شناسهٔ خبر: 20834883 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از محرومیت

مهلت باشگاه‌های ایرانی برای پرداخت بدهی‌های میلیاردی، ۲ ماه تمدید شد

صاحب‌خبر -

سرویس ورزشی-
کنفدراسیون فوتبال آسیا با درخواست رئیس‌فدراسیون فوتبال ایران برای تمدید مهلت باشگاه‌های ایرانی برای پرداخت بدهی‌هایشان موافقت کرد.
سایه حذف از لیگ قهرمانان آسیا هنوز بالای سر باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال است، اگر تا قبل از این، دو باشگاه پرطرفدار تهرانی برای پرداخت بدهی‌ها تا نهم شهریورماه زمان داشتند، حالا این زمان تا اوایل آبان ماه تمدید شده است.
چندی قبل عنوان شد کنفدراسیون فوتبال آسیا با استناد به آیین‌نامه حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها اقدام به تعیین ضرب‌الاجلی برای پرداخت بدهی تیم‌های حاضر در فصل پیش روی این مسابقات کرد. طبق اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیا،‌ در صورتی که باشگاه‌های حاضر در این مسابقات نتوانند تا ۹ شهریور ماه تمام بدهی‌های خود را به شخصیت‌های حقوقی و حقیقی پرداخت کنند، مجوز حرفه‌ای آنها صادر نخواهد شد و بر همین اساس نمی‌توانند در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند.
این موضوع به اندازه‌ای مهم بود که حتی واکنش معاون ورزشی باشگاه استقلال را به دنبال داشت تا جایی که توفیقی در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: همانطور که می‌دانید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با بدهی‌های زیادی روبرو هستند و این بدهی‌ها به سادگی پاک نخواهند شد. مبالغ به اندازه‌ای است که باشگاه‌ها امکان پرداخت آن را ندارند و به اعتقاد من اگر دولت به این مسئله ورود نکند شرایط بحرانی خواهد شد چون همانطور که می‌دانید AFC با هیچکس شوخی ندارد.
آخرین فرصت، اوایل آبان ماه
در شرایطی که انتظار می‌رفت فدراسیون فوتبال ، پرسپولیس و استقلال تمام تلاش خود را برای پرداخت بدهی‌ها به کار گیرند، حالا از کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر می‌رسد که مهلت تعیین شده برای تیم‌های بدهکار ایرانی دو ماه دیگر تمدید شده است.
کنفدراسیون فوتبال آسیا تا 31 آگوست (9 شهریورماه) به باشگاه‌های ایرانی فرصت داده بود در خصوص پرونده‌های مالی خود شفاف‌سازی کنند و تکلیف بدهی‌های آنها مشخص شود. حالا با مذاکرات فدراسیون فوتبال این مهلت تا دو ماه دیگر تمدید شده و به این ترتیب باشگاه‌های ایرانی تا اوایل آبان ماه 96 فرصت رسیدگی به مشکلات خود را خواهند داشت.
مهدی تاج پس از مواجه شدن با مشکلات متعدد باشگاه‌های ایرانی با AFC مذاکراتی داشت و خواستار اضافه شدن مهلت حل مشکل آنها شد که با این درخواست نیز موافقت لازم صورت گرفت. از این‌رو AFC دو ماه دیگر به باشگاه‌های ایرانی فرصت داده است مشکلات خود را برای جلوگیری از هر نوع محکومیت حل‌وفصل کنند.
بدین ترتیب تیم‌های ایرانی در حدود سه ماه دیگر زمان دارند که بدهی‌های خود را به‌اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کنند وگرنه از لیگ قهرمانان آسیا
حذف می‌شوند.
بدهی‌ها سر به فلک کشیده است
در خصوص رقم دقیق بدهی‌های پرسپولیس و استقلال چندی قبل اعلام شد: در حال حاضر مجموع بدهی‌های باشگاه استقلال که شامل بدهی مالیاتی، دارایی و بدهی به‌اشخاص است، 118 میلیارد شده که مسئولان این باشگاه در حال حل کردن بدهی سنگین مالیاتی خود هستند. بدهی به‌اشخاص نیز باید هرچه زودتر در فدراسیون فوتبال تعیین تکلیف شود.
بدهی‌های باشگاه پرسپولیس اما تقریباً دو برابر بدهی‌های باشگاه استقلال است. این باشگاه 3/5 میلیون دلار بدهی به‌اشخاص خارجی دارد که با احتساب دلار با قیمت 3 هزار و 800 تومان این باشگاه 13 میلیارد و 300 میلیون تومان بدهی خارجی دارد. همچنین 30 میلیارد از بدهی‌های باشگاه پرسپولیس به‌اشخاص ایرانی اعم از مربی و بازیکن است. سنگین‌ترین بدهی باشگاه پرسپولیس هم مربوط به بیمه، دارایی و اداره مالیات است که به 140 میلیارد تومان می‌رسد. همچنین پرسپولیس‌ها 28 میلیارد بدهی متفرقه یا سایر بدهی‌ها دارند که مجموع این بدهی‌ها 211 میلیارد و 300 میلیون تومان است.
تهدید باشگاه نفت توسط فدراسیون فوتبال
البته بدهکاری و مشکلات مالی تنها مختص به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نیست زیرا روز گذشته فدراسیون فوتبال در هشداری به باشگاه نفت تهران اعلام کرد در صورتی که مشکلاتش را حل نکند، از لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می‌شود. فدراسیون فوتبال به باشگاه نفت تهران هشدار داده است در صورتی که مشکلاتش را برطرف نکند، از لیگ برتر کنار گذاشته خواهد شد و همچنین از حضورش در آسیا نیز جلوگیری می‌شود. به این ترتیب باشگاه نفت باید هرچه سریع‌تر مشکل خود را برای جلوگیری از کنار گذاشته شدن از لیگ و آسیا حل‌وفصل کند.

نظر شما