شناسهٔ خبر: 20894630 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم

ساماندهی واردات و صادرات؛ محور جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی

تهران- ایرنا- ایستگاه هشتم از وزارتخانه های هجده گانه برای بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داشت که عصر چهارشنبه موافقان و مخالفان از گفتند و صبح امروز (پنجشنبه) «محمود حجتی» به شرح برنامه ها و پاسخ به پرسش ها پرداخت.

صاحب‌خبر -

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از سه شنبه در دو نوبت صبح و عصر آغاز شده است و امروز پنجشنبه، پنجمین جلسه با ادامه رسیدگی به برنامه های وزیرپیشنهادی جهادکشاورزی آغاز شد.
رسیدگی به برنامه های محمود حجتی از عصر دیروز آغاز شد اما به دلیل محدودیت زمانی فقط برخی مخالفان و موافقان توانستند دیدگاه های خود را مطرح کنند و ادامه مذاکرات به امروز موکول شد.

** مخالفان
«مهرداد بائوج لاهوتی» و «صدیف بدری» از جمله نمایندگانی بودند که عصر چهارشنبه در مخالفت با حجتی و برنامه های وی سخن گفتند؛ صبح پنجشنبه نیز «احسن علوی» و «محمد حسینی» با برنامه های اعلامی حجتی مخالفت کردند.

- وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی وفادار به انقلاب است اما تخصص ندارد
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی که به عنوان نخستین مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی دولت دوازدهم نوبت گرفته بود، در سخنان خود تاکید کرد اگر یک بار وزیر می شد پرونده واردات برنج را برای همیشه می بست.
«مهرداد بائوج لاهوتی» گفت: دهم تیر امسال ممنوعیت واردات برنج اعلام شد. ما در سال 2 میلیون و 800 هزار تن برنج نیاز داریم و 2 میلیون و 400 هزار تن را در کشور تولید می کنیم. یک بار گفتم من را وزیر کنید تا 400 تن باقی مانده را تحویلتان بدهم و پرونده واردات برنج را برای همیشه ببندیم.
وی افزود: والله این برنج نیست؛ «به رنج» است که با رنج کشاورزان گیلانی، گلستانی و مازندرانی در آتش گرمای شدید نزدیک به 50 درجه تولید می شود.
لاهوتی ادامه داد: این همه رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی می گویند بنابراین ما هم باید کمک کنیم. آقای حجتی چرا 400 تن باقیمانده از برنج را داخل کشور تولید نمی‌کنید که بحث واردات برای همیشه بسته شود؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حجتی انسان وفادار به انقلاب است اما در زمینه کشاورزی تخصصی ندارد. مدرک راه و ساختمان و رشته عمران چه ارتباطی به کشاورزی دارد؟ آیا قحط‌الرجال است که 40 سال پس از پیروزی انقلاب یک دکترای کشاورزی نداریم؟
ادامه داد: آقای حجتی گفتید در گندم به خودکفایی رسیدیم. این حقیقت ندارد و شاهد بودیم گندم وارد شد و به شما فروختند.
وی افزود: در بحث کاهش تعرفه واردات گوشت، کره، حبوبات و موز آیا دلتان برای مردم سوخته است یا وارد کنندگان؟
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی افزود: دست چایکاران ما پینه بسته است و اگر با آنها دست بدهید، ترک دست آنها دست شما را خواهد بُرید اما چرا پول این افراد را هنوز نداده اید؟
لاهوتی اضافه کرد: شما هنوز پول سرمازدگان برف در مازندران و گیلان را پرداخت نکرده اید اما براحتی از ترکیه و مصر، پرتغال وارد می کنید. واقعا این راه اداره کشور است؟!
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از این یک هزار و 100 تن ابریشم تولید می‌کردیم که امروز به صد تن رسیده و دلیلش این است که تعرفه واردات ابریشم را از 200 درصد به 15 درصد رساندید.

