شناسهٔ خبر: 20833990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آمریکا-اروپا؛ دو نگاه متمایز به بحران کره شمالی

صاحب‌خبر -
 

ایالات متحده بر اتخاذ گزینه‌های سخت و حتی نظامی علیه کره شمالی تاکید می ورزد حال آنکه اتحادیه اروپا تلاش می کند به عنوان یک میانجی، وزن سیاسی خود را در عرصه دیپلماسی جهانی به نمایش بگذارد.
به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، پس از آزمایش موشک بالستیک به وسیله دولت کره شمالی، ایالات متحده از احتمال انجام اقدام نظامی علیه این کشور سخن می‌گوید؛ از طرف دیگر اتحادیه اروپا بر ادامه گفت‌وگو و حل موضوع از روش‌های دیپلماتیک تاکید دارد. ترامپ در حالی رویکردهای نظامی را تبلیغ می کند که تقریبا هیچ کشوری در کنار آمریکا نایستاده است. چند روز پیش «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با اقدامات نظامی واشنگتن، دیدگاه این اتحادیه را در مورد کره شمالی، افزایش تحریم‌ها عنوان کرد. وی با اشاره به برخی ارتباطات دیپلماتیک میان اتحادیه اروپا و کره شمالی، فرایندهای سیاسی برای حل بحران در شبه جزیره کره مهم ارزیابی کرد. تارنمای شبکه رادیوییKBS World Radio کره جنوبی در گزارشی نوشت اتحادیه اروپا تاکید دارد غیرهسته‌ای سازی کره شمالی باید با ابزارهای مسالمت آمیز به دست بیاید. موگرینی در بروکسل خواستار آن شد برای درک مساله کره شمالی، به راه حل سیاسی و دیپلماتیک بیشتر از رویکردهای نظامی توجه شود. وزیران خارجه کشورهای اروپایی نیز چندی پیش از تلاش‌های کره جنوبی در راستای حل موضوع با روش‌های مسالمت آمیز به ویژه گفت وگو حمایت کردند.این گونه به نظر می‌آید که رویکرد اتحادیه اروپا در زمینه رفتار در شبیه جزیره کره در مقابل خط مشی‌های ایالات متحده قرار گرفته است.
جنگ طلبی آمریکا در شرق آسیا
اوضاع در شبه جزیره کره به شدت پیچیده و متشنج است. از نظر ایالات متحده آمریکا این بخش از جهان اهمیت فوق‌العاده‌ای در آینده سیاست‌های جهانی به ویژه کنترل ایالات متحده آمریکا بر سیاست بین الملل و احیای هژمونی رو به افول آمریکا خواهد داشت. عمده استدلال آمریکا برای کنترل فرایندهای سیاسی و اقتصادی در آینده، حضور در همسایگی کشورهایی همچون چین، روسیه، ژاپن و کره است. به همین دلیل واشنگتن تاکید دارد بحران در این منطقه را براساس رویکردهای مورد تایید خود که به طور عمده نقش آفرینی آمریکا است به سرانجام برسد.تارنمای «یورواکتیو» اعتقاد دارد ایالات متحده برای انجام اقدام نظامی علیه کره شمالی بلوف نمی‌زند. این کشور اکنون تبلیغات خود را بر محور آمادگی برای جنگ شروع کرده است. به ادعای مقام‌های آمریکایی مدت‌ها است که کره شمالی از خطوط قرمز مورد نظر کاخ سفید عبور کرده است؛ بر همین اساس نشانه‌های اقدام نظامی و جنگ دیده می شود. اکنون تعدادی از کشتی‌ها و ناوهای جنگی آمریکا (همچون USS Carl Vinson ،USS Nimitz ، USS Ronald Reagan ) در شرق آسیا حضور دارند و ناوهای دیگری نیز به منطقه اعزام شده‌اند. از طرف دیگر آمریکا نزدیک به ۱۰۰جنگنده اف-۱۶ در کره جنوبی دارد که به صورت دوره ای با نیروهای نظامی این کشور رزمایش هوایی برگزار می کنند. اگر قرار نیست این‌ها برای حمله نظامی استفاده شوند پس چه نقشی دارند؟ تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی هم در گزارشی نوشت ایالات متحده برای کاهش تنش با کره شمالی، تمایلی به اتخاذ اقدام دیپلماتیک در آینده نزدیک ندارد.
