شناسهٔ خبر: 20862081 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

انتظارات فعالان حقوق زنان از ابتکار چیست؟

خبرگزاری ایسنا

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان از ابتکار خواست تا شأن معاونت رئیس جمهور را برای معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور محقق و تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی کشور را موظف به ایجاد «دفتر امور زنان» با محوریت این معاونت کند.

صاحب‌خبر -
منیره نوبخت در خصوص معرفی معصومه ابتکار به عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: دکتر ابتکار به لحاظ تجربیات خوب، اطلاعات و اشرافی که در حوزه زنان و خانواده دارد در این زمینه مثمر ثمر باشند.

وی ادامه داد: دکتر ابتکار پیش از هر چیزی باید تحقق ساختاری و اجرایی معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور را در دستور کار خود قرار دهد زیرا این معاونت هنوز هم به لحاظ ساختاری و اجرایی به شکل کامل در قامت معاونت رئیس جمهور در نیامده در حالیکه باید همه شئونات معاونت ریاست جمهوری را به دست آورد.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌ها در حوزه زنان به صورت پراکنده انجام می‌شود، تاکید کرد : در دوره جدید این معاونت باید حداقل تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی کشور مکلف به داشتن «دفتر امور زنان» شوند و این دفاتر با محوریت معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند تا از این طریق بتوانیم به صورت منسجم‌تر مسائل زنان را در کشور پیگیری کنیم.

به اعتقاد نوبخت، علت اصلی عدم موفقیت معاونت امور زنان در گذشته، عدم تحقق ساختار اجرایی این معاونت و همچنین عدم یکپارچگی فعالیت‌ها حداقل در دستگاه‌های دولتی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به دو  سند «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» و « پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی سندی در خصوص آسیب‌های اجتماعی زنان تدوین شد در حالیکه به مرحله اجرا نرسید و متوقف شد. این در حالیست که پیگیری این اسناد توسط معاونت زنان موضوع مهمی است.

این فعال حقوق زنان ادامه داد: به طور کلی در زمینه زنان و خانواده مصوبات و اسناد بالادستی بسیار خوبی داریم که هنوز اجرایی نشده و یا ضمانت اجرا ندارند پس نیاز است که معاونت زنان این مصوبات و اسناد را به جریان اجرا بیندازد تا حتی اگر اشکالاتی هم دارد در مرحله اجرا نسبت به رفع آنها اقدام شود.

نوبخت در ادامه با اشاره به تجربیات معصومه ابتکار در حوزه محیط زیست و «حفاظت» از محیط زیست، گفت: ابتکار با همین نوع نگاه و رویکرد می‌تواند نسبت به ترمیم نهاد خانواده در کشور موثر عمل کند.

وی تصریح کرد: نیاز است مراقبت از خانواده در دستور کار این معاونت ریاست‌جمهوری قرار گیرد و در صورت نیاز با تصویب مصوبات و اسناد ، این مسئله در کشور پیگیری شود تا از این پس شاهد آن نباشیم که سیاست‌هایمان باعث تضعیف و تخریب خانواده می‌شود.

این فعال حقوق زنان تصریح کرد: در حال حاضر تمامی اقدامات اجرایی فاقد ملاحظاتی در خصوص تحکیم نهاد خانواده است که این مسئله می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد. به همین دلیل معتقدم ابتکار با تجربه خوبی که دارد باید جلوی این روند را در کشور بگیرد.

نوبخت ادامه داد: امروزه حتی کشورهایی که به خانواده بی اعتنایی می‌کردند از مسیر خود بازگشتند، این در حالیست که جامعه ایرانی کاملا خانواده محور است و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور به خوبی می‌تواند از نهاد خانواده پاسداری کند.

وی تصریح کرد: برای مثال طرح توسعه فضای مجازی، طرح بسیار خوبی است اما آیا نباید در این طرح‌های توسعه فکری کرد تا به نهاد خانواده آسیب نرسد؟ یا آنکه همه ما می‌دانیم که تحصیلات عالیه برای دختران و پسران بسیار عالی و مهم است اما می‌بینیم که در مسیر آموزش عالی کشور گاهی اوقات موانعی برای تشکیل خانواده وجود دارد که این مسائل به نهاد خانواده آسیب می‌زند و باید نسبت به برطرف کردن آنها اقدام شود.

این فعال حقوق زنان در پایان گفت: قرار نیست زنان ما هم بار خانواده و هم بار اجتماع را به دوش بکشند و در معرض آسیب هم باشند. این در حالیست که متاسفانه این مسئله در کشور وجود دارد و باید نسبت به رفع آن با تمام قوا تلاش کنیم.

نظر شما