- واردات بی ضابطه محصولات تراریخته
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی واردات بی ضابطه محصولات کشاورزی تراریخته را یکی از نقاط ضعف بزرگ وزارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی به خطر افتادن سلامت غذایی افراد و از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی را به دنبال داشته است.
«صدیف بدری» افزود: در چهار سال گذشته در تولید و بازار محصولات کشاورزی آشفتگی خاصی حاکم شد اما اقدام مناسبی صورت نگرفت و وزیر پیشنهادی نیز برنامه خاصی ذکر نکرده است.
به گفته وی، وزارت جهادکشاورزی بجز گندم، برای خرید تضمینی هیچ محصول دیگری اقدام نکرده است.
وی ادامه داد: برای محصول سیب زمینی که سالیانه تا پنج میلیون و 200 هزار تن برداشت داریم، هیچ برنامه ای برای بازارهای داخلی و خارجی ارائه نشده است.
بدری ادامه داد: در سال 1394 هر کیلوگرم سیب زمینی تولیدی کشاورزان اردبیلی حتی به قیمت 500 ریال به فروش نرفت و خسارت های جبران ناپذیری به فعالان بخش کشاورزی وارد شد. از سوی دیگر امروز مواد اولیه کارخانه «سبلان پارچه» اردبیل از کشورهای دیگر تامین می شود؛ در حالی که تولید پنبه در دشت مغان گاهی سالیانه تا 15 هزار تن نیز می رسید.
وی تاکید کرد هندوانه دشت مغان در دست کشاورزان مانده است و بیرون ریخته می شود اما وزارت جهاد کشاورزی برای بازار و بهبود کیفی محصولات برای صادرات به کشورهای همسایه هیچ برنامه ای ندارد.
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین تصریح کرد: سوء مدیریت ها، برنامه ریزی های اشتباه و گاهی اوقات رانت برخی افراد خاص سبب شده است نسبت به کنترل واردات محصولات کشاورزی و دامی اهتمام لازم وجود نداشته باشد.
به گفته وی، کاهش واردات هفت قلم محصول کشاورزی و دامی در آستانه عید امسال ظلم بزرگی در حق کشاورزان و دامداران بود.
بدری اضافه کرد: در ساخت و حمایت از سازندگان انبارها برای نگهداری محصولات به منظور تنظیم بازار در سال های گذشته هیچ اقدام شایسته ای انجام نشده است.
این نماینده مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی پرسید: وزارتخانه ها و بانک ها حتی به اندازه یک کارمند ساده برای کشاورزان و دامداران ارج و قرب قائل نیستند و آنان را شاغل محسوب نمی کنند. شما در چهار سال گذشته چه کردید تا کشاورزی و دامداری شغل محسوب شود؟

- وزیران پیشنهادی از نگاه تک بعدی به حوزه های خود پرهیز کنند
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم وزیران به عنوان مدیران عالی کشور باید نگاه کلان به حوزه ماموریت خود داشته باشند و نقاط ضعف و قوت را بشناسند و از نگاه تک بعدی و سطحی پرهیز کنند.
«احسن علوی»افزود: معتقدم بخشی از موفق نبودن مدیران در بخشهای عمومی کشور کم توجهی به برخی بخش هاست که در جهادکشاورزی این موضوع را درک می کنم.
وی ادامه داد: عشایر یک درصد جمعیت کشور هستند که 25 درصد پروتیین و 35 درصد صنایع دستی را تولید می کنند ولی در برنامه های وزارتخانه جهاد کشاورزی به این موضوع اشاره ای نشده است، چرا جلو قاچاق را نمی گیرید؟
نماینده مردم سنندج اظهارکرد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب شده بیشتر میوه ها خام خوری و تازه فروشی می شود و در حوزه کردستنان 80 درصد توت فرنگی خام فروشی می شود.
علوی گفت: بیمه کشاورزی هم مشکل دیگر است که هزینه برای کشاورزان ایجاد کرده است .
وی افزود: آقای حجتی مشکلات در بازار تولید و نبود توازن در تولید، کاملا بازار محصولات کشاورزی را دچار اختلال کرده است؛ مشکل اساسی این است که توجهی به قانون افزایش بهره وری منابع کشاورزی ندارید.
نماینده مردم سنندج اضافه کرد: قانون رفع موانع تولید اجازه داده که شما بتوانید بانک اطلاعاتی تهیه کنید ولی تاکنون چنین بانک اطلاعاتی تهیه نشده است .
علوی گفت: امروز کشاورزی در فضای ابهام آمیز کار می کند و واقعا کشاورزها نابود شده اند و استراتژی واقعی در کشاورزی نداریم.
نماینده مردم سنندج خاطر نشان کرد: برنامه ای که وزیران ارائه می دهند برنامه مدیریتی است در حالی که وزارتخانه نیازمند برنامه استرتژیک است، پس نمی توانیم نظر دهیم که وزیر براساس این برنامه شایسته است.

- با برنامه های حجتی به اهداف برنامه ششم نمی رسیم
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با برنامه های ارسالی وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی امکان دسترسی به اهداف پیش بینی شده قانون برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی وجود ندارد.
«محمد حسینی» افزود: متوسط رشد ارزش سالانه 8 درصد، اشتغال 2.9 درصد، بهره وری 3.2 درصد و سایر احکام مندرج در بخش کشاورزی با شرایطی که شما در برنامه خود نوشته اید امکان دسترسی ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های اقلیمی کشور بویژه خشکسالی و تنگنای منابع آبی، وزارت جهادکشاورزی نیازمند مدیری مدبر و با تجربه است.
این نماینده مجلس اضافه کرد: امروز با مدیریت بحث برانگیز بر منابع آبی کشور، تعداد چاه های غیرمجاز، خشک شدن قنوات و تالاب ها و تمرکز استفاده از آب های سد کشور برای آب شرب، فعالیت های کشاورزی دچار تنگنا شده است.
حسینی ادامه داد: معضل های فراوانی که در حوزه های آبی و فعالیت های آبخیزداری توسعه آبخوان های کشور با آن مواجه هستیم، سبب شده است تا بخش کشاورزی با ناپایداری در تولید روبرو شود.
نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری های محدود گذشته، اراضی پایاب سدها و توسعه شبکه های آبیاری و اصلی و فرعی امکان بهره برداری مناسب از سرمایه گذاری های انجام شده در احداث سدها مختل کرده است.
حسینی با تشکر از عملکرد 14 ساله حجتی در وزارت جهادکشاورزی، خطاب وی گفت: سال گذشته جشن خودکفایی گندم را گرفتید و رکورد خرید 11 و نیم میلیون تن را در سال های بعد از انقلاب تجربه کردید اما در فصل برداشت به علت نبود مدیریت در پرداخت به موقع پول گندم کشاورزان، تنها بدهی برای آنها باقی ماند.
وی افزود: امسال هم که وعده داده بودید 50 درصد پول گندم را بعد از 10 روز پرداخت کنید، بیش از 30 روز طول کشیده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم خالی شدن روستاهای کشور از سکنه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سرشماری سال 95 جمعیت روستایی به 25 درصد و سن بالای ساکن افراد روستاها به بیش از 40 سال رسیده است.
حسینی خطاب به حجتی افزود: با اجرای سیاست های «مزرعه تا سفره» شما سفره این قشر از جامعه کوچکتر شده است.
حسینی گفت: با وجود اینکه خدماتی مانند آب و برق و گاز و تلفن را به روستاها برده ایم، ولی امروز در روستاها به خاطر نبود درآمد مشکلات عدیده ای را به همراه دارند.
وی افزود: با اجرای قانون اراضی ملی و اصلاحات بعدی و اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از زمین خواری نه تنها جلوی زمینخواران حومه تهران مانند اوشان و فشم و لواسانات، حاشیه رودخانه جاجرود و چالوس را نگرفته اید.
این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر سری به دادگاههای شهرستان های کوچک بزنید کشاورزان خود را خواهید یافت که در راهروهای دادگاه های شهرستان ها به جای این که در مزرعه ها باشند، منتظر رای آراها هستند.
نماینده مردم تفرش یادآور شد: امروز مردم روستا از همکاران منابع طبیعی شما از مزارع فرار می کنند جایی که با اجرای قوانین سنوات بسیار گذشته مشکلات عدیده ای را به وجود آورد هیچ راه حلی تحت عنوان لایحه اصلاحیه به مجلس ارایه نکردید و موجب کوچ مردم روستا به حاشیه شهرها شدید.
وی ادامه داد: آیا در اطراف شما به جز بازنشستگان، نیروی کارآمد دیگری نبود تا از آنها استفاده کنید؟ تیم مدیریتی شما یکی از علامت سوال های اکثرنمایندگان است که لازم است اصلاح شود.
حسینی با بیان اینکه اگر سری به شرکت های زیرمجموعه وابسته به وزارت جهادکشاورزی بزنیم، به یقین موارد قابل توجهی را خواهیم دید، گفت: در راس سازمان تعاون روستایی فردی بی انگیزه و با فراموش کردن روستاییان به کار مشغول است.
نماینده مردم تفرش با انتقاد از اینکه 40 هزار تن از خرید تضمینی پیاز و سیب زمینی امحا و معدوم شده است، گفت: خرید گندم خارجی توسط عاملان این سازمان و فروش به داخل یکی از کارهای این سازمان بوده است و از یارانه کشمش هم که وعده داده بودید، خبری نیست.
وی به تنظیم بازار میوه اشاره کرد و گفت: شما تنها راه حل آن را خرید میوه از بازارهای خارجی کرده اید؛ چرا در زمان برداشت محصول تولید داخل، مازاد آن توسط این سازمان برای صادرات پوشش داده نمی شود و باید کامیون های هندوانه در حالی که با کمبود منابع آبی در تولید کشت این محصول رو به رو هستیم، از مرز عراق برگشت بخورد.
حسینی به صندوق محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: با وجود تصویب افزایش سرمایه و کمک لازم از طرف مجلس در قانون بودجه هنوز خسارت های لازم به کشاورزانی که دچار خشکسالی و سرما زدگی باغ ها شدند، پرداخت نشده است.
نماینده مردم تفرش یادآور شد: در قانون بودجه سال 94 قرار بود که جریمه کشاورزانی که محصولات آنان دچار سرمازدگی و خشکسالی شده و حق بیمه های خود را پرداخت نکرده بودند، پوشش داده شود؛ این قشر بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر است اما هیچ کاری برای آنها نشده است.
وی ادامه داد: از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی رقمی را بالغ بر 800 میلیون یورو بابت واردات جو و ذرت و سویا گرفتید ولی در جای دیگری به مصرف رساندید.
حسینی گفت: در خرید خارجی گوشت قرمز ضمن پرداخت 900 هزار دلار جریمه بابت وارد گوشت انجام دادید تا تنظیم بازار را داشته باشید ولی متاسفانه ضربه محکمی به دامداری های داخل زدید به طوری که امروز فقط دامداران و مرغداران داخلی ضمن کلمه اشباع از هرگونه تسهیلاتی بی بهره شدند.
نماینده مردم تفرش گفت: شرکت خدمات حمایتی که مسئول واردات کود و سموم به کشور است، مبلغ 88 میلیون یورو بابت واردات کود از صندوق توسعه ملی دریافت کرد ولی تاکنون تسویه نشده است.