به عبارت دیگر ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به توافق با کره شمالی علاقه مند نیست. مقام‌های دولت ترامپ با تاکید بر حداکثرسازی فشار بر کره شمالی، تمرکز خود را بر منزوی سازی پیونگ یانگ قرار داده‌اند. کاخ سفید این هدف را در حوزه‌های اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی پیگیری می کند .یک تحلیلگر آمریکایی می گوید واشنگتن از طریق تشویق، اجبار و تطمیع در کنار همکاری با کره‌جنوبی، ژاپن، چین و آ.سه.آن خط مشی‌های خود را علیه کره شمالی دنبال می کند؛ در این چارچوب ممکن است از اتحادیه اروپا نیز بهره ببرد. براساس این گزارش هدف آمریکا توقف، کاهش و در نهایت نابودی برنامه هسته‌ای کره شمالی است. در مقابل آمریکا نیز به کره شمالی کاهش تحریم‌ها و تضمین امنیتی را وعده داده است .
اروپا به دنبال نقش آفرینی جهانی
به رغم اینکه اتحادیه اروپا بر ادامه گفت‌وگوها در حل بحران کره شمالی اصرار می کند اما برخی پیش شرط‌ها را نیز برای این منظور اعلام کرده است. آن‌ها اعتقاد دارند فشار یک طرفه برای حل این بحران کافی نیست و افزایش تحریم‌ها علیه کره شمالی باید با همکاری چین برای متقاعد کردن پیونگ یانگ همراه شود.بخش اقتصادی شبکه «فاکس» در گزارشی نوشت: برخی اعضای اتحادیه اروپا روابط عادی خود را با کره شمالی حفظ کرده اند و اتحادیه در این موضوع نقش بیطرف را دارد. اروپا پیش از این نقشی را در شرق آسیا و مذاکرات شش جانبه با پیونگ یانگ نداشت و اکنون می خواهد وارد عرصه سیاسی در این منطقه شود. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال حتی ماه گذشته این اتحادیه به مقام‌های ارشد کره جنوبی و چین اعلام کرد می تواند به عنوان میانجی وارد عمل شود تا در این موضوع نقش بیشتری داشته باشد. اروپا تاکید کرد رویکرد آن‌ها چیزی جز دیپلماسی نیست. در این زمینه وزاری خارجه کشورهای اروپایی می گویند کشورهای روسیه و چین به اندازه کافی نقش آفرین نیستند و روابط تجاری خود را با پیونگ یانک کاهش نداده‌اند. تارنمای American Interest در تحلیل نیّت اروپا نوشت این اتحادیه با ارائه پیشنهاد میانجیگری در موضوع کره شمالی به دنبال نقش آفرینی بیشتر در شرق آسیا است زیرا بروکسل، سئول و پکن اعتقاد ندارند که تحریم‌ها به تنهایی بتواند پیونگ یانگ را وادار کند برنامه هسته‌ای خود را متوقف سازد. آن‌ها گفت‌وگوی سیاسی را برای پیشگیری از درگیری نظامی ضروری می دانند. بنابراین چنین رویکردی موجب نزدیکی چین و اروپا و نقش آفرینی جهانی اتحادیه اروپا خواهد شد؛ در نتیجه اروپا می‌تواند تسلیحات و فناوری‌های بیشتری را به کشوری بفروشد که بسیاری از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند بزرگترین تهدید برای جایگاه جهانی آمریکا در بلندمدت است.
