شناسهٔ خبر: 20833713 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبر تکمیل شد

نوبخت: سیل در خراسان رضوی 1490 میلیارد ریال خسارت زد

صاحب‌خبر -

محمدباقر نوبخت عصر یکشنبه در نشست شورای استانی مدیریت بحران خراسان رضوی در مشهد افزود: مدیران و مسئولان خراسان رضوی در حوادث زلزله و سیل امسال در این استان با قرار گرفتن در کنار مردم مسئولانه عمل کردند.
وی ادامه داد: این احساس مسئولیت مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک ارزش محسوب می شود. انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از مسئولان برخورد مسئولانه و شریک شدن در درد و رنج مردم است.
معاون رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری پس از بروز حادثه سیل اخیر از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستند تا به عنوان نماینده همه وزاری کابینه که در این روزها درگیر موضوع رای اعتماد مجلس شورای اسلامی هستند به خراسان رضوی سفر کرده، از نزدیک خسارات وارده را بررسی و مراتب همدری دولت را با خسارت دیدگان اعلام نماید.
وی افزود: سیل 20 مرداد جاری دومین حادثه غیر مترقبه ای است که امسال در خراسان رضوی رخ داده است. این حوادث نشان می دهند آنچنان هم این حادثه ها غیرمترقبه نیستند و تجاور انسان به ساختار طبیعت یکی از علل اصلی بروز آنها است.
نوبخت ادامه داد: عامل انسانی در گسترش خسارتهای ناشی از زلزله و سیل دخیل بوده و این مساله در زلزله 16 فروردین امسال در خراسان رضوی نیز بروز پیدا کرد.
معاون رییس جمهوری امروز به خراسان رضوی سفر و با همراهی استاندار و سایر مسئولان استان به مناطق سیل زده شهرستانهای کلات و درگز سرکشی کرد.
در پی بارشهای رگباری عصر جمعه در نیمه شمالی خراسان رضوی و جاری شدن سیل در شهرستانهای درگز، قوچان، نیشابور و کلات 9 نفر جان باختند.

* تدابیر پیشگیرانه خسارتها را کاهش می دهد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: به نمایندگی از دولت در منزل خانواده جانباختگان سیل حضور یافته و اعلام همدردی دولت را ابلاغ کردم.
وی قول مساعد داد که پس از اعلام استانداری خراسان رضوی در خصوص خسارتهای سیل در این استان، تا پایان هفته جاری مبلغ مورد نظر از سوی هیات دولت بررسی و تخصیص لازم در این خصوص انجام شود.
نوبخت همچنین بر پیشگیری از حوادث تاکید و بیان کرد: گفت: اقداماتی نظیر لایروبی بستر رودخانه، درختکاری در مسیر، پرهیز از شالیکاری در بستر رودخانه ها، ایجاد دیواره های بتنی در کنار رودخانه ها و اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری در ارتفاعات نقش مهمی در کاهش خسارتهای ناشی از سیل دارد.
وی افزود: از سوی دیگر دستگاههای مسئول و مرتبط هر استان باید سرچشمه حوادث را شناسایی کرده، مورد بازبینی قرار دهند و تجهیزات لازم را برای بخشهای پیشگیرانه از حوادث به ویژه هواشناسی تقویت کنند تا خسارتها به حداقل برسد.
معاون رئیس جمهوری همچنین بر ساخت انبارهایی برای دپوی ملزومات هلال احمر در مواقع بروز حوادث و رساندن تجهیزات لازم برای رسیدگی به حوادث تاکید کرد.