** موافقان
جلسه عصر چهارشنبه «شهباز حسن پور بیگلری» و «فریدون احمدی» و صبح پنجشنبه «جلال محمودزاده» نماینده مهاباد و «رسول خضری» نماینده پیرانشهر نظر خود را درباره صلاحیت گزینه پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند.

- حجتی؛ پدر کشاورزی ایران
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی که حجتی را فاقد تخصص دانست، گفت: باید محمود حجتی را پدر کشاورزی ایران بنامیم و نگوییم در این بخش تجربه ندارد.
«شهباز حسن پور بیگلری» افزود: اعضای کمیسیون کشاورزی و اکثریت مجلس سه روز قبل از معرفی اعضای دولت نگران بودند چند چهره تاثیرگذار را در کابینه دولت دوازدهم نداشته باشیم یکی از آنها حجتی بود.
وی اضافه کرد: امروز خدمات حجتی را باید از کشاورزان پرسید. آیا در دورترین روستاهای کشور کسی هست که حجتی را نشناسد؟
این نماینده تصریح کرد: اگر خدمات ارزنده حجتی و همکاران در همه بخش ها نبود، امروز می دانستید کود و سم چه مشکلاتی به همراه داشت؟
به گفته وی، پارسال با هماهنگی حجتی بیش از 40 میلیارد ریال صادرات پسته صورت گرفت.

- تولید صادرات محور محصولات کشاورزی
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ساده زیستی را بزرگ ترین مشخصه حجتی دانست و گفت: وی سیاسی کار نیست و به حوزه کاری خود در وزارت جهاد کشاورزی مسلط است.
«فریدون احمدی» دلیل موافقت خود با حجتی را هماهنگی تیم اقتصادی در دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: فکر می کنیم تیم وزیران اقتصادی پیشنهادی دولت یعنی آقایان حجتی، کرباسیان، شریعتمداری و سیف (در بانک مرکزی) نسبت به تیم اقتصادی قبلی دولت هماهنگ ترند.
وی تاکید کرد زمان مسوولیت حجتی تولید محصولات کشاورزی 21درصد افزایش یافت و از 97 میلیون تن به 118 میلیون تن رسید اما انتظار داریم جهت گیری های این وزراتخانه به سوی صادرات محصولات باشد و منظورمان صادرات دارای ارزش افزوده است و حضور در بازارها در مواردی که مزیت رقابتی داریم.
وی یادآوری کرد 42 طرح مشخص بر مبنای اقتصاد مقاومتی در برنامه های حجتی تعریف شده است و افزود: کاش برنامه های حجتی به طور کمی ارائه می شد تا نمایندگان امکان نظارتی بهتری بر عملکرد وی پیدا می کردند.
احمدی از حجتی خواست با توجه به رشته تحصیلی اش که عمران است، برای مساله آب چاره اندیشی کند و افزود: امروز سوء مدیریت ما در بخش آب، سوژه کشورهای خارجی شده است.
تفویض اختیار به سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، تمرکززدایی، مکانیزاسیون و حتی ورود و توسعه تجارت الکترونیک، سرمایه گذاری و جذب منابع خارجی، فرآوری محصولات و صنایع تبدیلی و بکارگیری جوانان به جای مدیران بازنشسته در سطوح مدیریتی از خواسته های احمدی بود.
نماینده مردم زنجان گفت: یکی از قوت های دور جدید وزیر پیشنهادی این است که وزارت جهاد کشاورزی برنامه محور پیش می رود و برای اقتصاد مقاومتی برنامه دارد.