اروپایی‌ها به شدت از ناتوانی بلوک خود برای حضور بیشتر و موثرتر در عرصه‌های جهانی ناراضی هستند. اتحادیه اروپا با واردکردن خود به دیپلماسی آسیا به روسیه و آمریکا این پیام را می فرستد که خواسته‌های جهانی را در سر دارد که جنبه‌های اقتصادی و دیپلماتیک را نیز در بر می گیرد. البته به اعتقاد تحلیلگران، نبود انسجام داخلی مشکلی است که این اتحادیه با آن دست به گریبان است ضمن اینکه اروپا هیچ جایگاه و منافع نظامی را در منطقه شرق آسیا ندارد. از طرف دیگر رفع موانع بوروکراتیک برای چنین نقش‌آفرینی از سوی اروپا سخت است. با این حال این رویکرد اروپایی‌ها موجب می شود تا پکن و سئول، پیشنهاد اروپا را به عنوان روشی در برابر نگاه دولت ترامپ ببینند. کره جنوبی از این موضوع نگران است که بازنده بزرگ تقابل قدرت‌ها در منطقه باشد. به همین دلیل از پیشنهاد میانجی‌گری اتحادیه اروپا پشتیبانی می کند .
بحران کره و «نه» جهان به نظامی‌گری آمریکا
اقدام اخیر کره شمالی با آزمایش موشک بالستیک قاره پیما، واکنش شدید مقامات آمریکا را در پی داشته تا پیونگ‌یانگ را به حمله نظامی تهدید کنند؛ روش نادرست حل منازعه که با مخالفت جهانی از جمله اتحادیه اروپا مواجه شده است.در چند ماه گذشته با ورود «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا به کاخ سفید ، فصلی تازه از تیرگی روابط بین ایالات متحده و کره شمالی گشوده شده است. ترامپ و دیگر دولتمردان آمریکا در پی آزمایش موشکی جدید کره شمالی، پیونگ یانگ را به حمله نظامی تهدید کرده اند؛ تهدیدی که از جانب دیگر بازیگران عرصه بین‌المللی مورد تایید قرار نگرفته است. دشمنی این دو کشور به دلیل رویدادهایی چون آزمایش‌های مکرر هسته‌ای و موشکی کره شمالی هر روزه تعمیق می شود.
آزمایش‌های موشکی؛ سوژه چالش‌های اخیر
کره شمالی تاکنون موشک‌های زیادی را آزمایش کرده که به موازات این آزمایش‌ها محدودیت‌ها و تنگناهای بین‌المللی را متوجه خود ساخته است. در دوره ترامپ این رویارویی از سوی دو طرف شکل جدی تری به خود گرفته است. بیش از دو ماه پیش بود که پیونگ یانگ ششمین آزمایش موشکی خود را آزمایش کرد به امید آنکه به موشک‌های بالستیک قاره پیما دست یابد. هدف از دستیابی به موشک‌های قاره پیما، توانایی مورد هدف قرار دادن آمریکا به عنوان دشمن شماره یک کره شمالی است.آزمایش موشکی اردیبهشت ماه کره شمالی در بهترین حالت بردی حدود ۴۰۰۰ کیلومتر داشت در حالی که موشک‌های بالستیک برای مسافتی ۶۰۰۰ کیلومتری طراحی می شوند. اما آزمایش موشکی دو هفته پیش کره شمالی معادلات را تغییر داد. همزمان با سالروز استقلال آمریکا (۱۳ تیرر ۴ ژوئیه) رسانه‌های کره جنوبی از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک بالستیک از جانب همسایه شمالی خبر دادند؛ موشکی که قاره پیما بودن آن از طرف کارشناسان نظامی مورد تایید قرار گرفت و آنها معتقدند که این موشک‌ها حتی قادر است ایالت‌های آلاسکا و‌هاوایی آمریکا را هدف قرار دهد. پس از آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز، بر پایه برخی گزارش‌ها «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی آن را هدیه‌ای به آمریکاییان در روز استقلال این کشور اعلام کرده که واکنش مقامات کاخ سفید را به همراه داشت. ترامپ که پیشتر مذاکره را یکی از راه‌های برون رفت از این بحران ارزیابی می کرد در این شرایط، کره