شناسهٔ خبر: 20877209 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ورزنه:

برنج های منطقه زیار باید آزمایش شود

نمایندگی دانشگاه اصفهان

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه گفت: حریم زاینده رود از پل زیار تا سد رودشتین آزاد سازی شود، تا پساب منطقه پایش شود.

صاحب‌خبر -

رضا خلیلی ورزنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تعدادی از کشاورزان شرق اصفهان مقداری از مسیر و حریم زاینده رود در شرق را با سختی بسیار آزادسازی کردند، این کار با هدف پایش پساب انجام شد، اما حدود دو سال است که دو کیلومتر از مسیر حد فاصل پل زیار تا سد رودشتین هنوز آزاد سازی نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت سامانه آب مسئول پایش است، افزود: کشاورزانی که منافع آنها به خطر می‌افتد اجازه نداده بودند، این کار انجام شود آنها یک لوله برداشت پساب 24 اینچی را در عمق پنج الی هشت متری زمین کشف کردند و این پساب مستقیم برای کشت برنج استفاده می‌شد و مدارک آن موجود است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه با بیان اینکه آبی در شرق زاینده رود نیست، بلکه همه آن پساب است، ادامه داد: بر اساس حکم دادستانی استفاده از پساب برای کشت محصولات کشاورزی ممنوع است، به همین دلیل باید سازمان جهاد کشاورزی نظارت بیشتری داشته باشد.
 
خلیلی ورزنه تصریح کرد: کشاورزان زیار و ورزنه نسبت به این موضوع که چرا این قسمت از حریم رودخانه زاینده رود آزاد نمی‌شود اعتراض دارند، شاید یکی از دلایلی که کشاورزان آن منطقه اجازه آزاد سازی نمی‌دادند وجود همین لوله بود که در عمق رودخانه و در زیر نیزار مخفی باقی بماند. این کار به صورت مخفیانه و شبانه انجام شده و حتی ممکن است این لوله از 30 الی 40 سال پیش قرار داده شده باشد زیرا نمی‌توان یک شبه لوله‌ای را در عمق رودخانه قرار داد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه گفت: دلیلی ندارد که سازمان آب منطقه‌ای از وجود چنین لوله‌ای اطلاع داشته باشد، ولی با آن برخوردی نکرده باشد، زیرا تنها به نفع کشاورز است و آب منطقه‌ای در این موضوع ذی نفع نیست، اما در هر صورت این لوله و چاه حریمی کشف شده است.

خلیلی ورزنه اظهار کرد: تنها در منطقه زیار برنج کاری می‌شود و به کشت محصولات آن منطقه شک نکردیم زیرا کشاورزان چاه‌هایی در حریم رودخانه دارند و خود کشاورزان زیار این لوله را کشف کردند وگرنه ما که اطلاعی از این لوله نداشتیم.

وی با بیان اینکه باید کارشناسان، برنج کشت شده با این پساب را آزمایش کنند، خاطر نشان کرد: اگر این برنج با پساب کشت شده است باید به صورت کامل منهدم شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد سلامت جامعه به خطر می‌افتد و باید با متخلفان برخورد جدی شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه با تاکید بر اینکه این دو کیلومتر در حریم رودخانه باید آزاد شود، اضافه کرد: هیچ خودرویی نمی‌تواند از این مسیر عبور کند، زیرا کشاورزان تا لب رودخانه کشت کرده‌اند، باید یک جاده دسترسی باز شود، تا آب راحت‌تر پایش شود.

خلیلی افزود: شورای اسلامی زیار هم معتقد است در این دو کیلومتر نباید کشتی انجام شود و باید آزادسازی شود و کشاورزان آن منطقه تا آبان ماه فرصت دارند برنج‌های خود را برداشت کنند.
 
 وی گفت: حریم زاینده‌رود که متعلق به وزارت نیرو است تعیین شده، ولی تعدادی از کشاورزان استفاده شخصی می‌کنند و در حریم و بستر رودخانه کشت می‌کنند، البته 100 کیلومتر باند شمالی تا ورزنه آزاد شده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه با بیان اینکه مشکل عمده آب در غرب اصفهان است که 20 متر آب در باغات گم می‌شود، گفت: اگر در غرب نیز حریم رودخانه آزاد سازی شود، این آب می‌تواند وارد اصفهان شود، ولی تا زمانی که آزادسازی نشود این اتفاق عملی نمی‌شود. اگر این دو کیلومتر آزاد شود حدود دو متر پساب باز می‌شود و به تالاب می‌رسد.

خلیلی ورزنه ادامه داد: این پساب باید به سمت ورزنه جریان پیدا کند و وارد تالاب گاوخونی شود، زیرا خود طبیعت سیستم فیلترینگ دارد، اگرچه این پساب باید به تالاب وارد شود، ولی کشاورزان زور بیشتری دارند و از پساب استفاده می‌کنند، ولی طبیعت کسی را ندارد که به آن کمک کند. 

 هم‌چنین، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، گفت: مدتی است که شرکت‌های زیرمجموعه آب منطقه‌ای در حال جمع آوری لوله کشی‌های غیر مجاز از منطقه زیار تا ورزنه هستند و با بیرون کشیدن این لوله‌ها از زیر زمین آنها را منهدم می‌کنند.

علی بصیرپور افزود: بحث حریم رودخانه و آزادسازی حریم زاینده رود در این منطقه نیز در دستور کار است و به همین جهت برخوردها با لوله‌های غیر مجاز آغاز شده است. این لوله‌ها پساب را از داخل رودخانه به زمین‌های کشاورزی منتقل می‌کرده که در حال انهدام آنها هستیم.


انتهای پیام

نظر شما