- حجتی از وزیران جهادگر و موفق دولت است
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی از جمله وزرای جهادگر و موفق دولت است و در تجربه ثابت کرده است علاوه بر توجه به مسایل فنی درون بخشی، به مسایل تاثیرگذار در تولید که از ناحیه موضوع های فرا بخشی است توجه دارد.
«جلال محمودزاده» دلیل موافقت خود با محمود حجتی را در سه مقوله رزومه کاری، عملکرد و برنامه وی بیان کرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یادآوری کرد: تعداد زیادی از اعضای کمیسیون برای دفاع از وزیر جهاد کشاورزی اعلام آمادگی کردند که به خاطر مشکل آئین نامه نتوانستند دفاع کنند.
وی در خصوص صلاحیت های شخصیتی، مدیریتی و توانایی های تخصصی وزیر پیشنهادی گفت: حجتی 6 سال مسئولیت استانداری در یکی از محروم ترین استان های کشور، اجرای طرح های عظیمی از جمله سد کرخه و مسئولیت وزارت راه و ترابری و جهاد کشاورزی پس از ادغام دو وزارت جهادسازندگی و کشاورزی را به عهده داشت و در چهار سال گذشته از جمله وزرای جهادگر و موفق دولت بوده است.
محمودزاده با بیان اینکه همه نمایندگان اذعان دارند که کشور در شرایط کنونی، نیازمند مدیران دست پاک، با تجربه، دلسوز و کارآمد است افزود: در حال حاضر کشور با مشکلات مختلفی از جمله خشکسالی های دهه اخیر، مساله کم آبی و بی آبی، با موضوع امنیت غذایی به عنوان یکی از ارکان امنیت ملی پیوند خورده است که تحقق آن نیازمند تدابیر فنی و مدبرانه است تا استقلال ما را در این وضعیت حفظ کند.

- در دوره حجتی حجم خرید تضمینی گندم افزایش یافت
نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: در این دوره میزان خرید تضمینی گندم و ظرفیت سردخانه ها برای نگهداری محصولات کشاورزی افزایش یافت.
«رسول خضری» اظهار داشت: رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 5.3 درصد بوده که رشد قابل قبول و چشمگیری بوده است.
خضری افزود: در این چهار سال تولیدات کشاورزی بالغ بر 21 میلیون تن افزایش یافته است؛ ما کمتر حوزه ای توانسته ایم با این شدت به جلو برویم.
وی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: حجتی با برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت خود و نیز برنامه های دقیق خود به خصوص در زمینه محصولات راهبردی کشاورزی مثل چغندر قند، گندم و جو و دانه های روغنی و بحث لبنیات و گوشت و مرغ و تخم مرغ قدم های بسیاری برداشته است.
این نماینده مجلس ادامه داد: 90 درصد ارزش موادغذایی در حوزه جهادکشاورزی است و 32.5 درصد ارزش افزوده حوزه کسب و کار را پوشش می دهد که با موفقیت عمل کرده است.
وی گفت: برخی می گویند که آقای حجتی مدرک مرتبط با حوزه کشاورزی ندارد؛ سال 79 که ادغام انجام شد، وی از وزارت راه و ترابری آمد و وزارت جهادکشاورزی را تشکیل داد و حتی مقام معظم رهبری اسم جهاد را بر کشاورزی برای این وزارتخانه مقدم دانستند.
وی تاکید کرد: آیا شخصی که بالغ بر 30 سال در حوزه کشاورزی کار کرده نمی تواند مدرک کشاورزی داشته باشد؟ تجربه های ارزنده حجتی بسیار بالاتر از مدارک تحصیلی وی است.
خضری، خودکفایی در تولید گندم را از جمله موفقیت های حجتی در وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: این موفقیت در دوره اول وزارت حجتی، تایید این توانمندی است که در دولت یازدهم نیز تکرار شد.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی اظهار داشت: برنامه های حجتی برای رسیدن به اهداف عالیه نظام باید در راستای برنامه ششم باشد که هست.
وی یادآور شد: در دوره حجتی خرید تضمینی گندم 140 درصد و ظرفیت سردخانه های کشور 1.3 میلیون تن افزایش یافته است؛ ظرفیت مواد خام کشاورزی 15 میلیون تن رشد کرده که یک حرکت رو به جلو است.
این نماینده مجلس در ادامه به موضوع آب و خاک اشاره کرد و گفت: حجتی در زمینه سامانه های آبیاری توانست 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به این سامانه های نوین مجهز کند.
وی ادامه داد: در آبیاری های فرعی، زهکشی و کانال کشی بالغ بر 370 هزار هکتار زمین در دوره حجتی تحت پوشش قرار داد.
خضری گفت: در حوزه تولید آبزیان بالغ بر 215 هزار تن افزایش تولید داشتیم که اینها حرکت های رو به جلو است که ما را در دفاع از این وزیر مصمم تر می کند.
این نماینده مجلس در عین حال به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم که حجتی در تولید شکر که 50 درصد افزایش یافته، با حمایت چغندرکاران، آنها را دلگرم کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای تقویت بخش کشاورزی یارانه حمایتی می پردازند، افزود: آمریکا، استرالیا، اندونزی، ترکیه ، چین و کره با روش های حمایتی توانستند به داد کشاورزان خود برسند.
خضری تاکید کرد: امنیت غذایی یک مقوله بسیار مهم است که آقای حجتی در این زمینه گام های بسیار موثری برداشته اند؛ ارزش زنجیره تولید از مزرعه تا سفره بسیار مهم است که در این زمینه حمایت از شرکت های فنی حوزه کشاورزی اهمیت می یابد که البته حجتی در دوره خود بسیار به این شرکت ها کمک کرده است.
این نماینده مجلس به صنایع تبدیلی بخش کشاروزی اشاره کرد و افزود: این حوزه می تواند اشتغالزایی بالایی را در بخش کشاورزی به دنبال داشته باشد که البته این موضوع در برنامه های اعلامی حجتی قید شده است و نمایندگان انتظار دارند با حمایت از این صنایع در دستور کار جدی وزیر جهادکشاورزی باشد.
خضری گفت: جهادکشاورزی در حوزه اشتغالزایی مولد 19 درصد سهم دارد که با توجه به صنایع تولیدی می تواند ضمن ایجاد اشتغال، به اقتصاد روستا و جلوگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها موثر واقع شود.
وی گفت: در حوزه خرید تضمینی گندم، ما انتظار داریم پرداخت کشاورزان با سرعت بیشتری انجام شود زیرا خرید تضمینی به منزله خرید قطعی است که باید به موقع پرداخت شود.
این نماینده مجلس اظهار داشت: شاید ما هم گلایه هایی از حوزه کشاورزی داشته باشیم اما اقدام های مثبت حجتی به کارهای انجام نشده بسیار پررنگ تر است و انتظار داریم نمایندگان با رای قاطع خود یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی حوزه بخش کشاورزی را تقویت کنند.

