شناسهٔ خبر: 20837693 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

به دلیل انتقادات شدید از ترامپ

کاخ سفید بیانیه خود درباره حوادث شارلوتسویل را اصلاح کرد/ برگزاری تجمعات ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا

به دنبال افزایش فشارها و انتقادات از بیانیه کاخ سفید در زمینه حوادث شارلوتسویل، سخنگوی کاخ سفید از این بیانیه دفاع کرد و گفت که این بیانیه محکومیت گروه‌های نئونازی، سفیدبرتر پندارها، ملی‌گرایان افراطی را نیز شامل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از دیلی میل، به دنبال افزایش فشارها درباره سکوت رئیس جمهور آمریکا نسبت به رفتارهای نژادپرستانه سفیدپوستها در ایالت ویرجینیا و عدم محکومیت آنها، سخنگوی کاخ سفید بیانیه روز شنبه درباره درگیریها و خشونتهای نژادی در شارلوتسویل در این ایالت را اصلاح و گفت که ایت بیانیه محکوم کردن رفتارهای نژادپرستانه سفیدپوستها و نئونازیها را نیز دربردارد.

روز شنبه صدها تن از هواداران «ملی گرایی سفید پوستان» و مخالفان آن‌ها در شارلوتسویل تجمع کرده و با یکدیگر درگیر شدند. در این تجمع که با شرکت گروه‌های نئونازی، سفیدبرتر پندارها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد. در این درگیریها 3 نفر کشته و 35 نفر نیز مجروح شدند.

به دنبال این حوادث، ترامپ طی بیانیه‌ای تنها گفته بود که خشونت در همه ابعاد آن محکوم است اما هیچ اسمی از عوامل و حامیان این درگیریها که اغلب آنها از هواداران خودش بودند نیاورده بود.

روز یک شنبه سخنگوی کاخ سفید با دفاع از این بیانیه گفت: آقای رئیس جمهور گفته است که همه نوع ابعاد خشونت و نژادپرستی و نفرت پراکنی را محکوم می‌کند که این شامل محکومیت گروه‌های نئونازی، سفیدبرتر پندارها، ملی‌گرایان افراطی و اقدامات آنها نیز می‌شود.

با این حال رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ترامپ از روز گذشته در مقابل سوالات خبرنگاران درباره وقوع تنشهای نژادی در ویرجینیا از پاسخ به سوالات طفره رفته و شفاها حاضر نشده است که هواداران ملی گرایی سفیدپوستها را محکوم کند.

در عین حال در بسیاری از شهرهای آمریکا اعتراضات ضد نژاد پرستی در راستای محکوم کردن رفتارهای نژادپرستانه شنبه شب در شارلوتسویل در حال برگزاری است و در بعضی دیگر نیز قرار است برگزار شود.

در سیاتل صدها نفر از مردم با تجمع در یک خیابان به نژادپرستها و حوادث ویرجینیا واکنش نشان که با برخورد پلیس همراه شد.

پلیس سیاتل برای متفرق کردن معترضان از اسپری فلفل استفاده کرده است.

به گزارش لس آنجلس تایمز، صدها نفر از مردم این شهر قرار است یک شنبه بعدظهر به وقت محلی در مرکز شهر لس آنجلس تجمع اعتراضی برگزار کنند. این روزنامه می‌گوید که این یکی از چندین تجمع اعتراضی است که قرار است در سراسر ایالت کالیفرنیا برگزار شود.

همچنین مردم دیگر شهرهای آمریکا از جمله سانفرانسیسکو و اوکلند نیز قرار است در همین زمینه تجمع اعتراضی برگزار کنند.

روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داد که صدها نفر در مقابل کاخ سفید تجمع کرده تا همبستگی خود را با قربانیان حوادث شارلوتسویل و مخالفت خود را با نژادپرستها نشان بدهند.

تجمع روز شنبه در حمایت از شکایت «جیسون کسلر» وبلاگ‌نویس راستگرا از شورای شهر شارلوتسویل به دلیل تصمیم مسئولان این شهر برای برداشتن مجسمه ژنرال «رابرت لی» است. لی در جریان جنگ داخلی آمریکا، ارتش ویرجینا متشکل از حامیان برده‌داری و برتری نژاد سفید را فرماندهی می‌کرد.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، جنبش‌های نژادپرست افراطی به خصوص گروه‌های «سفید برتر پندار» که معتقدند سفیدپوستان نژاد برتر هستند، انرژی گرفته و هر از چند گاهی تجمعاتی برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/م

نظر شما