شناسهٔ خبر: 20889917 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

زیارت امام رضا (ع) به اندازه هزار حج پاداش دارد

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی و  امور دینی در خصوص روز زیارت خاصه امام رضا (ع) گفت: با توجه به روایاتی که از حضرات معصومین(ع) به دست ما رسیده، از زیارت به یک نوع وفای به عهد تلقی شده است، که حضرات معصوم (ع) میفرمایند: «و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زيارَةَ قُبُورِهِم» تمام وفا و وفاداری نسبت به حضرات معصومین (ع) مسئله زیارت کردن قبور آن بزرگواران است.
وی ادامه داد: در روایات متعددی به زیارت حضرات معصومین (ع) از راه دور و از راه نزدیک سفارش شده. مسئله زیارت به اندازه ای مهم است که به زیارت از راه دور نیز اشاره شده است. به خصوص ما در ارتباط با امام هشتم (ع) داریم که مرحوم سیدبن طاووس درمسئله استحباب زیارت امام رضا (ع) را آورده: از راه دور و نزدیک زیارت امام رضا (ع) مستحب است. هچنین ما در کتاب شریف «کامل الزیارت» درباره زیارت امام حسین(ع) داریم که اگر نمیتوانید حسین بن علی (ع) را از نزدیک زیارت کنید، مستحب است روی یک بلندی بروید و به سمت قبله انگشت سبابه را بگیرید و به سیدالشهدا (ع) سلام بدهید.
این کارشناس مذهبی در خصوص زیارت امام رضا (ع) بیان کرد: مسئله زیارت در ارتباط با امام رضا (ع) بروز و ظهور خاصی دارد  و در  همین خصوص در برخی روایات چنین آمده است: «در خراسان بقعه و بارگاهی است و زمانی خواهد آمد که آن بقعه محل رفت و آمد و محل طواف فرشتگان می‌شود تا روز قیامت».
حجت‌الاسلام حسینی افزود: در روایاتمان در رابطه با مشهد و خراسان و سرزمین توس دستور و سفارش شده و خود امام هشتم در نامه ای به یکی از یاران و اصحاب خوبش فرمودند «به شیعیان من بگو زیارت کردن من به اندازه هزار حج پاداش دارد و حج یکی از دستورات و سفارشات مؤکد دینی است».
وی اظهار داشت: در همین خصوص شاعر می‌گوید «یک طواف مرقدش فرموده پیغمبر است/هفت هزار و هفتصد و هفتاد حج اکبر است». یار امام رضا(ع) می‌گوید زمانی که این سخن را از امام رضا (ع) شنیدم نامه ای به امام جواد (ع) فرستادم و پرسیدم به اندازه هزار حج؟ حضرت فرمود: آری. به خداوندی خدا سوگند کسی که پدرم را زیارت کند در حالی که «عارف بحق» مقام او را میشناسد به اندازه هزار هزار حج یعنی یک میلیون حج ثواب می‌برد. حتی بعضا گفته اند زیارت امام هشتم  بالاتر از زیارت سیدالشهدا است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما در جاهای مختلفی سفارش شده ایم که به کنار حرم و مرقد ملکوتی امام هشتم برویم و ایشان را زیارت کنیم. یکی از جاهایی که زیارت امام هشتم به صورت موکد سفارش شده ماه ذی‌القعده بوده. مرحوم حاج عباس قمی رضوان الله علیه نیز در وقایع الایام و مفاتيح الجنان به این سفارش مؤکد اشاره کرده است.
حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: همانگونه که میدانید شیعیان به خواندن نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده که نماز بسیار با فضیلتی است، سفارش شده‌اند. پیامبر نیز در روایتی گفته «هر کس روز یکشنبه ماه ذی القعده نماز مخصوص و معروف آن را بخواند توبه اش قبول،گناهانش آمرزیده و در روز قیامت از وی راضی میشوند و قبرش نورانی است». یکی دیگر از مواردی که به آن سفارش شده‌ایم روز زیارتی امام هشتم در روز بیست و سوم ذی القعده است.در روایتی از علامه مجلسی چنین آمده زیارت امام هشتم در روز بیست و سوم ذی القعده از دور و از نزدیک مستحب است و زیباتر از آن نیست که زمانی که قصد ورود به عتبه امام هشتم را داریم بگوییم «اشهد انکم قد یرون مقامی «به خدا سوگند قسم می خورم که شما جایگاه من را می بینید» و  یسمعون کلامی «و کلام من را می شنوید» و یردون سلامی «و جواب سلام من را می دهید» والسلام علیک یا علی بن موسی الرضا».
وی ادامه داد: خاصیت زیارت امام رضا( ع) به واسطه روایات است یعنی ما چیزی فراتر از این نداریم و شگفت بودن این مسئله این است که ما در ارتباط با معصومین خطاب می کنیم «کلهم نور واحد» همه شان نور واحدی هستند .بعد یک خصوصیتی را در برخی مواقع در خصوص بعضی از ائمه معصومین همچون امام حسین(ع) و امام رضا (ع) می بینیم که در ارتباط با زيارتشان عنوان شده است.این خاص بودن زیارت نمي دانم شاید با توجه به روایتی اهمیت اسم حضرت امام رضا(ع) این بوده که ما به امام هشتم نام رضا را اطلاق می‌کنیم. رضا به معنی شادی و خشنودی است.
این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: در مقدمه دوم در جایی داریم «هو یذهک و ابکی» اگر کسی در عالم می خندد خداوند متعال ایجاد کرده و اگر کسی در عالم می گرید خداوند متعال باعث شده که گریه کند.برخی از بزرگان می گویند امام رضا، مقام خشنودی و لبخند و  سرور در عالم است یعنی اگر کسی می خندد امام رضا (ع) واسطه سرور و خنده شده است. در روایات مرتبط امام هشتم غربتی است و در روایتی اینگونه آمده «پاره تن ما رضا در شهر یا مملکت غریب به شهادت می رسد».

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما