شناسهٔ خبر: 20824855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

ورود میلیاردها دلار سرمایه خارجی به کشور بعد از برجام

صاحب‌خبر -

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه در برجام به اهداف خود رسیده ایم، گفت: موانع حوزه های بانکی، نفتی و حمل و نقل برداشته شده است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه صبح امروز (شنبه، ۲۱ مرداد ماه) فراکسیون امید حضور یافت و درباره برنامه های این وزارتخانه برای چهار سال دوم کاری خود گفت: در حوزه سیاست خارجی طبق قانون وزارت خارجه صرفا مسئول روابط خارجی نیست و تمامی امور به خصوص این حوزه زیر نظر مقام معظم رهبری است که در چارچوب ها تعیین می شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه هماهنگی این وزارتخانه با سایر وزارتخانه ها در دولت یازدهم مناسب بود، عنوان کرد: در اجلاس اخیر علیرغم اینکه برنامه کاملا داخلی بود اما از ۲۷ کشور اروپایی در آن حضور داشتند لذا باید به واقعیات آنگونه که هست نگاه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حضور ۱۰۵ هیأت خارجی در مراسم تحلیف در تاریخ جمهوری اسلامی بی نظیر است، اظهار داشت: نباید این واقعیات را دست کم گرفت و باید از ظرفیت های موجود آن استفاده کرد.

ظریف در ادامه حوزه همسایگان و دیپلماسی اقتصادی را از مهم ترین اولویت های وزارت امور خارجه دانست و افزود: تا پیش از این هیچ سهمیه ای در معادلات بین المللی درباره سوریه نداشتیم اما اکنون ما تعیین کننده برگزاری جلسات و اعضایی که می توانند در این جلسات حاضر شوند، هستیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه با اشاره به تغییرات ساختاری که این وزارتخانه در دستور کار دارد، عنوان کرد: متناسب با اولویت ها تغییر در ساختار خواهیم داشت که بر همین اساس معاونت های منطقه ای حذف شده و معاونت سیاسی با تمرکز بر حوزه های مورد نیاز فعال می شوند.

وی در ادامه با اشاره به هماهنگی های داخلی که وزارت خارجه با سایر دستگاه ها دارد آنها را در چارچوب دانست و اظهار داشت: در حوزه برجام به اهداف خود رسیده ایم و تاکنون موانع حمل و نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجایی که در مذاکرات درباره سایر حوزه ها صحبت نشد لذا نمی توان انتظار داشت تحریم ها در حوزه های دیگر نیز برداشته شود.

ظریف در ادامه با بیان اینکه تاکنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده، اظهار داشت: البته بدعهدی آمریکا باید به نحوی پاسخ داده شود که در پایان این اقدامات به نفع آمریکایی ها نباشد چنانچه سرمایه گذاری توتال در ایران یک پله جهش محسوب می شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه کشورمان در پایان درباره حضور زنان و اهل سنت در این وزارتخانه خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم نخستین دستگاهی بود که از حضور زنان به عنوان معاون وزیر و سفیر و همچنین یک سفیر اهل سنت استفاده کرد که این منوال در دولت دوازدهم ادامه می یابد البته متأسفانه به دلیل عدم توجه به حوزه زنان، بانوان زیادی در سطوح مدیریتی وزارت خارجه نداریم اما روی این موضوع کار می کنیم.

نظر شما