شناسهٔ خبر: 20835110 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آمار‌ بانک مرکزی نشان داد

سقوط آزاد سرمایه‌گذاری بخش مسکن در ۴ سال اخیر

طبق آمار بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چهار سال اخیر با سقوط قابل توجهی مواجه شد تا کارنامه ناموفق آخوندی در بخش مسکن تکمیل شود.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی-

موضوع مسکن در دولت یازدهم به قصه پرغصه اقتصادی تبدیل شده، به نحوی که هر روز با انتشار جزئیات آمارهای رسمی، عمق فاجعه در این بخش بیشتر نمایان می‌شود. فقط کافی است نگاهی به وضعیت متقاضیان مسکن مهر بیندازیم تا متوجه شویم تعویق در تحویل خانه‌ها و افزایش‌های مکرر قیمت، چه بلایی به سر مردم آورده است.
چهار سال پیش مسئولان دولت از جایگزین کردن مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر خبر می‌دادند ولی آنچه در عمل رخ داد، تنها و تنها حذف مسکن مهر بود نه اجرای مسکن اجتماعی. حتی طرح خانه‌دار کردن این دولت نیز که از طریق صندوق پس‌انداز یکم اجرا شد، کاملا شکست خورد و از بین 34 هزار نفری که مجاز به دریافت این وام شده بودند، حدود 26 هزار نفر انصراف دادند!
در همین راستا، آمار اخیر بانک مرکزی  از خلاصه نتایج آمار فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری استان‌های مختلف ایران در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵، نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث ساختمان در این مدت به شدت نزول کرده است.
به گزارش مشرق، مطابق آمار بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث ساختمان‌های جدید در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ به ۱۱ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۱‌(آخرین سال عملکرد دولت دهم که حدود 11 هزار و 730 میلیارد تومان بود) کاهش چشمگیر نشان می‌دهد. این در حالی است که با احتساب تورم چهار سال اخیر، برای حفظ همان سطح سرمایه‌گذاری سال ۱۳۹۱ باید در ۹ ماهه  اول سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت.
در ۹ ماهه سال ۱۳۹۱ سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های تکمیل‌شده 43/6 هزار میلیارد تومان بود که با لحاظ تورم، بایستی در ۹ ماهه سال گذشته به ۸۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید. اما به علت سقوط شدید تولید مسکن در دولت یازدهم، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در واحدهای تکمیل‌شده فقط 46/8 هزار میلیارد تومان بود که نشانه عقب‌رفت چشمگیر تولید مسکن در دولت یازدهم است.
نتایج این گزارش نشان می‌دهد به علت سیاست‌های اشتباه عباس آخوندی در چهار سال اخیر، سرمایه‌گذاران اقبالی به تولید مسکن نشان نداده‌اند. همین مسئله موجب کاهش تدریجی عرضه مسکن در کشور شده و با توجه به افزایش سالانه تقاضای مسکن در کشور (سالانه بیش از یک میلیون تقاضای جدید وارد بازار می‌شود) شرایط را برای مستاجران دشوار نموده است.
کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به خوبی نشان‌دهنده رکود بی‌سابقه طی چهار سال اخیر در بخش مسکن می‌باشد و عواقب کم‌کاری‌های آخوندی در بخش مسکن، امسال در بازار اجاره‌بها دیده شد که در تهران قیمت اجاره‌تا ۴۵ درصد نیز افزایش یافت.  
آمار بانک مرکزی در خصوص جزئیات رشد اقتصادی نیز نشان می‌دهد با وجود اینکه در سال 91 (سال پایانی دولت قبل) رشد بخش مسکن منفی 3/2 درصد بود در دوره آخوندی به طور میانگین سالانه به منفی 10 درصد کاهش پیدا کرد! و بدون شک قسمت عمده‌ای از رکود شرایط فعلی به‌خاطر رکود بخش مسکن می‌باشد.
وضعیت مسکن در کشور به قدری در این دولت پسرفت کرده که به آسانی نمی‌توان به خروج از رکودش دل بست. چه اینکه در چهار سال اخیر حدود 40 درصد رشد منفی در این بخش داشتیم.
عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی‌(حداقل در بخش مسکن) به قدری ضعیف و غیر قابل دفاع بوده که حتی رئیس‌جمهور هم در نشست خبری خود از خارج نشدن مسکن از رکود خبر داده بود! متاسفانه سیاست‌های این وزیر ناموفق در عرصه خانه‌دار کردن مردم که با انصراف 75 درصدی واجدین شرایط از دریافت وام مسکن شکست خورد و مسکن مهر نیز پس از چهار سال به اتمام نرسید، باعث شد آخوندی یک عملکرد منفی از خود به جای بگذارد.
رکود مسکن بحرانی شده است
در همین راستا، یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رکود مسکن بحرانی شده است، گفت: بسیاری از واحدهای ساخته شده خالی از سکنه هستند چون حوزه مسکن دچار یک اشباع قیمتی شده که این وضعیت توان خرید مسکن را از مردم گرفته است.
به گزارش تسنیم، عبدالکریم حسین‌زاده با بیان اینکه معضل عدم تحرک در بخش مسکن تبدیل به بحران شده است، اظهار داشت: تا زمانیکه نقشه راه اجرایی و عملیاتی و همچنین سیاست‌گذاری دقیق و مشخص در حوزه مسکن نداشته باشیم امکان خروج مسکن از رکود وجود ندارد.
وی با اشاره به آمار بالای خانه‌های خالی در کشور، افزود: در حال حاضر بسیاری از واحدهای ساخته شده خالی از سکنه هستند چون حوزه مسکن دچار یک اشباع قیمتی شده که این وضعیت توان خرید مسکن را از مردم گرفته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: البته بسیاری از واحدهای خالی از سکنه موجود در کشور لوکس بوده و به دلیل توان مالی کم مردم متقاضی ندارند. هم‌اکنون در تهران حدود 300 تا 500 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که از این تعداد بخشی اشباع قیمتی شده و در مناطق 1، 2 و3 واحدهای لوکس هستند که قیمت‌های بالایی داشته و به همین دلیل متقاضی ندارند.
حسین‌زاده همچنین با اشاره به برخی زمزمه‌ها در خصوص رونق بازار مسکن در سال جاری، گفت: کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری نشانی از رونق در این بازار نمی‌دهد.

نظر شما