شناسهٔ خبر: 20865108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

موج جدید نژادپرستی‌ها در سرزمین یانکی‌ها

آمریکا علیه ملت آمریکا

جنگ داخلی آمریکا در 1865 بیش از هر چیزی موضوع نژادپرستی در آمریکا را عیان کرد و تنها با تلاش‌های آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود که برده‌داری لغو شد. اما گویا پس از 150 سال هنوز پیروان رابرت لی به‌عنوان حامی برده‌داری و نژادپرستی به دنبال احیای آن دوران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، درگیری شنبه‌شب میان راست‌گرایان افراطی و مخالفان آنها در شهر شارلوتزویل آمریکا، سه کشته و 35 زخمی برجا گذاشت. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که فردی با خودروی شخصی خود تظاهرات‌کنندگان مخالف سفیدپوستان راست‌افراطی را زیر گرفت. شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکاست و جمعیتی 43 هزار نفری دارد.

  ماجرا از چه قرار است؟

گروه‌های نژادپرست آمریکا چند روزی است که در ویرجینیا تجمع اعتراضی برگزاری می‌کنند. علت شروع این تجمع‌ها نیز به برداشته شدن مجسمه «رابرت لی» توسط شهرداری شارلوتزویل باز می‌گردد. لی در جریان جنگ داخلی آمریکا، ارتش ویرجینیا متشکل از حامیان برده‌داری و برتری نژاد سفید را فرماندهی می‌کرد. به همین دلیل نژادپرستان شروع به برگزاری تظاهرات کردند. در مقابل گروه‌‌های ضد نژادپرستی نیز به میدان آمدند، اما کار درنهایت به خشونت کشیده شد. طبق اعلام «آسوشیتدپرس» درگیری زمانی اوج گرفت که یک ماشین با زیرگرفتن مخالفان، یک نفر را کشت و عده‌ای را زخمی کرد. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در خبری به نقل از شاهدان عینی نوشت: «این حادثه کاملا عمدی بوده است.» «سی‌بی‌اس نیوز» نیز نوشت این خودرو به‌طور عمدی با معترضان به تجمع نژادپرستانه در شهر شارلوتزویل برخورد کرده است. در تجمع  یکشنبه گروه‌های نئونازی، نژادپرست‌ها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ حضور داشتند و شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد. طبق گزارش رسانه‌های متعدد آمریکایی تظاهرات‌کنندگان طرفدار برتری نژادی سفیدپوستان در آمریکا، خواستار وضع قوانین دوران برده‌داری با هدف برتری سفیدپوستان بر سیاه‌پوستان در این کشور هستند. نژادپرستان در تظاهرات خود حتی روش نازی‌ها را نیز در ادای احترام تقلید کردند.

  واکنش محتاطانه ترامپ

دونالد ترامپ در واکنش به خشونت‌های شارلوتزویل گفت: «آمریکا جای این‌گونه خشونت‌ها نیست.» وی در حساب توییتری خود نوشت: «همه ما باید متحد باشیم و همه آنچه را که نفرت به بار می‌آورد، محکوم کنیم.» این موضع محتاطانه ترامپ باعث برخی اعتراضات شد. سناتور «چاک شومر» اظهار داشت تا زمانی که دونالد ترامپ اقدامات راست‌گرایان افراطی را در شهر شارلوتزویل ویرجینیا به‌طور خاص محکوم نکند، وظیفه ریاست‌جمهوری خودش را انجام نداده است. «مایکل سینگر» شهردار شارلوتزویل هم اعلام کرد ترامپ و دولت او را مقصر اصلی درگیری‌ها میان نژادپرستان و مخالفان آنها می‌داند.

  موج جدید نژادپرستی

جنگ داخلی آمریکا در 1865 بیش از هر چیزی موضوع نژادپرستی در آمریکا را عیان کرد و تنها با تلاش‌های آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود که برده‌داری لغو شد. اما گویا پس از 150 سال هنوز پیروان رابرت لی به‌عنوان حامی برده‌داری و نژادپرستی به دنبال احیای آن دوران هستند. خشونت در جامعه آمریکا بسیار گسترده شده است و برخورد پلیس این کشور با سیاهان آمریکا همواره به تیتر رسانه‌های مختلف تبدیل می‌شود. در موج جدید نژادپرستی که شاید بتوان آن را در چندین دهه اخیر بی‌سابقه دانست نژادپرست‌ها و افراطی‌ها علنا به میدان آمده و خواستار اخراج سیاهان و غیرآمریکایی‌های شده‌اند. این مساله از آنجا مهم است که ترامپ نیز به نوعی خود نژادپرست است و همین مساله می‌تواند موج جدید را بسیار تقویت کند.

در مورد نژادپرستی ترامپ، پایگاه لوبلاگ در زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته بود که دونالد ترامپ نژادپرستانه‌ترین ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری را از زمان نامزدی «جرج سی والانس» در سال 1968 اداره می‌کند. ترامپ در مبارزات خود حمله به مسلمانان و مکزیکی‌ها بارها آنها را متهم کرد و خواستار رفتار تبعیض‌آمیز مستقیم شد. در مورد تحولات اخیر ویرجینیا نیز مخالفان ترامپ را متهم به حمایت از نژادپرست‌ها می‌کنند، چراکه اکثریت تظاهرات‌کنندگان را حامیان ترامپ تشکیل می‌دادند و با این حال رئیس‌جمهور آمریکا هیچ‌اقدامی برای برگزار نشدن این تجمع انجام نداد.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» به انتقاد شدید از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پرداخت و گزارش داد: «ترامپ در محکوم کردن «نژادپرستان راست افراطی سفید پوست» قصور کرد و پیام‌های خطرناکی فرستاد. موضع حمایتی ترامپ در مورد نژادپرستی باعث خواهد شد شکاف نیمه‌فعال در مورد بحث‌های مرتبط با نژاد در آمریکا فعال شود. هرچند 54 سال از سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار با عنوان «رویایی دارم» گذشته است اما سیاهان همچنان در جامعه آمریکا تحت شدید‌ترین تبعیض‌های نژادی قرار دارند. طبق آمارهای منتشرشده در هر 36 ساعت یک سیاه پوست توسط پلیس آمریکا کشته می‌شود. اکنون نژادپرستی از نهادهای آمریکا به سطح جامعه بار دیگر سرایت کرده است و این مساله می‌تواند موج جدید نژادپرستی و جنگ داخلی در آمریکا را رقم بزند.

نظر شما