شناسهٔ خبر: 20836287 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تندیس‌های هفدهمین جشن حافظ در دستان کلهر، مدیری، عقیلی، فرهادی، شهاب حسینی و ...

شب پرستاره ای که علی معلم را نداشت

صاحب‌خبر -

پولاد امین- شهروند| هفدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ متفاوت از همیشه بود. جشنی بی‌حضور بنیانگذارش که شانزده ‌سال به پای نهال تازه کاشته‌اش نشسته بود، در آرزوی بالیدنش و اکنون که می‌بایست قد کشیدنش را در هفده‌سالگی می‌دید، نبود و این فضای جشن را تلخ کرده بود. تلخی فراموش‌نشدنی و نازدودنی خاصی که جای خالی معلم هر لحظه به یاد می‌آورد. این برای نخستین‌بار بود که علی معلم بنیانگذار تنها جایزه خصوصی سینما و تلویزیون ایران، مجری جشن نبود. این حضور شانزده‌ساله را حالا قرار بود مهران مدیری جانشین باشد. قرار بود بعد از درگذشت این چهره تاثیرگذار رسانه‌ای و سینمایی، مهران مدیری اجرای جشن را برعهده داشته باشد.
میهمان‌ها پیش از آغاز برنامه هفدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی به تالار وزارت کشور آمده بودند. پیش از آغاز رسمی مراسم، بسیاری از هنرمندان پا به لابی سالن تالار وزارت کشور گذاشتند. از محمدعلی کشاورز تا محمدرضا گلزار و مهناز افشار گرفته تا نوید محمدزاده، رضا عطاران، سالار عقیلی و دیگران.
جشن حافظ امسال- گفتیم که- تلخ‌تر از همیشه بود. این را از همان لحظه‌های اول مراسم می‌شد فهمید. گذشته از حس و حال نبودن علی معلم در جشن هفده‌سالگی نهال حالا برومندش، کلیپ ابتدایی مراسم نیز بغض در گلوی خیلی‌ها آورد. امسال، هم علی معلم نبود تا این جشن شکوهمند را اجرا کند و هم جوانی برومند که با شهادتش آتش به جان خیلی از مردم ایران انداخته بود. در ابتدای هفدهمین جشن حافظ، صدای شهید محسن حججی و پسرش پخش شد و بعد امین معلم، کوچکترین یادگار علی معلم روی صحنه حاضر شد و به میهمان‌ها خوش‌آمد گفت.
در کلیپ تصویری پخش شده درباره دوره‌های قبلی جشن حافظ نیز حضور پررنگ علی معلم در این تصاویر یادآوری می‌شد؛ حضوری هم تلخ و هم خاطره‌انگیز که بعدتر با صدای رضا یزدانی این تلخی و خاطرات مکرر شد.
امید معلم آغاز جشن را این‌گونه رسمیت بخشید: به هفدهمین جشن حافظ این‌بار بدون پدر خوش آمدید. همه می‌دانید که چگونه آمدن این راه بدون او سخت بود اما او همیشه معتقد بود این راه باید ادامه پیدا کند و همیشه از ما می‌خواست این جشن برگزار شود و اگر انرژی شما نبود این جشن برگزار نمی‌شد. شما حامی ما در برگزاری تنها جشن خصوصی و مستقل ایران هستید. نبود پدرم باورکردنی نیست اما تقاضا می‌کنم انرژی خود را نگه دارید و کاری ‌کنیم که حضور پدر حس شود. معلم سپس اعضای هیأت داوران را معرفی کرد و فرمان را به مهران مدیری سپرد.
مهران مدیری در آغاز گفت: کار سختی به من واگذار شده است که به جای علی معلم امشب قرار بگیرم و برنامه را اجرا کنم، امشب شب پرستاره‌ای است، جای علی معلم خالی است اما مطمئنم او این‌جاست و از شور و نشاط شما کیف می‌کند. خواهش می‌کنم به یاد علی معلم، همه بمانید، چون در جشن‌های این‌چنینی این‌طور است که اواسط برنامه عده‌ای می‌روند. مدیری در ادامه از حضار خواست به یاد علی معلم یک دقیقه سکوت کنند.
نخستین جایزه جشن حافظ امسال به نوعی مهمترینش بود. تندیس ویژه‌ای که به یاد علی معلم به نام او بود و قرار شده که از امسال به یک ایرانی که نام ایران را در جهان اعتبار بخشیده اهدا شود. این تندیس در نخستین ‌سال اهدا شدنش به اصغر فرهادی رسید که در مراسم نبود و در پیامی ویدیویی با تشکر از مجریان جشن حافظ گفت: بسیار خوشحالم هرچند امشب جای خالی علی معلم بیشتر احساس می‌شود. در ادامه، ساره بیات به نمایندگی از اصغر فرهادی جایزه را دریافت کرد. اهدای جایزه بهترین دستاورد نوشتاری توسط جواد طوسی به شهرام جعفری‌نژاد و تجلیل از یک عمر تلاش محمدعلی کشاورز با اهدای تندیس حافظ در حضور جمشید مشایخی دیگر جوایز بخش نخست جشن بود. تجلیلی که باعث شد کشاورز دوباره یادی از معلم کند: علی معلم در مجله خود به سینما و تئاتر می‌پرداخت. اگر ما می‌خواهیم سینمای خوبی داشته باشیم، باید تئاتر قدرتمندی داشته باشیم. من برای مردم ایران آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام زمینه‌ها دارم.
بخش اهدای جوایز با یک شوخی آغاز شد. جایی که مهران مدیری با دیدن تصویر امین حیایی بر پرده گفت: ما سلیبریتی هستیم اما او چارلیبریتی است، اصلا ماها یه لیبریتی هستیم. گلزار را ببینید، اصلا با این تیپ‌ها من باید به خانه بروم و این‌گونه اهدای جوایز جشن حافظ آغاز شد. مراسمی با برندگانی نام‌آشنا چون اصغر فرهادی، شهاب حسینی، نوید محمدزاده، امیرحسین مهدویان، رضا عطاران، سالار عقیلی، احسان علیخانی، مهران مدیری و.... جوایزی که باعث شد مهران مدیری با پنج جایزه حافظ رکورددار دریافت این جایزه در ایران باشد. جوایزی با لحظاتی خاطره‌انگیز چون سرآمدن ماجرای قهر مهران مدیری و احسان علیخانی؛ جایی که احسان علیخانی پس از کسب جایزه‌اش گفت: در بین نامزدها دو رفیق خوب به نام رامبد و عادل دارم و نفر سوم هم مهران مدیری است که گویا مهران از من دلخور است چون هرگاه از من دعوت کرد نتوانستم به برنامه او بروم. یا جایی که سالار عقیلی وقتی برای دومین‌بار تندیس جشن حافظ را از دستان لوریس چکناواریان به خاطر تیتراژ سریال تلویزیونی معمای شاه دریافت کرد، از دکتر افشین یداللهی، ترانه‌سرای این اثر و علی معلم، بنیانگذار جشن حافظ هم یاد کرد و از برگزارکنندگان مراسم برای ادامه راهی که علی معلم آغازگرش بود تشکر کرد. او در ادامه هم خون غزل را اجرا کرد و هم در همراهی با همسرش حریر شریعت‌زاده که به نوازندگی پیانو پرداخت قطعه را تقدیم به آذر معماریان کرد.
در این مراسم هنرمندانی همچون جمشید مشایخی، رضا عطاران، مهران مدیری، مهران غفوریان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، نوید محمدزاده، احسان علیخانی، الناز شاکردوست، ویشکا آسایش، یکتا ناصر، منوچهر‌ هادی، مرجانه گلچین، شهرام شاه‌حسینی، مسعود جعفری جوزانی، داریوش ارجمند، اکرم محمدی، جلیل، مونا و مارال فرجاد، مجید مظفری، مسعود فروتن، مریم کاویانی، محسن افشانی، ساعد هدایتی، دانیال عبادی، جواد عزتی، جواد طوسی، نورا ‌هاشمی، فقیهه سلطانی، داریوش ارجمند، کوروش تهامی، رضا داوودنژاد، ملیکا شریفی‌نیا، سارا بهرامی، پوران درخشنده، مجید مظفری، سروش صحت، سارا رسول‌زاده، بهرنگ علوی، محسن افشانی، بهروز شعیبی، حسین سلیمانی، مجید مشیری، متین‌سادات‌ ستوده، هوتن شکیبا، امیر کاظمی، یوسف تیموری، بهرام افشاری، هومن سیدی، الهام حمیدی، الهام پاوه‌نژاد، سپیده خداوردی و نفیسه روشن حضور داشتند.