شمالی را به حمله نظامی تهدید کرد و افرادی چون «کوری گاردنر» رییس کمیته فرعی روابط خارجی مجلس سنا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام مواضع مشابهی را اتخاذ کردند. کوری گاردنر در بخشی از سخنان خود در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن، تصریح کرد که ایالات متحده از هرگونه ابزار اقتصادی، دیپلماتیک و اگر لازم باشد نظامی استفاده خواهد کرد تا مانع فعالیت‌های موشکی پیونگ یانگ شده و از متحدان خود دفاع کند. در این میان واکنش «نیکی هیلی» نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد نیز قابل توجه بود. او روز بعد از آزمایش موشک جدید بالستیک کره‌شمالی در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که ایالات متحده برای دفاع از خود و متحدانش همه گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی را مد نظر دارد و اگر مجبور شود از عملیات نظامی برای متوقف کردن پیونگ‌یانگ استفاده خواهد کرد؛ اظهاراتی که با واکنش برخی سران جهان مواجه شد.
تهدید مقامات آمریکایی مبنی بر حمله نظامی به کره شمالی با تمسخر رهبر پیونگ یانگ مواجه شد و رهبرکره‌شمالی در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها به ویژه سخنان تهدیدآمیز ترامپ، آن را بلوف مسخره دانست که در سطح شعار باقی خواهد ماند. پیونگ یانگ بارها تاکید کرده تا زمانی که آمریکا و متحدان این کشور به تهدیدهای خود ادامه دهند، کره شمالی نیز به تقویت توانمندی‌های نظامی و توانایی حمله پیشدستانه خود ادامه خواهد داد. اما واکنش کشورهای جهان به تهدید نظامی آمریکا علیه کره شمالی متفاوت بود. آنها حربه تحریم را بیش از دیگر ابزارهای اعمال فشار، اثرگذار می دانند و خواستار تداوم رویکرد تحریم اند. از همین رو است که از حدود یک دهه پیش (سال ۲۰۰۶) تا به امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد ۶ قطعنامه تحریمی علیه این کشور وضع کرده و اینک نیز نماینده اتحادیه اروپا مخالف هر گونه ماجراجویی نظامی در این ارتباط است. پس از اظهارات اخیر مقامات کاخ سفید، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ارائه مواضع این اتحادیه در ارتباط با نوع برخورد با کره شمالی پرداخت و افزود که بروکسل مخالف اقدام نظامی علیه این کشور است و پایان دادن به اختلاف باید از راه دیپلماسی و از طریق کشورهایی انجام گیرد که در خاک کره شمالی سفارتخانه و نمایندگی دارند. مشخص است که اتحادیه اروپا از تجربه حمله نظامی آمریکا به دو کشور افغانستان و عراق در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ این تجربه مهم را کسب کرده که جنگ و نظامی گری نه تنها به حل چالش‌های بین‌المللی کمک نمی کند بلکه بحران‌های تازه ای را بر بحران اولیه خواهد افزود به طوری که گشودن این گره کاری به مراتب دشوارتر از گذشته خواهد بود. در مجموع دست کم سه رویکرد در قبال آزمایش‌های هسته ای و موشکی کره شمالی مطرح است: نخست، طرح حمله نظامی مد نظر واشنگتن که تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته است. دوم، خودداری از اقدامات تحریک آمیز با هدف کاستن از شدت تحرکات نظامی در شبه جزیره کره که خواسته کشورهایی چون روسیه و چین است. سوم، رویکرد شورای اروپا و مقامات اتحادیه مبنی بر تشدید تحریم‌ها تا جایی که کره شمالی به همراهی با جامعه جهانی ناگزیر شود.

نظر شما