شناسهٔ خبر: 20837716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

شيخ‌الاسلام:

حماس اشتباه استراتژيک کرد؛ اما تغيير مسير داد

صاحب‌خبر -

حسين شيخ‌الاسلام، سفير پيشين ايران در سوريه و کارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با محمد اکبري، خبرنگار خبرآنلاين، دلايل نزديکي دوباره حماس به ايران و دور‌شدن اين گروه از عربستان را مورد بررسي قرار داده است که خلاصه آن را در ادامه مي‌خوانيد:
‌ حماس گروهي است که به‌خاطر رويکرد خود در کنار ايران قرار مي‌گرفت. مقاومت نياز به تسليحات دارد، نياز به آموزش دارد، پس در نتيجه نه حماس مي‌تواند از ما جدا شود و نه ايران مي‌تواند از حماس جدا شود. اما در دوره‌اي اشتباهاتي رخ داد که باعث شد فاصله‌اي ايجاد شود. اين اشتباهات علي‌الخصوص از قصير شروع شد. در قصير ما متوجه شديم که افرادي از حماس با اسلحه ما و روش ما عليه خودمان جنگ مي‌کنند. 
‌ قصير و حفظ آن براي ما حياتي بود؛ همچنين براي حزب‌الله. به‌ خاطر ‌اينکه اگر قصير سقوط مي‌کرد، دمشق نيز سقوط مي‌کرد و اين باعث مي‌شد داعش با تمام توانايي‌هاي سوريه بعد از سقوط آن به عراق حمله کند و عراق را ساقط مي‌کردند. در قصير جنگيديم که اين اتفاق نيفتد و سوريه و عراق به وضع بدتري دچار نشود و اگر اين اتفاق مي‌افتاد تروريست‌ها هم‌مرز ما مي‌بودند.
‌ در قصير متوجه شديم که از تاکتيک خود ما عليه خودمان استفاده مي‌شود. متوجه شديم اين افراد، اشخاصي از حماس هستند که در آنجا مي‌جنگند از‌اين‌رو به حماس اعتراض کرديم؛ چون وقتي به آنها آموزش و اسلحه داده مي‌شود و تعهد گرفته مي‌شود که در همان جهتي که تعهد شده استفاده شود، اين تسليحات بايد عليه اسرائيل استفاده شود و نه عليه سوريه. البته گفته شد اينها تصرفات فردي بوده و سازماني نبوده، ولي در‌هر‌صورت براي ايران قابل قبول نبود. روابط کمي شکرآب شد ولي قطع نشد. آنها پس از آن روابط را ترميم کردند و تلاش کردند در مسير ديگري قدم بردارند.
‌هر بازيگري که به عربستان نزديک شود از ما و حماس دور مي‌شود و هر اندازه از اسرائيل دور شود به ما و حماس نزديک مي‌شود. جنگ 33 روزه 2006 نمونه بارز آن است که عربستان و سعود الفيصل، وزير خارجه، موضع گرفت که اين کار ماجراجويي از سوي حزب‌الله است؛ يعني به نفع رژيم صهيونيستي موضع گرفتند.
‌افرادي از جنبش حماس در مراسم تحليف دکتر روحاني، براي تقدير از حمايت‌هاي ايران از ملت و مقاومت فلسطين شرکت کردند. حماس تأکيد کرده بود که هدف از اين سفر، تقويت روابط دوجانبه با ايران و خدمت‌رساني به ملت و مسئله فلسطين است. به‌هرحال هر موقع هر فلسطيني مبارزي، اعم از آقاي اسماعيل هنيه  يا هر کس ديگري، هر کدام تصميم داشته باشند به ايران بيايند، درهاي ايران روي آنها باز است.
‌محمود عباس اولين کاري که بايد انجام دهد اين است که انتخابات را اجرا کند. چون وقت او گذشته است و حضور ايشان در‌حال‌حاضر غير‌قانوني است. حماس با تمام مشکلاتي که داشت، انتخابات انجام داد و نماينده مردم است. ولي محمود عباس مدت‌هاست که دوره‌اش تمام شده و انتخابات انجام نمي‌دهد. او سعي مي‌کند مشکلاتي را براي اين گروه به‌وجود بياورد.
‌انتخاب يحي السنوار به‌عنوان رئيس‌دفتر حماس فرصت مغتنمي است تا حماس روابط خود را در جبهه مقاومت تقويت کند. انتخابات متعلق به خود فلسطيني‌هاست و آنها اختيار دارند که با انتخاب هر کسي مسير خود را انتخاب کنند. ما به دنبال وحدت همه فلسطيني‌ها هستيم و سياست‌هاي گذشته را دنبال خواهيم کرد.

نظر شما