**دفاع حجتی از برنامه های خود
پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به دفاع از عملکرد خود در این وزارتخانه در دولت یازدهم پرداخت و گفت: در سه تا چهار سال گذشته تولید محصولات کشاورزی در کشور از 97 میلیون تن به 118 میلیون تن افزایش یافته است.
وی افزود: تراز غذایی کشور بر اساس آمار گمرک در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بود، اما با تلاش همه دست اندرکاران این تراز هم اکنون به 3/1 میلیارد دلار رسیده است .
حجتی یادآورشد: رسیدن تراز غذایی کشور از 8.1 میلیارد دلار به 3.1 میلیارد دلار، نشان می دهد که در این مدت ، صادرات مواد غذایی 5 میلیارد دلار افزایش یافته و یا واردات کاهش یافته است.
وی با بیان این که از کودکی همواره با کشاورزی فاصله نداشتم، گفت: امروزه در بخش کشاورزی صدها رشته وجود دارد و داشتن مدرک تحصیلی در همه این رشته ضروری نیست؛ ما باید در این بخش نتیجه ها، عملکردها و شاخص های مثبت را پیگیری کنیم.

- در پرداخت طلب گندمکاران به روز هستیم
وی پرداخت طلب گندمکاران را دغدغه همه دانست و گفت: پرداخت طلب گندم کاران دغدغه دولت، نمایندگان و همه دست اندرکاران است.
حجتی در ادامه افزود: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دربودجه امسال 8 هزار میلیارد تومان را پرداخت طلب گندم کاران پیش بینی کرده اند در حالی که با توجه به ظرفیت خزانه باید بخشی از طلب آنها از بانک ها و بخشی دیگر از فروش گندم تامین شود و ما همواره پیگیر این مساله ایم و در این زمینه هم اکنون 50 درصد به روز هستیم.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت دوازهم افزود: ما آرام آرام در حال پرداخت بخشی از 50 درصد دیگر نیز هستیم و حتی طلب فروردین و اردیبشهت ماه گندم کاران را پرداخت کرده ایم و خرداد ماه نیز آغاز شده است.

