شناسهٔ خبر: 20832725 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

رشد گروه های نژادپرست در آمریکا دردسرساز شد

فعال شدن گسل های داخلی پیامد اظهارات انتخاباتی ترامپ / وقتی نازیسم آمریکایی در خیابان های کشور مدعی تمدن جان می گیرد+فیلم و عکس

هرچند تفرقه و نژادپرستی و قانون های کهتری و بهتری در آمریکا عمری به اندازه تاریخ آمریکا دارد و تقلیل دادن این تفرقه به شخص ترامپ قضاوتی منصفانه نیست اما نباید شعارهای تهییج کننده و نژادپرستانه ترامپ را نادیده گرفت. شعارهایی که با فعال کردن گسل های جامعه و دوقطبی سازی توانست آرا مردم را نیز به سمت خود بکشد اما پیامدهای آن امروز خود را در خیابان های ویرجینیا نشان داد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل - رجانیوز، شاید کسی فکر نمی کرد در کشوری که ادعای تمدن و مدیریت مردم دنیا و نسخه پیچی برای همه ابعاد زندگی بشر را دارد مردم چند روز به جان هم بیافتند آن هم با بهانه برداشته شدن یک مجسمه!
 
اما مجسمه جنجالی که از میدان شهر ویرجینیا برداشته شد متعلف به چه کسی است؟
 
 «رابرت ادوارد لی»
 
مجسمه «رابرت ادوارد لی»  ژنرال آمریکایی که یک و نیم قرن پیش از دنیا رفته جرقه یک انفجار بزرگ در آمریکا را زد. این ژنرال در جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم فرمانده اصلی نیروهای جنوب بود که طرفدار حفظ برده‌داری بودند. و امروز بعد از گذشت دهه ها مردم آمریکا بر سر موضوع قدیمی برده داری دو قسمت شدند. حامیان این ژنرال نه چندان خوش نام و حامی برده داری دست به اعتراض زدند. عده ای از نژادپرستان از ادوارد لی به عنوان قهرمان دفاع کردند و مخالفان آنها نیز به این اقدام آنها واکنش نشان دادند. مساله ای که به سرعت به درگیری و خشونت ختم شد
 
تظاهرکنندگان شعارهایی با مضمون برتری نژاد سفید سر دادند و تعدادی از آنها هم به نمایش دادن "سلام نازی" پرداختند!
 
 
 
 
عده ای از نژادپرستان آمریکایی با لباس های سفید و مشعل به دست تجمع کردند. برخی اعضای گروه «کوکلوس کلان‌ها» نیز در این تجمع حضور داشتند. کوکلوس کلان‌ گروهی بود که بعد از جنگ داخلی آمریکا شکل گرفت تا مانع لغو برده داری شود. بعد ها آنها سرکوب شدند اما در دهه های اخیر گروه هایی با شعار احیای آنها با نام اختصاری KKK شناخته می شوند و پشتیبان برتری نژاد سفید هستند.
 
 
تجمع گروه های نژادپرست در شهر «شارلوتزویل» در ایالت ویرجینیا و حضور مخالفان گروه های نژادپرست در مقابل آنها به درگیری و تنش انجامید و منجر به کشته و زخمی شدن سه تن و مجروح شدن 35 تن شد، به گونه ای که فرماندار این ایالت، اعلام وضعیت اضطراری کرد.
 
 
 از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا ابتدای سال ۲۰۱۷ (راست‌افراطی که شامل طیف گسترده‎ای از گروه‌ها است) مسئول ۷۳ درصد از حملات تروریستی مرگبار در خاک آمریکا بوده است که در اکثر موارد مسلمانان، سیاهپوستان و اقلیت‌های نژادی هدف این حملات بوده‌اند. تعداد گروه های نژادپرست نیز هر روز در آمریکا بیشتر می شود.
 
 
 
در فیلم زیر نیز صحنه های درگیری و زیر گرفتن مردم توسط نژادپرستان آمریکایی دیده می شود.
 


ویرجینیا.mp4 | دانلود فیلم 

 
 


ویرجینیا2.mp4 | دانلود فیلم 

 
 ترامپ با دیدن این وضعیت در پیامی که عوامل نژادپرست را مجکوم نمی کند اینگونه نوشت:« همه باید متحد بشویم و این خشونت را محکوم کنیم. در آمریکا جایی برای چنین خشونت‌هایی نیست. باید با هم یکی شویم»
 
 
این نوع واکنش ترامپ باعث شد تا مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا بگوید: "برای ملت آمریکا بسیار مهم است که رئیس جمهور وقایع ویرجینیا را با اشاره مستقیم به گروه‌های سفیدبرترپندار محکوم کند." 
 
