شناسهٔ خبر: 20879531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

حواشي از خبر تا شايعه نزديکي يک پهپاد ايراني به ناو آمريکايي

فضاسازي رواني براي خروج از برجام

يگان پهپادي سپاه پاسداران روز گذشته به ادعاهاي چند روز اخير رسانه‌هاي آمريکايي درباره نزديک‌شدن يک پهپاد ايراني به ناو آمريکايي پاسخ داد. روابط عمومي سپاه اين اخبار را شايعه و در جهت فضاسازي رواني عليه ايران اعلام کرده ‌است.

صاحب‌خبر -
روز دوشنبه شبکه فاکس‌نيوز مدعي شد که يک پهپاد ايراني به يک ناو هواپيمابر آمريکايي در آب‌هاي خليج‌فارس نزديک شده ‌است و نيروي دريايي آمريکا اين حادثه را «غير‌ايمن» دانست. اين درحالي است که خبر متعلق به چند روز پيش بود. 17 مرداد شبکه‌هاي خبري سي‌ان‌ان و العربيه اين خبر را منتشر و اعلام کرده بودند که يک پهپاد ايراني تا فاصله ‌صد فوتي يک جنگنده اف- ‌اي18 آمريکايي که قصد فرود روي عرشه ناو هواپيمابر نميتيز در خليج‌فارس را داشته، نزديک شده‌ است. درآن زمان سي‌ان‌‌ان ادعا کرد که به نظر مي‌رسد پهپاد ايراني مسلح نبوده و جنگنده آمريکايي پس از مشاهده اين پهپاد چندين بار مسير خود را تغيير داده ‌است. العربيه هم اعلام کرد که يک مقام آمريکايي گفته پهپاد ايراني بر فراز خليج‌فارس، تا مسافت صد فوتي جنگنده آمريکايي نزديک شده ‌است. 

گشت‌هاي پهپادي ايران بدون توجه به فضاسازي‌ها ادامه مي‌يابد
اما پس از گذشت يک هفته و ادامه فضاسازي‌هاي رسانه‌اي آمريکايي عليه ايران، روابط عمومي يگان پهپادي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مستقر در خليج‌فارس، اعلام کرد که گشت‌هاي پهپادي در محدوده کنترل پدافند هوايي کشور با دقت و بدون توجه به فضاسازي رواني نيروهاي بيگانه، ادامه خواهد داشت. به گزارش سپاه‌نيوز، روابط عمومي يگان پهپادي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مستقر در خليج‌فارس در واکنش به بيانيه دوشنبه گذشته سخنگوي نيروي دريايي ارتش آمريکا پيرامون نزديک‌شدن يک فروند پهپاد ايراني به ناو هواپيمابر نيميتز در خليج‌فارس، در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: مأموريت گشت هوايي ما در محدوده کنترل پدافند هوايي کشور (ADIZ) به‌طور معمول و روزانه با رعايت قوانين جاري انجام مي‌پذيرد. اين اطلاعيه با بي‌اساس خواندن ادعاي آمريکايي‌ها در خطرناک توصيف‌کردن پرواز پهپاد ايراني، افزود: پهپادهاي سپاه پاسداران به استاندارد ناوبري مجهز بوده و هدايت آنها نيز به‌صورت دقيق و حرفه‌اي صورت مي‌پذيرد و ادعاي آمريکايي‌ها ناشي از ضعف سيستم‌هاي تشخيصي و شناسايي يا فرافکني آنهاست.
روابط عمومي يگان پهپادي سپاه مستقر در خليج‌فارس در پايان تأکيد کرده ‌است: گشت‌هاي پهپادي سپاه در محدوده‌هاي مأموريتي، با دقت و به‌صورت مستمر و در چارچوب صيانت از مرزهاي جمهوري‌اسلامي ايران و بدون توجه به فضاسازي رواني نيروهاي بيگانه، در خليج‌فارس ادامه خواهد داشت. 

اين در حالي است که پيش از بيانيه سپاه هم سردار سلامي، جانشين فرمانده کل سپاه درباره ادعاي نزديک‌شدن پهپاد ايراني به هواپيماي آمريکايي در خليج‌فارس با اشاره به اينکه چيزي در اين مورد از مقامات آمريکا به شکل رسمي نشنيدم و از نيروهاي خودمان هم چيزي نشنيدم، گفت: اينها بيشتر فضاسازي رواني است.

سلامي در مراسم شهيد حججي به اين موضوع اشاره و تأکيد کرد: البته پهپادهاي ما همواره در مرزها و در خليج‌فارس تمام فعل و انفعالات نيروهاي فرامنطقه‌اي را رصد مي‌کنند.
جانشين فرمانده کل سپاه گفت: ما با تمام توان از استقلال و تماميت ارضي خود دفاع مي‌کنيم و پهپادهاي اطلاعاتي ما تمام تحرکات در خليج‌فارس و درياي عمان را رصد مي‌کنند و اگر آمريکايي‌ها نظرشان اين است که ما از اين کار دست برداريم، بهتر است نظرشان را عوض کنند.
سردار سلامي اشاره کرد: اگر در خليج‌فارس تهديدي صورت بگيرد، انرژي از اين منطقه ديگر به هيچ‌کس نمي‌رسد و دومينوي سياسي شکل خواهد گرفت و بقاياي رژيم‌هاي ناکارآمد وابسته به آمريکا به خطر مي‌افتد و امواج اين درگيري از مرزهاي کشورهاي حاشيه خليج‌فارس فراتر خواهد رفت و فقط مختص به اين منطقه نخواهد ‌بود. وي ادامه داد: جنگ در خليج‌فارس سيال خواهد بود و تمام مناطق حامل منافع آمريکايي‌ها را در‌برمي‌گيرد و قطعا يک سمت آن نيز به سوي رژيم صهيونيستي خواهد رفت. 


