌شنیدم. در هر صورت من همه چیز را باور کردم و زمانی که گفت همراه همسرم یک سفر حج برنده شده‌ام، بسیار خوشحال شدم. کلاهبردار به من گفت اگر می‌خواهم کمک هزینه سفر را بگیرم باید به اولین عابربانک مراجعه کنم و از آنجا با او تماس بگیرم تا پس از وارد کردن کد‌های مورد نظر، پول جایزه به حسابم واریز شود. من هم قبول کردم و بعد از وارد کردن کدها، متوجه شدم هر چه پول در حسابم بود به صورت خودکار خالی شده است.

هشدارهای مهم قضایی ـ پلیسی


مالباختگان زیادی با روش‌های مختلف توسط کلاهبرداران فریب خورده‌اند، اما حساب همگی آنها از یک راه خالی شده است. همه با اعتماد بی‌جا به فردی که نمی‌شناختند به عابر بانک مراجعه کرده و با وارد کردن کد‌های مختلف حسابشان خالی شده است.

اولین نکته‌ای که وجود دارد و کارشناسان مختلف آن را بارها گفته‌اند این که بدون شناخت به دیگران اعتماد نکنید چراکه کلاهبرداران زیادی در کمین هستند تا بتوانند از یک لحظه غفلت افراد جامعه، استفاده کنند. دومین نکته نیز این که در صورت برنده شدن جوایز مختلف نیازی نیست فرد برنده برای گرفتن جایزه خود به عابر بانک مراجعه کند. در ادامه نظر کارشناسان برنامه را درباره پرونده‌های کلاهبرداری تلفنی خواهید خواند.

مقابل عابر بانک نروید


احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز در این باره می‌گوید: اگر هر کسی به هر دلیلی به شما گفت پای عابر بانک بردید و جایزه بگیرید، مثلا از طرف روابط عمومی اداره زنگ زد یا برای برنده شدن در مسابقه یا... با شما تماس گرفت و گفت شما چیزی را برنده شده‌اید و باید برای گرفتن جایزه بیاید پای عابر بانک، بدانید که در کارش یک عمل مجرمانه‌ای نهفته است. نکته دیگر این که در هیچ کجا شما برای دریافت مبلغ هدیه لازم نیست پولی به جایی واریز کنید. پس اگر افرادی از شما خواستند برای ارتباط با حسابتان مبلغی به جایی واریز کنید تا پول هدیه به حسابتان واریز شود، این کار یقینا کلاهبرداری است و می‌خواهند شما را در دام بیندازند.

کلاهبرداری با اطلاعات خودتان


سردار محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این باره هشدار داد: انواع و اقسام کلاهبرداری‌ ها در جامعه انجام می‌شود که یکی از آنها که مدت‌هاست شایع شده و می‌تواند تعداد زیادی قربانی بگیرد، کلاهبرداری‌های تلفنی است. به عنوان مثال استفاده از فضای مجازی و در پی آن، ارتکاب جرم در فضای واقعی، یکی از جرایم ترکیبی و چنگالی است که کلاهبردار در این جرایم از فضای مجازی اطلاعات لازم را درباره طعمه خود کسب کرده و با استفاده از آن اطلاعات فضا را برای اعتماد کردن طعمه فراهم می‌کند و کلاهبرداری به‌راحتی صورت می‌گیرد.
 

نظر شما