- رشد 30 درصدی تولید چای
حجتی با اشاره به پرداخت طلب چایکاران افزود: ما موفق به پرداخت 70 تا 80 درصد طلب چایکاران نیز شده ایم و با هماهنگی با خزانه در تلاشیم بقیه آن را پرداخت کنیم.
وی تاکید کرد: صنعت چای این افتخار را دارد که در 2 تا 3 سال گذشته 30 درصد افزایش تولید داشته و هیچ مقدار از این محصول روی دست تولیدکنندگان نمانده است و حتی چایی سنواتی در 4 سال گذشته نداشتیم و این افتخار بزرگی برای دولت یازدهم است.
به گفته وی ، در سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان خسارت محصولات کشاورزی به تولید کنندگان پرداخت شده است و با بیمه کشاورزی که یک بیمه حمایتی است تولیدات کشاورزی کشور تحت حمایت قرار داشته است.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: هر سرمایه ای که در معرض خطر قرار دارد باید تحت پوشش مدیریت بحران و مدیریت ریسک قرار گیرد و ما تلاش کردیم در طول 4 سال گذشته مدیریت بیمه را برای محصولات کشاورزی در نظر بگیرم.

- برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصادی مقاومتی و اجرای برنامه ششم توسعه است
حجتی با اشاره به عملکرد چهار سال گذشته بخش کشاورزی یادآورشد: ما در این مدت نقاط ضعف و یا قوت زیادی داشتیم و امیدواریم اگر توفیق ادامه راه داشتیم با حمایت دولت و مجلس بتوانیم با لطف الهی همه مشکلات کشاورزان را در کشور برطرف کنیم.
وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: برنامه ما در دولت دوازهم در دو بخش برنامه کلی راهبردی و اجرای برنامه های اقتصادی مقاومتی در برنامه ششم توسعه خواهد بود تا بتوانیم در صورت تامین منابع در بلند مدت و میان مدت تحقق اقتصاد مقاومتی را در این بخش فراهم کنیم.

- افزایش بهره وری در تولید گندم
وی گفت: تولید گندم با افزایش بهره وری در طی چهار سال گذشته مواجه بوده است؛ در گندم با افزایش بهره وری و کاهش سطح تولید توانستیم به خودکفایی برسیم و این در حالی بود که میزان آب مصرفی را کاهش دادیم.
حجتی با اشاره به تولید سایر محصولات کشاورزی افزود: در تولید شکر و گندم هم توانستیم به افزایش قابل توجهی برسیم.

- افزایش تولید پنبه و دانه های روغنی
وی ادامه داد: در سال 92 معادل 92.2 هکتار زمین زیر کشت پنبه بود که امسال مساحت کشت به سه هزار و 700 هکتار افزایش یافته است .
وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی میزان تولید پنبه در سال 95 را 9 هزار تن عنوان کرد و گفت: این مهم با بذر اصلاح شده پنبه تحقق یافت.
وی گفت: همچنین افزایش دانه های روغنی را به سه برابر افزایش دادیم که این مهم منطبق با اجرای اقتصاد مقاومتی است.
حجتی با اشاره به افزایش میزان تولید ابریشم در چهار سال گذشته از 100 به 148 تن ،گفت: این افزایش ها مستلزم کارهای بسیاری است که انجام شده است.
حجتی گفت: امسال 500 هزار نهال توزیع می کنیم که این تولید بی نظیری است.
وی با اشاره به تولید سیب زمینی که یکی از نمایندگان مخالف از وی سئوال کرده بود، گفت: ظرفیت انبار و سردخانه برای سیب زمینی در سال 92 معادل 50 هزار تن بود، در حالیکه 800 هزار تن تولید این محصول را در کشور داریم.
وی ادامه داد: امسال توانستیم میزان انبار را از 50 هزار تن به 80 هزار تن برسانیم و 260 هزار تن هم در دست ساخت است.

- در کنار مزارع ، صنایع تبدیلی ایجاد شده است
حجتی در بخشی دیگر از سخنان خود به فرآوری محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت:پیشتر برای 60هزار تن سیب زمینی فرآوری داشتیم که هم اکنون برای 100هزار تن مجوز صادر شده است.
وی گفت: در بخش کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی را از مزرعه تا سفره دنبال می کنیم.
وی میزان کل سردخانه های کشور را در سال 92 برابر 1.2 میلیون تن عنوان کرد و گفت: طی سه سال گذشته به همین میزان سردخانه افتتاح کردیم.
وی اظهار داشت: در روستاها در کنار مزارع صنایع تبدیلی را ایجاد کردیم.
وی گفت: تمام مواردی نظیر خرید ماشین آلات که زیر بلیت انجام شده بود در این دولت مورد حساب و کتاب قرار گرفته است و موجودی انبار و حساب ها در دست سازمان برنامه و بودجه است.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نمی گویم در عرضه و تقاضا و یا نوسان در تولید مشکلی نداریم اما نوسانات در این چهار سال نسبت به گذشته بسیار کمتر بوده است.
وی میزان صادرات سیب زمینی در سال 92 را 30هزار تن و سال گذشته را 500هزار تن عنوان کرد.

