شناسهٔ خبر: 20834152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با امضای تفاهم نامه مشترک

منطقه آزاد ماکو با دانشگاه باغچه شهر استانبول همکاری علمی می کند

ارومیه- ایرنا- تفاهم نامه همکاری علمی و دانشگاهی بین مدیرعامل منطقه آزاد ماکو و رئیس دانشگاه باغچه شهر (Bahçeşehir Üniversitesi) استانبول امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو روز یکشنبه در دیدار با پروفسور شن آی یالچین /şenay yalçın / با اشاره به دیپلماسی علمی این منطقه در توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه و اراده جدی مسئولان به ارتباط و همکاری ها بین مراکز علمی و دانشگاهی با ترکیه افزود: در قالب این تفاهم نامه می توان زمینه رشد علمی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد بین الملل ماکو و دانشگاه پیام نور را فراهم کرد.
وی با اعلام آمادگی برای تسریع در همکاری های علمی با ترکیه اضافه کرد: اجرای پروژه های مشترک علمی و تحقیقاتی، تبادل استاد و دانشجو و مبادله تجربیات و دستاوردهای علمی در بخش های مختلف از جمله عرصه های همکاری بین منطقه آزاد ماکو و ترکیه در بعد دانشگاهی است.
رئیس دانشگاه باغچه شهر استانبول نیز در این دیدار خواستار حضور بیشتر دانشجویان و اساتید ایرانی در دانشگاه های ترکیه و ارتقای همکاری های علمی با مراکز دانشگاهی ایران شد و افزود: این دانشگاه برای تبادل علمی با منطقه آزاد ماکو آمادگی دارد و در راستای عمل به این تفاهم نامه گام برمی دارد.
شن آی یالچین اضافه کرد: دانشگاه باغچه شهر ترکیه در کشورهای بزرگ دنیا دانشکده دارد و ارتباطات قوی و همکاری های بین المللی با دانشگاه های دیگر دنیا، سیاست این دانشگاه در هم افزایی و ارتقای علمی است.
وی اظهار کرد: دانشگاه باغچه شهر یکی از دانشگاه های معتبر و پیشرفته این کشور است که در بسیاری از رشته ها به زبان انگلیسی دانشجو می پذیرد.
وی با اشاره به رشته های موجود در دانشگاه باغچه شهر گفت: این دانشگاه در مقطع کارشناسی دارای رشته های مدیریت بازرگانی، اقتصاد، تجارت و بازرگانی بین الملل، امور مالی بین المللی، روابط بین الملل و علوم سیاسی، تبلیغات، فیلم و تلویزیون، رسانه های مدرن، ویدیو و عکاسی، روابط عمومی، هنرهای تصویری و طراحی ارتباطات بصری، معماری، معماری داخلی و طراحی محیط، طراحی تولیدات صنعتی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی سیستم های انرژی، مهندسی محیط، مهندسی صنایع، مهندسی مگاترونیک، مهندسی نرم افزار، تکنولوژی های آموزشی و آموزش کامپیوتر، ریاضیات، روانشناسی و جامعه شناسی به زبان انگلیسی و رشته حقوق به زبان ترکی است.
وی ادامه داد: این دانشگاه همچنین در مقطع کارشناسی ارشد دارای رشته های علوم اجتماعی، فیلم و تلویزیون، اقتصاد مالی، آموزش زبان انگلیسی، مدیریت بازرگانی عمومی، امور مالی و بازارهای سرمایه داری، بازاریابی، معماری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، مگاترونیک، مدیریت مهندسی، مهندسی صنایع، فن آوری اطلاعات (IT)، مدیریت اجرایی (MBA)، مدیریت خدمات به زبان انگلیسی و رشته های فلسفه و مهندسی علوم زیستی (بیوتکنولوژی) به زبان ترکی است.
وی تصریح کرد: همچنین این دانشگاه در مقطع دکترا، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی کامپیوتر، مطالعات رسانه و سینما، بازاریابی، مدیریت و سازمان، حسابداری و امور مالی را به زبان انگلیسی و روابط بین الملل و تبلیغات را به زبان ترکی ارائه می کند.
به گزارش ایرنا، بازدید از پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو، آزمایشگاه ها و امکانات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور ماکو از جمله برنامه های هیئت ترکیه ای در منطقه آزاد ماکو بود.
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/2093**خبرنگار: حمید قاسمی**انتشاردهنده: صابر چهرقانی

انتهای پیام /*

نظر شما