درگيري آمريکا و ايران در خليج‌فارس
از زمان حضور ناوهاي آمريکايي در خليج‌فارس به بهانه حفاظت از نفتکش‌هاي عربي، بارها نيروهاي ايراني و آمريکايي با يکديگر رودررو شده‌اند. اين رويارويي‌ها عمدتا به‌دليل ورود ناوهاي آمريکايي به حريم‌ آبي ايران صورت مي‌گرفت که قايق‌هاي تندروي ايراني با نزديک‌شدن و اعلام خطر به اين ناو‌ها آنها از مرزهاي کشور دور مي‌کردند. اما در طول دو ماه گذشته برخوردهاي ميان نيروهاي ايراني و آمريکايي افزايش يافته ‌است. اين درحالي است که مقامات آمريکايي ماه گذشته طرحي براي جلوگيري از درگيري و برخورد ناوشکن‌هاي آمريکايي با نيروهاي ايراني در خليج‌فارس تصويب کردند و اين اختيار را به ناوشکن‌هاي خود دادند که در صورت نزديکي نيروهاي ايراني از محل دور شوند. 

از فشار رواني ترامپ تا فضاسازي رسانه‌اي
بااين‌حال، در هفته‌هاي اخير بازتاب وسيعي از رسانه‌‌هاي خبري خارجي را درباره موضوع درگيري نيروهاي ايراني و آمريکايي در خليج‌فارس شاهد بوديم. اين رسانه‌ها در روزهاي متوالي بارها به حواشي رويارويي‌ نيروهاي ايراني و آمريکايي پرداختند و حتي پس از گذشت بيش از يک هفته باز هم به همان خبر استناد و حواشي آن را پررنگ کردند. فضاسازي رسانه‌اي عليه ايران درباره حفاظت از حريم ‌دريايي خود در خليج‌فارس، همزمان با رويکردهاي خصمانه دولت آمريکا عليه ايران صورت مي‌گيرد. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا ضمن تلاش‌هايي که براي ازبين‌بردن توافق هسته‌‌اي انجام مي‌دهد، به خوبي مي‌داند که نمي‌تواند به راحتي برجام را زير پا بگذارد. مقامات آمريکايي‌ها از جمله وزير امور خارجه ترامپ بارها تأکيد کرده‌ا‌ند که ايران به برجام پايبند بوده و آنها هم نمي‌توانند منکر اين موضوع شوند. اما ترامپ با تعيين تيمي درصدد است تا با تمام قوا برجام را از بين ببرد و در صورتي که اين امر محقق نشود، آن را تا حد ممکن تحت‌الشعاع قرار دهد، به‌طوري‌که ايران را در فشار رواني و همه‌جانبه قرار دهد تا از پايبندي به برجام دست بکشد. ترامپ پس از آخرين باري که پايبندي ايران به برجام از سوي وزارت امور ‌خارجه دولتش تأييد شد، بارها ايران را به نقض روح برجام متهم کرده است و در آخرين اظهارات خود مدعي شد که آمريکا بار ديگر پايبندي ايران به برجام را تأييد نخواهد کرد و آن را لغو مي‌کند. اين در حالي است که مقامات ايراني هم نسبت به اين موضوع آگاه هستند و علي شمخاني، دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي دراين‌باره اظهار کرد که آمريکا به دنبال خروج از برجام با هزينه ايران است که قطعا اين فرصت از سوي ما در اختيار اين کشور قرار داده نخواهد شد. 
اقدامات خصمانه آمريکا در قبال ايران از جمله تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران، تحت فشار قراردادن ايران در مسائلي چون صنايع موشکي و آزمايش‌هاي موشکي کشورمان و رويارويي ناوهاي آمريکايي با نيروهاي ايراني و ورود به حريم آبي کشور در خليج‌فارس و حتي فضاسازي رسانه‌اي عليه ايران همه در راستاي افزايش فشارها عليه ايران براي خروج از برجام است. اما ايران هم در مقابل اقدامات آمريکا رويکردي مشابه در پيش گرفته است و طرحي موسوم به مقابله با اقدامات خصمانه آمريکا در منطقه و عليه ايران در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و روز گذشته هم اصلاحات اين طرح مورد تأييد نمايندگان مجلس قرار گرفت تا بدون خدشه ‌وارد‌کردن به برجام، از اقدامات آمريکا عليه ايران جلوگيري شود. 
رويارويي نيروهاي ايراني و آمريکايي تنها به منظور تحت فشار قراردادن ايران در منطقه صورت مي‌گيرد و به‌دليل اينکه صرفا از اين رويارويي‌ها نمي‌توانند به نتيجه‌اي برسند، از رسانه‌ها براي جوسازي گسترده و بزرگ‌نمايي در‌اين‌راستا استفاده مي‌کنند. بااين‌حال، اين اقدامات آمريکا هم در راستاي ساير برنامه‌هاي افزايش فشار عليه ايران براي بي‌اثرکردن برجام است که نياز به حمايت و توجه ساير کشورهاي شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌اي براي جلوگيري از بدعهدي‌هاي آمريکا و نقض روح و حتي متن برجام از سوي آمريکا دارد.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد

نظر شما