شناسهٔ خبر: 20837367 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

يوسين بولت موفق نشد در آخرين مسابقه عمرش به خط پايان برسد

پايان حسرت‌بار

صاحب‌خبر -

رسول مجيدي

همه‌چيز تمام شد. به بدترين شيوه. به غم‌بارترين روش. با درد و اندوه. يوسين بولت، قهرمان افسانه‌اي دوي جهان، در آخرين مسابقه دوران حرفه‌اي‌اش حتي نتوانست از خط پايان بگذرد.
بولت 30 ساله بامداد ديروز براي آخرين بار به روي پيست تارتان رفت. در ورزشگاه المپيك لندن؛ جايي كه 5 سال پيش در المپيك 2012 مدال طلا گرفته بود. او كه پيش از اين در فينال 100 متر چند صدم ثانيه كم آورده بود و سوم شد، اين‌بار به همراه سه هم‌وطن جاماييكايي‌اش در دوي ۴ در ۱۰۰ متر شركت كرد. ماده‌اي كه هر كدام از اعضاي تيم بايد صدمتر را بدوند و صدمتر پاياني را مثل هميشه قرار بود بولت بدود. همه‌چيز براي مدال گرفتن تيم جاماييكا در اين ماده آماده بود اما مصدوميت بدموقع بولت همه‌چيز را نقش بر آب كرد.
او كه سابقه قهرماني در اين رشته را به همراه هم‌تيمي‌هايش در المپيك پكن داشت، اين‌بار به رتبه‌اي بهتر از نهمي نرسيد؛ رتبه آخر!
بولت پس از اينكه پايش گرفت، روي زمين دراز كشيد و منتظر پزشكان شد و البته خيلي زود سه هم‌تيمي نگرانش «عمر مك لود»، «جوليان فورت» و «يوهان بلك»، در كنار او نشستند و همراهي‌اش مي‌كردند.
نكته جالب اينجا بود كه بولت نقش بر زمين شده، داشت از هم‌تيمي‌هايش عذرخواهي مي‌كرد. جوليان فورت در واكنش به عذرخواهي بولت مي‌گويد: «او مكررا براي اين اتفاق از ما عذرخواهي كرد، درحالي كه نياز به اين كار نيست. سانحه بخشي از ورزش است.» مك لود هم همين نظر را دارد: «حتي با وجود اين پيشامد، نام بولت همواره زنده خواهد ماند.»
چرا مصدوم شد؟
چند ساعت پس از پايان مسابقه، روزنامه واشنگتن پست امريكا در مطلبي نوشت كه پزشك تيم جاماييكا اعلام كرد دليل آسيب‌ديدگي بولت هنگام مسابقه ۴ در ۱۰۰ متر ديشب مصدوميت او از ناحيه همسترينگ پاي چپ بوده است و البته وضعيت بولت را هم براي دوست‌دارانش تشريح كرد: «بولت به دليل باخت در مسابقه ناراحتي زيادي دارد. سه هفته‌ گذشته براي او بسيار سخت بود. ما بهترين‌ها را براي او آرزو مي‌كنيم.»اما برخي مصدوميت او را نتيجه تصميمات برگزاركنندگان مسابقات مي‌دانند. از جمله يوهان بليك، قهرمان پيشين دوي 100 متر جهان كه سرد شدن عضلات را عامل اصلي اين اتفاق مي‌دانست: «فكر مي‌كنم در اتاق انتظار بيش از حد ما را نگه داشتند. پياده روي طولاني داشتيم. بدن اوسين سرد شده بود. در حقيقت اوسين به من گفت: «يوهان فكر مي‌كنم اتفاقات ديوانه‌كننده‌اي در حال رخ دادن است. دو مراسم اهداي مدال 40 دقيقه طول كشيد. ما سعي كرديم گرم بمانيم و صبر كنيم و فكر مي‌كنم همين موضوع به ما ضربه زد. ما بيش از حد گرم شده بوديم و ديدن اينكه يك اسطوره، يك قهرمان واقعي به پيست برود و آنطور دچار مشكل شود، سخت است. مسابقه 10 دقيقه دير شروع شد و ما 40 دقيقه منتظر مانديم و مسافتي 300 متري را بايد قدم مي‌زديم. ديوانه‌كننده بود.»جاستين گاتلين، قهرمان دوي ۱۰۰ متر جهان هم كه هفته پيش موفق شده بود بولت را جاي بگذارد، همين را دليل اصلي مي‌داند: «سالن انتظار خيلي سرد بود و مدت زمان زيادي را اينجا حضور داشتيم. اميدوارم اتفاقي نيفتد و همه‌چيز به خوبي پيش برود.»
چه كسي اول شد؟
همه انتظار داشتند مدال طلاي دوي 4 در 100 متر به جاماييكا برسد اما اين بريتانياي ميزبان بود كه طلايي شد. ناتانيل ميچل، كريستين كولمن و رفقا موفق شدند با ثبت ركورد ۳۷ ثانيه و ۴۷ صدم ثانيه ورزشگاه را غرق در شادي كنند. امريكايي‌ها هم با اختلاف تنها 5 صدم ثانيه دوم شدند و مدال برنز به ژاپني‌ها رسيد.
در ديگر ماده‌ها چه خبر بود؟
مسابقات دو و ميداني 2017 لندن بامداد ديروز  با پيشتازي امريكا به پايان رسيد. اما در مسابقات يك روز مانده به پايان كه بولت مصدوم شد، اتفاقات ديگري هم رخ داد. از جمله اينكه پس از ۶ سال موفقيت بي‌وقفه، «مو فرح»، دونده شكست‌ناپذير انگليسي‌ها هم براي آخرين بار با رقبايش در ماده دوي 5000 متر مصاف داد؛ مصافي كه البته برايش مثل هميشه مدال طلا همراه نداشت. او اين‌بار در عين ناباوري به مدال نقره رسيد و «موكتار ادريس» اتيوپيايي طلايي شد.
در اين مسابقات، ادريس ۲۳ ساله با زمان ۱۳ دقيقه و ۷۹ثانيه و 32 صدم ثانيه اول شد و فرح 34 ساله با زمان ۱۳ دقيقه و 22 ثانيه و  ۳۳صدم ثانيه با اختلاف اندكي از ادريس در مقام دوم ايستاد.
ادريس پس از اين مسابقه كه موفق شد به سال‌ها سيطره فرح در دوي 5000 متر پايان دهد، گفت: «امسال براي اين مسابقات خود را كاملا آماده كرده بودم و مي‌دانستم كه قادر به شكست مو فرح هستم.»
هنوز سريع‌ترين مرد جهان است (تودلي)
يوسين بولت با اينكه شنبه‌شب در لندن نتوانست به خط پايان برسد همچنان سريع‌ترين مرد جهان است. او نخستين دونده جوان (۱۸ تا ۱۹ سال) بود كه توانست در مسابقات قهرماني جوانان جهان، ۲۰۰ متر را زير ۲۰ ثانيه بدود. ركورد بولت در آن زمان 19 ثانيه و 93 صدم ثانيه بود. بولت بعدها و در مسابقات جهاني برلين اين مسافت را در 19 ثانيه و 19 صدم ثانيه دويد. اما بهترين ركوردش در دوي 100 متر است با زمان 9 ثانيه و 58 صدم و همين او را سريع‌ترين مرد جهان لقب داده.

نظر شما