شناسهٔ خبر: 20882948 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

راهکارهای عملی تعیین فرسایش مجاز خاک در کشور بررسی شد

صاحب‌خبر -

کارگروه فرسایش و حفاظت خاک ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جلسه‌ای راهکارهای عملی تعیین فرسایش مجاز خاک در کشور را بررسی کرد. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین نشست تخصصی هم‌اندیشی «بررسی راهکارهای عملی تعیین فرسایش مجاز خاک در کشور» به همت کارگروه فرسایش و حفاظت خاک ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد. 

هدف از برگزاری این گردهمائی تعیین یک روش‌شناسی عملیاتی و مستدل به منظور تعیین فرسایش مجاز در کشور، به عنوان یکی از استانداردهای ضروری برای سیاست گذاری و اجرای برنامه‌های حفاظتی، با هم فکری ۲۰ نفر مدعو شامل اعضای کارگروه و جمعی از اساتید و پژوهشگران این رشته بود. 

در ابتدای این نشست، منوچهر گرجی  استاد دانشگاه تهران و دبیر کارگروه فرسایش و حفاظت خاک ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، به بیان تاریخچه شکل‌گیری ایده برگزاری نشست و ضرورت تعیین کمیت یا دامنه فرسایش قابل قبول در کشور به منظور مدیریت بهینه خاک در سطوح مختلف از سطح مزرعه تا سطح ملی و حاکمیتی پرداخت. 

در ادامه جلسه هفت سخنرانی تخصصی حول مولفه‌های کلیدی تعیین فرسایش قابل تحمل توسط متخصصین مربوطه ارائه شد. در این بخش متخصصین ضمن بازخوانی ضرورت‌ها، تعاریف وسابقه مطالعات تعیین فرسایش قابل تحمل درجهان، اهم فنون و روش‌شناسی رایج در تعیین فرسایش قابل تحمل در مطالعات مختلف انجام شده در جهان را مطرح کردند. 

در ادامه محمود عربخدری عضو کارگروه فرسایش و حفاظت خاک ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی، به تشریح تجربه عملیاتی خود در تعیین فرسایش قابل تحمل در کشور به عنوان مطالعه موردی صورت گرفته در مقیاس وسیع در سطح کشور پرداخت و به بیان نقاط ضعف و قوت روش‌شناسی توسعه یافته در مطالعه خود و نحوه بهینه سازی آن پرداخت. 

در این جلسه همچنین به موضوعاتی چون مدل‌های برآورد میزان تشکیل و تولید خاک و تجدیدافقA؛ روش‌شناسی کاربرد رادیوایزوتوپ‌ها در محاسبه فرسایش خاک و تعیین نرخ تشکیل و تولید خاک؛ روش‌های تعیین فرسایش قابل تحمل بر مبنای شاخص باروری خاک؛ روش‌شناسی تعیین نرخ فرسایش قابل تحمل بر مبنای بازخورد زیست محیطی و اثرات برون جا (off site) و همچنین بررسی فرسایش‌پذیری سازندهای مختلف زمین‌شناسی و سنگ‌شناسی و امکان سنجی تعیین فرسایش قابل تحمل در آن‌ها پرداخته شد. 

بخش دوم جلسه به طور کامل به بحث در مورد سخنرانی‌ها و روش‌های مطرح شده و جمع‌بندی اختصاص یافت. در این جلسه تلاش شد تا با بحث و تبادل نظر، یک چهارچوب ممکن برای طراحی یک طرح عملیاتی به منظور تعیین فرسایش قابل تحمل در کشور طرح‌ریزی شود. 

در پایان، اعضاء کارگروه با جمع‌بندی نظرات مطرح شده و روش‌های ارائه شده، ضرورت تدوین یک طرح پژوهشی چهارچوب‌دار و مبتنی بر نتایج نشست حاضر را برای تعیین فرسایش قابل قبول در کشور، مورد تاکید و تصویب قرار دادند. در این طرح باید ضمن توسعه شیوه نامه مطرح شده در پژوهش آقای دکتر عربخدری، سازوکاری به منظور تدقیق و بهینه‌سازی شیوه‌نامه فوق و صحت‌سنجی مدل‌های تعیین فرسایش قابل قبول در کشور پیش‌بینی شود. 

پایان پیام/۲۹

نظر شما