شناسهٔ خبر: 20837623 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

مقامات آمریکا ترامپ را مقصر می‌دانند

شعله ور شدن آتش اختلافات نژادی در ایالت ویرجینیا

صاحب‌خبر -

 تجمع گروه‌های نژادپرست سفیدپوست و ملی‌گرایان افراطی در شهر «شارلوتسویل» ویرجینیا ظرف مدت کوتاهی به خشونت و درگیری میان اعضای این گروه‌ها و مخالفان آن‌ها منجر شد. این گروه‌ها که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جان تازه‌ای گرفته‌اند، هر از چند گاهی تجمعاتی در حمایت از ملی‌گرایی و در مخالفت با تکثر نژادی و پذیرش پناه‌جویان خارجی، برگزار می‌کنند و آن‌طور که مسئولان آمریکایی می‌گویند ترامپ عامل اصلی قدرت گرفتن این‌گونه گروه‌ها در ایالات‌متحده است .
تجمع روز گذشته این نژادپرستان اما به درگیری و خشونت شدید منجر شد و در آن شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد. «یک قوم، یک ملت، پایان مهاجرت» و شعارهایی ازاین‌دست علیه پذیرش پناه‌جویان هم به‌کرات در این تجمع شنیده می‌شد.
هم‌زمان با این تجمع، ده‌ها نیروی شبه‌نظامی طرفدار ترامپ برای تأمین امنیت حاضران در محل حضور یافته بودند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی این افراد به سمت مردم عادی و گروه‌های صلح‌طلب که به این تجمع معترض بودند، اسپری فلفل پاشیده‌اند. هنوز ساعتی از این تجمع نگذشته بود که درگیری شدیدی میان اعضای این گروه‌ها و مخالفان آن‌ها درگرفت، تا جایی که در شهر وضعیت اضطراری اعلام شد. مسئولان شهری نیز تجمع را غیرقانونی اعلام کرده و پلیس برای متفرق کردن حاضرین وارد عمل شد. در جریان این تجمع شماری از حاضران زخمی و بازداشت شدند. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین اتفاق این تجمع، حمله یکی از عوامل نژادپرست این راهپیمایی به تجمع معترضان بود که با خودرو انجام شد و باعث کشته شدن یک نفر از معترضان به برپایی این راهپیمایی شد. براثر این حمله با خودرو که در ابتدا گمان می‌رفت تروریستی باشد اما بعد احتمال تروریستی بودن آن بسیار پایین اعلام شد و بدین ترتیب برپایی راهپیمایی نژادپرستان آمریکایی با یک کشته و 35 زخمی به پایان رسید. درعین‌حال بالگرد پلیس که برای کنترل اوضاع به منطقه واردشده بود، سقوط کرد و دو پلیس نیز جان خود را از دست دادند.
عامل حمله شارلوتسویل به همراه دو تن دیگر که اهل ویرجینیا نیستند بلافاصله بازداشت شدند و علاوه بر آن‌ها سه مرد دیگر هم در ارتباط با این خشونت‌ها دستگیر شدند. در همین حال دادستان کل آمریکا از ورود «اف بی آی» و وزارت دادگستری به روند تحقیقات درباره خشونت‌های اخیر خبر داد. رئیس پلیس شارلوتسویل نیز بابیان اینکه راننده خودرویی که به میان جمعیت ضد نژادپرستان رفته بود، بازداشت‌شده، افزود هیچ‌کدام از مجروحان در اثر درگیری با پلیس نبوده است.
تجمع روز گذشته در حمایت از شکایت «جیسون کسلر» وبلاگ‌نویس راست‌گرا از شورای شهر «شارلوتسویل» به دلیل تصمیم مسئولان این شهر برای برداشتن مجسمه ژنرال «رابرت لی» است. لی در جریان جنگ داخلی آمریکا، ارتش ویرجینیا متشکل از حامیان برده‌داری وبرتری نژاد سفید را فرماندهی می‌کرد. از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، جنبش‌های نژادپرست افراطی به‌خصوص گروه‌های «سفید برتر پندار» که معتقدند سفیدپوستان نژاد برتر هستند، انرژی گرفته و هر از چند گاهی تجمعاتی برگزار می‌کنند.
  ترامپ مقصر است
در این میان اما بیانیه ترامپ برای محکوم کردن این حادثه، خود باعث بروز اعتراضات دیگری شد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی نشست خبری ضمن «فجیع» توصیف کردن حوادث «شارلوتسویل»، نمایش نفرت، نژادپرستی و خشونت را به‌شدت محکوم کرد. ترامپ با درخواست از آمریکایی‌ها برای احترام گذاشتن به یکدیگر، تأکید کرد هیچ شهروندی، فارغ از رنگ پوست، مذهب یا تعلقات سیاسی نباید از امنیت خود در بیرون از خانه‌اش نگران باشد.
وی با انتقاد از جدال طولانی‌مدت جامعه آمریکا با نژادپرستی، گفت این مشکل نه‌فقط محدود به دولت ترامپ، یا دولت اوباما یا پیشینیان است، بلکه برای مدت‌ها ادامه داشته و ضروری است هرچه سریع‌تر حکومت قانون و نظم و حفاظت از جان‌های بی‌گناه برقرار شود. گرچه بیانیه ترامپ در این خصوص اشاره‌ای به حمایت از این نژادپرستان نداشت اما تعدادی از جمهوری خواهان در کنگره و همچنین شهردار و دیگر مسئولان شهر شارلوتسویل بر این عقیده بودند که اقدامات و صحبت‌های ترامپ در مورد مهاجران باعث این اقدامات و جان گرفتن گروه‌های نژادپرست در آمریکا شده است. «تری مک آلیف» فرماندار ویرجینیا نیز با اشاره به درگیری‌ها در «شارلوتسویل»، ضمن محکوم کردن اقدامات نژادپرستانه در این شهر تلویحاً از دونالد ترامپ انتقاد کرد. فرماندار ویرجینیا گفت: «من با رئیس‌جمهور صحبت کردم. به رئیس‌جمهور گفتم که باید حرکت و جنبشی در این کشور برای متحد کردن مردم انجام شود. نفرت و لفاظی‌هایی که در حال جریان است و در ماه‌های گذشته تشدید شده، در حال جدا کردن و تقسیم کردن این کشور بزرگ است. ما باید باهم کار و همکاری کنیم. من دو بار به رئیس‌جمهور گفتم که ما مایل به همکاری با شما برای متحد کردن مردم در کنار هم هستیم.»
مردم اما در سایر ایالت‌های آمریکا مشغول تدارک دیدن راهپیمایی‌ها و تظاهراتی برای اعتراض به این حادثه و همچنین اعتراض به صحبت‌های نژادپرستانه ترامپ هستند. شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیا اولین شهری بود که تظاهرات خود را برگزار کرد و به نظر می‌رسد در سایر شهرها نیز قرار است اعتراضاتی در این زمینه صورت بگیرد.

نظر شما