برندگان هفدهمین جشن حافظ

بهترین فیلم مستند: دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری
فیلمنامه تلویزیونی: لیسانسه‌ها نوشته سروش صحت و ایمان صفایی
جایزه ویژه هیأت داوران: محمدرضا گلزار برای فیلم سلام بمبئی و سریال عاشقانه
بهترین بازیگر زن مجموعه کمدی تلویزیون: سیما تیرانداز برای پادری
بهترین بازیگر مرد مجموعه کمدی تلویزیون: هوتن شکیبا، بازیگر لیسانسه‌ها
بهترین بازیگر مرد مجموعه درام: هومن سیدی، بازیگر عاشقانه
بهترین بازیگر زن مجموعه درام: ساره بیات، بازیگر عاشقانه
بهترین کارگردان سریال تلویزیونی: منوچهر ‌هادی، کارگردان عاشقانه
بهترین سریال تلویزیونی: سریال لیسانسه‌ها
بهترین چهره تلویزیونی: احسان علیخانی و مهران مدیری
برنده نشان عباس کیارستمی: رضا درمیشیان
بهترین موسیقی متن: کیهان کلهر
بهترین دستاورد هنری: عبدالله اسکندری برای لانتوری
بهترین تیتراژ: سالار عقیلی
بهترین تدوین: سجاد پهلوان‌زاده برای فیلم ماجرای نیمروز
بهترین فیلمبرداری: هومن بهمنش برای فیلم اژدها وارد می‌شود
بهترین فیلمنامه: رضا عطاران برای فیلمنامه دراکولا
بهترین بازیگر زن سینما: فاطمه معتمدآریا برای آباجان
بهترین بازیگر مرد: جواد عزتی برای ماجرای نیمروز، شهاب حسینی برای فروشنده و نوید محمدزاده برای لانتوری
بهترین کارگردان: محمدحسین مهدویان برای ماجرای نیمروز
بهترین فیلم: فروشنده

نظر شما