شناسهٔ خبر: 20901028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در نشست بررسی جایگاه استان در حوزه گیاهان دارویی مطرح شد؛

حجم تولیدات گیاهان دارویی استان اصفهان متناسب با ظرفیت ها نیست

نشست تخصصی بررسی جایگاه استان در حوزه گیاهان دارویی ،فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور مدیران و کارشناسان حوزه گیاهان دارویی استان در تالار اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ مسئول کمیته تولیدات کشاورزی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در نشست تخصصی بررسی جایگاه استان در حوزه گیاهان دارویی ،فرصت‌ها و چالش‌ها گفت: طرح کشت و اهلی کردن گیاهان دارویی سال‌هاست که از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان در دست انجام است ولی حجم تولیدات متناسب ظرفیت‌ها نیست.

مجتبی معقول گیاهان دارویی را جایگزین مناسب برای  محصولات کشاورزی آب بر دانست و گفت: در شرایط خشک‌سالی می‌توان گیاهان دارویی باارزش‌افزوده بیشتری تولید و به  بازارهای جهانی عرضه کرد.

معقول افزود:برای آشنایی بیشتر شهروندان با گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شود در برخی از بخش‌های منطقه جنگلی ناتوان گیاهان دارویی کشت شود تا از نزدیک مراحل تولید و نحوه استفاده  از این گیاهان را شهروندان مشاهده کنند.

مهم‌ترین گیاهان دارویی استان اصفهان  گل محمدی و زعفران است

رییس انجمن گیاهان دارویی اصفهان و نماینده عطاری‌ها در این نشست گفت: حجم مبادلات تجاری گیاهان دارویی در دنیا 200 میلیارد دلار است و تا سال 2020 به یکهزار میلیارد دلار می‌رسد.

حسین زینلی افزود: 21 هزار گونه گیاهان دارویی در دنیا وجود دارد که دوهزار گونه آن در ایران و 400 گونه در استان اصفهان وجود دارد.

وی اضافه کرد: 200 گونه گیاهان دارویی فنولوژیکی و مورفولوژیکی در استان اصفهان کشت می‌شود که مهم‌ترین گیاهان دارویی استان اصفهان شامل گل محمدی یک هزار و 260 هکتار و زعفران 526 هکتار است.

وی آلوئه، زیره سبز، کدو تخم کاغذی، گل محمدی، آوبشن، حنا، انیسون، گشنیز ،بابونه، وسمه، اسطو خودوس، گاوزبان، ختمی، رازیانه، سنبل الطیب، باریجه، گل راعی، نعنا، همیشه بهار، چای ترش، بومادران، خاکشیر، مریم گلی، بادرنجبویه، مارتیغال و رزماری، 28 داروی گیاهی مهم کشور است که می‌تواند صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه اقتصاد و بازار، ایجاد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان، تجاری‌سازی اطلاعات تولیدی در کشور، حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان صنایع گیاهان دارویی، کارآفرینی بر اساس محصولات نوآور از مسایل پیش روی تولید و صادرات گیاهان دارویی است.

انتهای پیام/

نظر شما