شناسهٔ خبر: 20826634 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فعالیت‌های شهید محسن حججی در حوزه کتاب

خبرگزاری شبستان: شهید محسن حججی در ترویج و تبلیغ کتاب فعال بود. در مدرسه‌ها به تبلیغ کتاب می‌پرداخت و از زمره پیشگامان معرفی کتاب در نمازجمعه بود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش سرویس دیگر رسانه های خبرگزاری شبستان به نقل از ایسنا، روابط عمومی کتابشهر ایران در گزارشی درباره این شهید نوشته است: شهید مدافع حرم، محسن حججی که این روزها شهادت مظلومانه‌اش تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی است، تنها در عرصه دفاع از حریم عقیله بنی‌هاشم نام‌آور نبود، این شهید والامقام پیش از حضور در جبهه نبرد با تروریست‌های تکفیری، مدتی به کار کتاب‌فروشی و فعالیت در عرصه نشر همت گماشته بود.

شهید محسن حججی، شهید مدافع حرم که مظلومانه به دست گروهک تروریستی تکفیری داعش به شهادت رسید، پیش‌تر در عرصه نشر و کتاب نیز نام‌آور بود. تجربه همکاری با موسسه نشر شهید کاظمی (ناشر برگزیده نمایشگاه کتاب امسال) و کتابشهر ایران وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از جمله فعالیت‌های فرهنگی در کارنامه زندگی باعزت این شهید والامقام است.

شهید حججی سال‌ها در کتابشهر نجف‌آباد اصفهان به کار فروش کتاب اشتغال داشت. این کتابشهر در مدت فعالیت خود یکی از مراکز فرهنگی موثر در شهر نجف‌آباد و استان اصفهان محسوب می‌شد. سنت حسنه تبلیغ کتاب در تریبون‌های نمازجمعه که امروز به یک سنت پایدار در برخی از نمازجمعه‌های کشور تبدیل شده، به همت حمید خلیلی، مدیر سابق کتابشهر نجف‌آباد و رییس انتشارات شهید کاظمی و شهید حججی در کشور شروع شد.


برای اولین‌بار در یک برنامه مستمر و حساب‌شده، معرفی کتاب به تریبون نمازجمعه راه یافت. این حرکت فرهنگی مرهون همکاری کتابشهر نجف‌آباد و امام‌جمعه شهر نجف‌آباد بود که با استقبال خوب نمازگزاران و رسانه‌ها روبه‌رو شد. یک مورد دیگر از فعالیت‌های این مرکز نیز انتخاب دانش‌آموزان به عنوان سفیران فرهنگی کتابشهر در شهرستان نجف‌آباد بود.

کتابشهر نجف‌آباد برای اولین‌بار کتاب را نه از طریق کتاب‌فروشان و به صورت غیرمستقیم بلکه از طریق خود دانش‌آموزان به مدارس شهر نجف‌آباد برد. برخی از دانش‌آموزان ممتاز نجف‌آباد، به عنوان سفیران فرهنگی در مدارس این شهر انتخاب شدند، حتی برخی از دانش‌آموزان به دلیل انس با کتاب در مدت همکاری خود با کتابشهر، خود دست به قلم شدند و کتاب‌هایی تالیف کردند که به همت نشر شهید کاظمی و با همکاری کتابشهر ایران منتشر شد. در اغلب فعالیت‌های کتابشهر نجف‌آباد شهید حججی حضوری درخشان و فعال داشت.

این شهید والامقام همچنین نقشی اساسی در شکل‌گیری موسسه و نشر شهید کاظمی داشت و همواره در کنار خلیلی، مدیر این موسسه و مدیر پیشین کتابشهر نجف‌آباد به نقش‌آفرینی در فعالیت‌های فرهنگی می‌پرداخت. این موسسه هم‌اکنون در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب فعالیت می‌کند و چند سالی است که برخلاف  برخی از ناشران حوزه دفاع مقدس که با بودجه دولتی کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند، با اتکا به همت و بودجه گروهی علاقه‌مند به فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، به انتشار کتاب‌هایی همت گماشته که با استقبال مواجه شده است. یک نمونه از این کتاب‌ها کتاب «ملاصالح» است که با فروش ۱۰ هزارنسخه‌ای در تیرماه همراه بوده است. کتاب «ملاصالح» شامل خاطرات آزاده ملاصالح قاری، مترجم اسرای ایرانی در اردوگاه‌های عراق به روایت رضیه غبیشی است که اردیبهشت امسال با حضور هنرمندانی از جمله رخشان بنی‌اعتماد و پرویز پرستویی رونمایی شد.

بی‌شک کتابشهر نجف‌آباد تجربه موفق خود را مرهون ایثار، فداکاری و همت والای شهید سرافراز حججی است. همچنین کتابشهر ایران این دوره ولو کوتاه همکاری با شهید والامقام حججی را درخشان‌ترین دوره در کارنامه فعالیت‌های خود قلمداد می‌کند.

نظر شما