-صادرات لبنیات 5 درصد رشد داشت
وی با اشاره به صادرات لبنیات افزود: در چهار ماهه نخست امسال صادرات لبنیات 30درصد رشد داشته است و با توانمندی که در این بخش سراغ دارم این میزان سالانه به 900تا یک میلیارد تومان خواهد رسید.
وی گفت: طی چهار سال گذشته سالانه بیش از 5درصد رشد صادرات لبنیات داشتیم.
حجتی با اشاره به حمایت کشورهای توسعه یافته از بخش کشاورزی گفت: امریکا در یک برنامه 10ساله یک هزار میلیارد دلار و کشورهای OECD سالانه یک میلیارد دلار به این بخش کمک می کنند.
وی به سرمازدگی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بخش زیادی از پرتقال کشور به دلیل سرمازدگی سوخت اما سر جمع با همه این مشکلات 8.7 میلیون تن خریداری کردیم.

- صادرات کشاورزی، یک - پنجم کل صادرات غیر نفتی کشور است
وی میزان صادرات بخش کشاورزی را یک پنجم کل صادرات غیر نفتی کشور عنوان کرد و گفت: بخش کشاورز ی از تامین سرمایه رنج می برد که هم اکنون بتدریج الگوی کشت را تغییر می دهیم.
وی عمده ترین محور در بخش کشاورزی را افزایش بهره وری در این بخش عنوان کرد و گفت: این میزان حاصل افزایش بهره وری در این بخش بود.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: مهمترین موضوع در بهره وری استفاده بهینه در آب و خاک است که در آب موفق شدیم بهره وری آب را از 37درصد به 44درصد افزایش دهیم.
حجتی بیان داشت: بیشترین سرمایه گذاری در دولت در بخش آب و خاک صورت گرفت که همه این اقدامات با تعامل مقام معظم رهبری، دولت و مجلس تحقق یافت.
وی به کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: هدف ما در بخش کشاورزی طرح های محوری است .نشاکاری را بجای بذر کاری ترویج دادیم و هم اکنون بذرهای منطبق بر دانش روز عرضه و تولید می کنیم.این بذرها در کاهش مصرف آب کمک بسیاری بود.
وی با اشاره به افزایش بهره وری آب گفت: 10سال قبل باید یک مترمکعب آب مصرف می کردیم و 200 گرم شکر تولید می شد اما هم اکنون این میزان به 600گرم رسیده است.
حجتی گفت: امروز کشاورزان ما با کارشناسان کشاورزی در ارتباط هستند و به شکل آنلاین با هم ارتباط دارند. می خواهیم در شبکه ملی سامانه ملی برای این بخش ایجاد کنیم.
وی اظهار داشت: همچنین در آموزش بهره برداران کار وسیعی صورت گرفته است .
وی در خصوص تغییر کاربری زمین های کشاورزی و ویلا سازی گفت: طی دهها سال گذشته از کم اطلاعی کشاورزان استفاده شد که یکی از مشکلات ما بود و پیشنهادی را به مجلس دادیم .
وی ادامه داد: براساس ماده 54 که مجلس مصوب کرد قرار شد بازرسی مجدد از این زمین ها صورت گیرد . با سرعت آیین نامه این ماده در دولت به تصویب رسید و ابلاغ شد.
وی افزود: این موضوع در سطح استان از سوی سازمان ثبت اسناد و امور اراضی پیگیری می شود که سوابق را بررسی کنند و نظیر هیات منصفه قضاوت کنند و سازمان ثبت اسناد در آیین نامه مربوطه سند دولت را لغو و به نام بهره بردار کند؛ پرونده در این خصوص زیاد است و هنوز بخش عمده بررسی ها مانده است.
به گزارش ایرنا، حمود حجتی که به عنوان گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است، با پیروزی انقلاب اسلامی وارد جهاد سازندگی شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.
وی سال 1373 مجری طرح سد کرخه شد و از سال 1376 تا سال 1379 تصدی وزارت راه و ترابری را بر عهده گرفت.
حجتی در سال 1379 که قانون ادغام وزارت کشاوری و جهاد سازندگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مدیریت و هدایت وزارتخانه جدید را عهده دار شد.
خودکفایی گندم برای نخستین بار در دوران پنج ساله تصدی وی در وزارت جهاد کشاورزی رخ داد.
در سال 1384 به عنوان رییس هیات مدیره هلدینگ عمران و مسکن بنیاد مستضعفان کشور منصوب شد.
با تشکیل دولت یازدهم در سال 1392 به عنوان وزیرجهاد کشاورزی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.
خودکفایی گندم و 21 درصد رشد تولیدات بخش کشاورزی در مقایسه با سال آغاز به کار دولت و رساندن آن به مرز 118 میلیون تن از دستاوردهای این دوره بود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*1961* 2025** گزارش: مریم مسعود *انتشار: لیلا جودی

انتهای پیام /*

نظر شما