شناسهٔ خبر: 20826594 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همکاری ایران و عراق در رفع ریزگردها +فیلم

وزیر کشور بر همکاری ایران و عراق در رفع ریزگردها تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار با قاسم الأعرجی وزیر کشور عراق افزود: روابط تهران و بغداد استراتژیک است ، پیروزی ملت و دولت عراق درمبارزه با تروریست‌ها و داعش را تبریک می‌گویم.
وی در ادامه به موضوع ریزگردها اشاره کرد وگفت: ریزگردها موضوع مهمی برای مردم ما به خصوص مردم استان‌های مرزی و خوزستان است، که روسای جمهور دو کشور بر ضرورت همکاری‌ها در این خصوص تاکید داشتند.
وزیر کشور افزود: ما می‌توانیم همکارهای جدی در رفع مشکل ریزگردها داشته باشیم و آن‌ها را در دولت‌ پیگیری کنیم . 
وی ادامه داد : اگر این مسئله حل نشود می‌تواند تبدیل به مشکل جدی برای همه ما شود.
رحمانی فضلی گفت: می‌توانیم تفاهم نامه امنیتی به امضا برسانیم تا همکاری‌ ها در زمینه‌ های مختلف از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته و یا همکاری های پلیس دو کشور در چهارچوب این تفاهم نامه پیگیری شود. 
وی افزود: با توجه به تجربیات همکاری که دو کشور در برگزاری مراسم اربعین داشتند ان‌شالله بتوانیم در سال جاری این مراسم را بیش از گذشته در شأن زوار و ملت ایران و عراق برگزار کنیم.
وزیر کشور گفت: امیدوار بودیم برای مراسم اربعین برای زوار لغو روادید داشته باشیم البته کارهایی در جهت تسهیل صدور آن صورت گرفت اما اخیرا برای صدور روادید تجار و فعالان اقتصادی مشکلاتی پیش آمده که امیدواریم برای رفع آن پیگیری های لازم را انجام دهید.
همچنین در این دیدار ‏قاسم الأعرجی وزیر کشور عراق گفت: ایران روابط وسیعی با ملت، قومیت ها و تشکل های عراق دارد و ‏مواضع ایران در قبال تروریست‌ها را هرگز فراموش نمی‌کنیم.
وی افزود: موضع گیری رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران در قبال عراق و حضور مستشاران نظامی به صورت داوطلبانه نشان از روابط برادرانه دارد.

امضای یادداشت تفاهم همکاری وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق
یادداشت تفاهم همکاری وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی علیه السلام به امضای وزرای کشور ایران و عراق رسید.
این مراسم صبح امروز پس از گفتگوی دو هیأت در وزارت کشور و با حضور دکتر رحمانی فضلی و قاسم الأعرجی وزیر کشور عراق برگزار شد.
محورهای این یادداشت تفاهم، به موضوعات مختلف مرتبط با مراسم اربعین و حضور زائران در این مراسم پرشکوه؛ از جمله سلامت،اسکان، تامین امنیت، روادید، تردد، حمل و نقل و سایر مربوط است.

  ادای احترام وزیر کشور عراق به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
وزیرکشور عراق و هیات همراه صبح امروز با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.
قاسم الاعرجی دیروز به منظور گفتگو درباره مناسبات دو جانبه و همچنین آماده سازی تمهیدات لازم برای پیاده روی میلیونی اربعین حسینی وارد ایران شده است.
الاعرجی در این سفر با همتای ایرانی خود 'عبدالرضا رحمانی فضلی' در خصوص گسترش مناسبات دو جانبه و امکان گشایش مرز خسروی در ایام اربعین امسال برای اعزام زائران ایرانی از این گذرگاه مرزی و کاستن از بار جمعیتی زائران در مرز مهران بحث و گفت وگو می کند.
'مجید آقابابایی' دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی پیشتر گفته بود که وزیران کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در تهران یک تفاهمنامه همکاری پیرامون زیارت اربعین حسینی امضا خواهند کرد.
دیدار با رئیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر برنامه های سفر وزیر کشور عراق به ایران است.
وزیر کشور عراق از زمان تصدی این پست در 26 ژانویه 2016 اولین بار است که به جمهوری اسلامی ایران سفر می کند.
پیش از وزیر کشور، وزیر دفاع عراق چندی قبل در سفر به کشورمان یک تفاهمنامه همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم با وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.
 

نظر شما