* ورود 920 هزار نیروی جدید به بازار کار
وی در ادامه به آخرین نشست هیات دولت یازدهم که امروز برگزار شد اشاره و بیان کرد: دولت یازدهم از سال 1392 با مشکلات متعددی مواجه بود اما توانست با گسترش خدمات خود وضعیت کشور را بهبود بخشد بطوری که رشد منفی اقتصادی را مثبت کرد.
نوبخت افزود: جمعیت شاغل کشور به رغم بیکاری قابل توجه، طی سالهای 1392 تا 1396 افزایش قابل توجهی یافت.
وی ادامه داد: از بهار 1395 تا پایان بهار 1396 افزون بر 920 هزار نیروی کار جدید وارد بازار کار شده و از این تعداد 703 هزار نفر مشغول کار شده اند اما 217 هزار نتوانسته اند از این فرصت استفاده کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: دولت دوازدهم باید برای 955 هزار فرصت شغلی خالص در سال تلاش کند تا حداقل در هر سال به رشد اشتغال هشت درصد دست یابد.
وی افزود: به رقم اینکه در اجرای برنامه ششم توسعه اختلالی به وجود آمد و عقب افتادیم اما دولت برنامه مدونی در دست اجرا دارد تا بتواند تعهد فرصت شغلی سالانه خود را محقق سازد.
نوبخت ایجاد 955 هزار فرصت شغلی در سال را نیازمند 770 میلیارد تومان سرمایه گذاری سالانه ذکر و بیان کرد: این رسالت بزرگی است که دولت دوازدهم عهده دار آن می باشد.
وی در ادامه گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز در راستای تحقق برنامه دولت برای اشتغالزایی برنامه ریزی جداگانه ای دارد بطوری که بین مدیران پروژه پایش و نظارت بر برنامه تقسیم کار صورت گرفته است.
معاون رئیس جمهوری افزود: در این راستا تنظیم بودجه سال 1397 با ترکیب متفاوتی نسبت به سالهای گذشته از امسال شروع شد و بر اساس آن اختیارات استانها افزایش یافت لذا مسئولیت آنها در تخصیص بودجه به مراتب سنگینتر از گذشته است.
وی ادامه داد: در طرح جدید بودجه ریزی دولت برای سال 1397 میزان فعالیت و قیمت تمام شده هر دستگاه اجرایی ملاک اختصاص بودجه به آن خواهد بود. بر این اساس دیگر به روش اختصاص ملی عمل نمی کنیم و همه اعتبارات را در اختیار استان قرار می دهیم تا از خلاقیت مدیران محلی برای جذب بهتر اعتبارات و پیشرفت پروژه ها بهره گیریم.
نوبخت گفت: دولت دوازدهم کار سنگینی بر عهده دارد و امید است از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد و بتوانند ادامه کار دولت یازدهم را در حوزه اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی دنبال کند.

* تحویل دو هزار واحد مسکونی برای مناطق زلزله زده
وی همچنین به زلزله 16 فروردین گذشته در خراسان رضوی و عملیات بازسازی در مناطق زلزله زده اشاره و بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است با تخصیص همه اعتبارات مورد نیاز، دستگاههای اجرایی مسئول تا پایان مرداد جاری هزار واحد و تا پایان مهر ماه آتی در مجموع دو هزار واحد را به اتمام رسانیده و تحویل دهند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تصویب 100 میلیارد تومان برای بازسازی و کمک به زلزله زدگان خراسان از سوی هیات دولت افزود: 40 میلیارد تومان از این میزان کمک بلاعوض و 60 میلیارد تومان برای تسهیلات بازسازی خانه های خسارت دیده تخصیص می یابد.
وی همچنین از بانکهای کشور در اختصاص اعتبارات و تسهیلات لازم برای توسعه کشور به ویژه بانک کشاروزی پیرامون تسهیلات به واحدهای تولیدی قدردانی کرد.
نوبخت با اشاره به کار سنگین دولت در سال جاری گفت: امسال باید دولت 15 هزار و 252 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم کشاورزان پرداخت کند که بار سنگینی است.
وی افزود: همچنین پارسال فقط چهار هزار میلیارد تومان مازاد بر اعتبارات برای طرح تحول نظام سلامت در کشور پرداخت شد در حالی که در سال گذشته قیمت حاملهای انرژی هیچ افزایشی نداشته است.خبرنگاران: میترا عبدالهی و مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/7489

انتهای پیام /*

نظر شما