شناسهٔ خبر: 20834657 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اف.بی.آی وارد معرکه شد

حامیان ترامپ شهر «شارلوتزویل» را به آشوب کشیدند/تاکنون 3 کشته و 35 زخمی

درگیری‌های خشونت بار میان مخالفان ضدنژادپرستی و گروه‌های راست افراطی آمریکا به عنوان حامیان ترامپ در «شارلوتزویل» پس از حمله مرگبار یک خودرو به جمعیت که 3 کشته و 35 زخمی برجا گذاشت، به شدت بالا گرفته است.

صاحب‌خبر -


حاشیه‌ها و رفتار غیرعادی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا کم بود، طرفداران وی هم از راه رسیدند و آمریکا را به خشونت کشیدند. گویا این روزها هر اتفاقی در آمریکا می‌افتد به نوعی به دونالد ترامپ برمی گردد. در درگیری شنبه شب میان راست‌گرایان‌افراطی و مخالفان آنها در شهر «شارلوتزویل» آمریکا، تاکنون 3 تن کشته و 35 زخمی برجای گذاشته است. همچنین 6 نفر در این ارتباط تاکنون دستگیر شدند. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که شخصی با خودروی خود تظاهرات‌کنندگان مخالف نژادپرستی را زیر گرفت. شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا است. جمعیت این شهر 43 هزار نفر است.
شرح حادثه
تجمع گروه‌های نژادپرست در شهر «شارلوتزویل» ظرف مدت کوتاهی به خشونت و درگیری میان اعضای این گروه‌ها و مخالفان آنها منجر شد. درگیری زمانی اوج گرفت که یک ماشین با زیرگرفتن مخالفان، يك نفر را كشت و عده اي را زخمي كرد.
آسوشیتدپرس در «خبری فوری» نوشت، یک دستگاه خودرو با سرعت زیاد، شماری از معترضان به تجمع نژادپرستان سفیدپوست آمریکایی در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا را زیر گرفته است. هنوز مشخص نیست آیا وقوع این حادثه عمدی بوده است یا خیر. راننده خودرو پس از زیر گرفتن مردم، خودرو را رها و از صحنه فرار کرد. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست هم در خبری به نقل از «شاهدان‌عینی» نوشت:  «این حادثه کاملاً عمدی بوده است.» سی‌بی‌اس نیوز هم عمدی بودن این حمله را ازسوی فردی که «نژادپرست» عنوان شده، تاییدکرده است.
علت حادثه
گروه‌های نژادپرست که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جان تازه‌ای گرفته‌اند، هر از چند گاهی تجمعاتی در حمایت از ملی‌گرایی و در مخالفت با تکثر نژادی و پذیرش پناهجویان خارجی، برگزار می‌کنند. تجمع دیروز در حمایت از شکایت «جیسون کسلر» وبلاگ‌نویس راستگرا از شورای شهر «شارلوتزویل» به دلیل تصمیم مسئولان این شهر برای برداشتن مجسمه ژنرال «رابرت لی» برگزار شده بود. «لی» در جریان جنگ داخلی آمریکا، ارتش ویرجینا متشکل از حامیان برده‌داری و برتری نژاد سفید را فرماندهی می‌کرد. در تجمع دیروز که با شرکت گروه‌های نئونازی، نژادپرست‌ها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و پست بودن مهاجران! داده شد. تظاهرکنندگان طرفدار برتری نژادی سفیدپوستان در آمریکا، خواستار وضع قوانین دوران برده‌داری باهدف برتری سفیدپوستان بر سیاه‌پوستان در این کشور هستند. این گروه نژاد پرست، همچنین در تجمع خود به روش دوران آلمان نازی ادای احترام کردند. مقام‌های ویرجینیا اعلام کردند، سفیدپوستان ملی گرا به همراه راستگرایان افراطی از روز جمعه دست به تشکیل این اعتراضات خیابانی زده‌اند.«خون و خاک» که زمانی از شعارهای مورد علاقه نازی‌های آلمان بود و بر اهمیت نژاد و ملیت تاکید داشت، از جمله شعارهایی بود که در تجمع ویرجینیا به کار رفت. حاضران در این تجمع خطاب به سیاه‌پوستان شعار دادند: «برگردید آفریقای لعنتی».
ورود اف بی‌آی به میدان
«جف سشنز»، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده تحقیقات درباره خشونت‌های شنبه آغاز شده و با حمایت کامل وزارت دادگستری ادامه می‌یابد. وی گفته: «خشونت و مرگ‌ومیر ناشی از حمله خشونت‌آمیز در شارلوتزویل حمله به قانون و عدالت آمریکا بود. زمانی که چنین اقداماتی از تعصب و تنفر نژادی نشأت می‌گیرد، این خیانت به اصل ارزش‌های ماست و قابل تحمل نیست. عدالت پیروز خواهد شد. عامل حمله شارلوتزویل به همراه دو تن دیگر که اهل ویرجینیا نیستند اکنون در بازداشت پلیس قرار دارند و علاوه بر آنها سه مرد دیگر هم در ارتباط با این خشونت‌ها بازداشت شده‌اند.» در همین حال دادستان کل آمریکا هم از ورود اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری به روند تحقیقات درباره خشونت‌های اخیر خبر داده است.
ترامپ مقصر است
دونالد ترامپ در واکنش به خشونت‌های شارلوتزویل گفته: «آمریکا جای اینگونه خشونت‌ها نیست.» وی در حساب توییتری خود نوشته: «همه ما باید متحد باشیم و همه آنچه را که نفرت به بار می‌آورد، محکوم کنیم.» از سوی دیگر، سناتور «چاک شومر» اظهار داشته «تا زمانی که دونالد ترامپ اقدامات راستگرایان افراطی را در شهر شارلوتزویل ویرجینیا به طور خاص محکوم نکند، وظیفه ریاست‌جمهوری خودش را انجام نداده است». «مایکل سینگر» شهردار شارلوتزویل هم بامداد یکشنبه اعلام کرده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او را مقصر اصلی حوادث و درگیری‌ها میان نژادپرستان و مخالفان آنها می‌داند.شبکه تلویزیونی سی‌.ان‌.ان هم در گزارشی پس از این حادثه هم اعلام کرده احتمال دارد درگیری‌ها در شارلوتزویل سرآغاز هرج و مرجی بزرگ در ویرجینیا و شاید در سراسر آمریکا باشد. از سوی دیگر پس از آنکه تجمع نژادپرستانه در شهر شارلوتزویل به خشونت کشیده شد، فرماندار ویرجینیا در این ایالت حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

نظر شما