شناسهٔ خبر: 20896042 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

پایداری اقتصاد دانش بنیان نیازمند حمایت صندوق های جسورانه است

صاحب‌خبر -

معاونت علمی ریاست جمهوری - پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی گفت: اقتصاد دانش بنیان نوع جدیدی از اقتصاد در کشور ما محسوب می شود که در کشورهای پیشرفته مطرح شده است. به عبارتی روش جدیدی برای افزایش و کسب ثروت از علم و فناوری است. این موضوع معمولا در کشورهایی که دانش پایه هستند و عناصر و شاخص های آن را دارند تبدیل به اقتصاد اصلی می شود.
وی افزود: البته در کشور ما این نوع اقتصاد تازه فعالیت خود را آغاز کرده و در حال طی کردن رشد خود است. امیدواریم با بنیه نیروی انسانی و زیرساخت هایی که در کشور وجود دارد، در آینده ای نزدیک بتوانیم بگوییم که اقتصاد در کشور ما کاملا به اقتصادی دانش بنیان تبدیل شده است.
کرمی اضافه کرد: در کشور ما عمر اقتصاددانش بنیان به یک دهه بیشتر نمی رسد. اما موضوع اقتصاد دانش بنیان بعد از مصوب شدن تاسیس شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی در سال 1389 عملا فراگیر شد. پیش از این اقتصاد دانش بنیان در جمع هایی محدود مانند ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی آغازشده بود در این زمان ابتدای راه خود را طی می کرد و در واحدهای محدود دانشگاهی مطرح می شد.  پس از مصوب شدن این برنامه، اقتصاد دانش بنیان عمومی تر و تقریبا به یک گفتمان تبدیل شد. 
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با بیان این که امروز 3 هزار و 200 شرکت دانش بنیان نمود اجرایی شدن این موضوع است و اقتصاد دانش بنیان به استناد آن ها شکل می گیرد، گفت: نزدیک به 6 هزار شرکت در سامانه شرکت های دانش بنیان ثبت نام کرده اند که مراحل تایید صلاحیت خود را طی کنند تا عنوان دانش بنیان شدن شرکت خود را دریافت کنند.
وی همچنین بازیگران دیگر این عرصه را استارتآپ‎ها، پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها، مراکز رشد، شتاب دهنده ها، VCها عنوان کرد و افزود: این مراکز بسته به نوع تعاملی که با این اقتصاد  دارند جزو بازیگران اصلی محسوب می شوند و رشد و بلوغ آن ها به رشد و بلوغ اقتصاد دانش بنیان در کشور کمک می کند. 

نظر شما