سی پلوسی، از رهبران دموکرات‌ها در کنگره امریکا در توییت خود اینگونه واکنش نشان داد: "دونالد ترامپ بعد از من تکرار کن: سفیدبرترپنداری دهن کجی و بی‌حرمتی نسبت به ارزش‌های آمریکا است."
 
اما برای فهمیدن علت ماجرا شاید بهتر است از اینجا شروع کنیم
 
رئیس جمهور ایالات متفرقه آمریکا
 
ایالات متفرقه آمریکا! لفظی که ابتدا نه ایرانی ها که مجله تایم استفاده کرد و با معرفی ترامپ به عنوان شخصیت سال 2016  وی را رئیس جمهور ایالات متفرقه معرفی کرد.
 
 
 
مساله ای که همان روز با واکنش ترامپ مواجهه شد. ترامپ نه تنها تفرقه در آمریکا رد نکرد بلکه باعث و بانی این شکاف و تفرقه را دیگران معرفی کرد. ترامپ گفت: «من آنها را متفرق نکردم. انها اکنون متفرق هستند. شکاف بسیاری در کشور وجود دارد و ما می خواهیم وحدت را دوباره به کشور بازگردانیم؛ ما می خواهیم که کشورمان به بهترین شکل بهبود یابد؛ می خواهیم یک قدرت اقتصادی بزرگ باشیم؛ می خواهیم ارتشمان را بسازیم و آرزوهایمان را محقق کنیم؛ ما می خواهیم کارهای بزرگ بسیاری را انجام دهیم؛ یک کار بسیار خاص انجام خواهیم داد.»
 
هرچند تفرقه و نژادپرستی و قانون های کهتری و بهتری در آمریکا عمری به اندازه تاریخ آمریکا دارد و تقلیل دادن این تفرقه به شخص ترامپ قضاوتی منصفانه نیست اما نباید شعارهای تهییج کننده و نژادپرستانه ترامپ را نادیده گرفت. شعارهایی که با فعال کردن گسل های جامعه و دوقطبی سازی توانست آرا مردم را نیز به سمت خود بکشد اما پیامدهای آن امروز خود را در خیابان های ویرجینیا نشان داد.ترامپ در مبارزات خود حمله به مسلمانان و مکزیکی‌ها را در رأس کار خود قرار داده بود و بارها آن‌ها را متهم کرده و خواستار رفتار تبعیض‌آمیز مستقیم و صریح شد.
 
مشکلات اقتصادی و سبک زندگی آمریکایی ها کار را تا جایی پیش برده است که نه تنها مردم را به سمت رای دادن به ترامپ برد بلکه باعث شد گروه های نژادپرست روز به روز فربه تر و بیشتر شوند.
 
رشد گروه های نژادپرست
 
در گزارشی در نیویورک تایمز آمده است که گروههای نژاد پرست (Hate Groups) که به نوعی نفرت پراکنی می کنند و علیه اقلیت های قومی و بعضا دینی فعالیت دارند، طی سالهای اخیر رشد زیادی داشته اند.
 
این گزارش می گوید که تعداد این گروهها سال ۲۰۱۵ برابر ۸۹۲ بوده در حالی که تا انتهای سال قبل به عدد ۹۱۷ رسیده است و همچنان این تعداد رو به رشد می باشد.
از فعالیت هایی که اخیرا توسط این گروهها توسعه پیدا کرده است، توزیع اطلاعیه های کوتاه (Flyer) است که حاوی متن های نژادپرستانه می باشد.
 
مقایسه آرائی که به سمت ترامپ نیز رفته است نشان دهد که سفیدها بیشتر به سمت ترامپ گرایش داشتند و اکثریت قریب به اتفاق سیاهان با ترامپ مخالف بودند.
 
 
 
به نظر می رسد از سال 2014 تاکنون که تصاویر سیاه پوستان و کسانی که مورد ظلم قوانین و پلیس آمریکا قرار گرفته بودند این آتش زیرخاکستر را هر روز پرحرارت تر می شود و در طرف مقابل حامیان تبعیض با کمک پلیس این کشور نیز هر روز بزرگتر شده و جان بیشتری می گیرند تا جان سیاهان را بگیرند و خوبرتربینی خود را به همه نشان دهند.
 

نظر شما