شناسهٔ خبر: 20824105 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

عضو فراکسیون امید مجلس:

"در لحظه ای" به غنی‌سازی 20 درصد بازمی‌گردیم؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ علی بختیار امروز  در اصفهان با اشاره به سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر بازگشت‌پذیری در لحظه صنعت هسته‌ای در غنی‌سازی 20 درصد اظهار کرد: قطعاً چنین چیزی امکان‌پذیر است، چراکه این تأسیسات هسته‌ای را دانشمندان ایرانی خودشان ایجاد کردند.
وی بیان کرد: با توجه به توان فنی که در کشور و در سازمان انرژی اتمی وجود دارد و متخصصینی که این سانتریفیوژها را ساختند؛ این گفته علی‌اکبر صالحی امکان‌پذیر است.
عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: در روند تحقیقات در ابتدا به سوخت پنج درصد نیاز داشتیم و دانشمندان هسته‌ای کشور آن را برای ما تأمین کردند و پس‌ از آن در یک پروسه تقریباً دوساله همین دانشمندان بومی توانستند سوخت 20 درصد را تأمین کنند.
وی ادامه داد: از یک‌ طرف هم انتظار ما همین بود که موضوعات مرتبط با هسته‌ای اعم از تحقیقاتی، اجرایی و عملیاتی با برجام متوقف نشود و با این قرارداد بنا بر تعطیل کردن کل تأسیسات هسته‌ای ما نبود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با اشاره به قول رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر ادامه‌دار بودن روند صنعت هسته‌ای کشور پس از برجام، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس هم این آمادگی را دارند که این برنامه هم در نطنز و هم در فردو راه‌اندازی شود و در زمینه بودجه و بقیه حمایت‌هایی که مجلس باید انجام دهد، این آمادگی وجود دارد.
وی ادامه داد: زمانی که ما حتی دانش غنی‌سازی 20 درصد و تجهیزات و امکانات آن را نداشتیم ظرف مدت کمتر از دو سال توانستیم این کار را انجام دهیم، بنابراین امروز خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ امیدواریم صالحی با همکاری دانشمندان توانمند کشور بتوانند به این مهم دست پیدا کند.
عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به طرح خانه ملت در خصوص پاسخ به اقدامات ماجراجویانه آمریکا تصریح کرد: بعد از اینکه آمریکایی‌ها اقداماتی انجام دادند و روح و جسم برجام را نقض کردند و در واقع نقض صریح برجام صورت گرفت، یک وفاق همه‌جانبه بین نمایندگان مجلس صورت گرفت و با رأی بالایی این طرح در مجلس مصوب شد و کمیسیون امینت ملی جزئیات این طرح را مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه نباید نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی صورت گیرد، عنوان کرد: ایران نباید ناقض برجام باشد اما باید با یک اقدام متقابل و جدی پاسخ آمریکایی‌ها را بدهیم؛ ویژگی این طرح جامع باید این باشد که اثربخش باشد و نگاه به مجلس به این طرح یک نگاه سیاسی نیست و می‌خواهیم یک اقدام جدی در این خصوص صورت گیرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: نمایندگان نقطه نظرات و پیشنهاد‌های خود را در خصوص این طرح به کمیسیون امنیت ملی ارائه داده‌اند و کمیسیون به یک جمع‌بندی خوبی رسیده است و حتماً پاسخ دندان‌شکنی به آمریکایی‌ها خواهیم داد.
بختیار گفت: در برجام آمریکایی‌ها یک نقش داشتند و جامعه ملل هم نقش دیگری داشت، در همین جلسه تحلیف از بسیاری از کشورها، نمایندگانی در سطح سران و رؤسای مجلس حضور داشتند و نماینده ویژه فرستادند، این نشان داد هرچه آمریکا، رژیم اشغالگر صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه در تلاش برای انزوای سیاسی جمهوری اسلامی بودند اما ایران نه‌ تنها منزوی نشد بلکه اکنون آنها منزوی‌ شده‌اند.
وی با اشاره به دستاوردهای برجام یادآور شد: موضوعی که خیلی اهمیت دارد این است که جامعه ملل متوجه شد ایران به تعهدات خود پایبند است و ایالات‌متحده به هیچ تعهدی پایبند نیست، برای خیلی‌ها دشمنی آمریکا علیه ایران محرز شد و به همگان ثابت شد که ادعاهای آمریکا علیه ایران کذب و پوچ و مشکلات ناشی از دشمنی این رژیم با ما بوده است.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس اضافه کرد: آمریکا به تعهدات خود پایبند باشد یا نباشد، نقض برجام انجام بدهد یا انجام ندهد، باید بدانند که ما بهره لازم را از برجام برده‌ایم و این به ضرر آنها خواهد بود؛ تقابل به ضرر آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه که به دنبال دامن زدن به تنش‌ها هستند، خواهد بود؛ بعد از برجام در بعضی جاها به یک مشکلاتی برخوردیم که امیدواریم با دعای مردم این مشکلات حل شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به وجود مشکلات جدی در بانکداری کشور اظهار کرد: در سال‌های برنامه ششم توسعه و رفع تحریم‌ها در دولت دوازدهم و انجام کارهای جدی‌تر، زیر نظر مقام معظم رهبری بتوانیم، قفل‌های موجود در حوزه اقتصادی را بازکنیم و این‌ یک واقعیت است که در حوزه اقتصادی و بانک‌ها دچار یک مشکلاتی هستیم و امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد، ما هم به حدود 700 تا 800 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برنامه ششم نیازمندیم تا بتوانیم مشکل اشتغال را حل کنیم.
عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به‌ احتمال خروج آمریکا از برجام در ماه اکتبر تصریح کرد: خارج شدن برجام برای ما مشکلی را ایجاد نخواهد کرد، چراکه برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و پشت سر برجام شورای امنیت سازمان ملل است و خروج از برجام به معنای دهان‌کجی به این شورا و جامعه ملل و کشورهای عضو این سازمان است.
وی خروج از برجام را بی‌اثر دانست و عنوان کرد: خروج آمریکا از برجام به ضرر ما نخواهد بود اما هرکسی موضعی خصمانه علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران داشته باشد، پاسخ به آنها دندان‌شکن و محکم خواهد بود؛ شما نمونه آن را دیدید و اتفاقی که در حرم امام (ره) و مجلس رخ داد و به گفته مقام معظم رهبری یک ترقه‌بازی اتفاق افتاد؛ سپاه پاسداران واکنش دندان‌شکنی نشان داد و به موضع داعش حمله موشکی انجام داد.
بختیار در پایان با اشاره به شهادت محسن حججی متذکر شد: در خصوص این جنایت نیز سپاه پاسداران یک اقدام جدی انجام خواهد داد و امیدواریم با یک وفاق ملی در عرصه نظامی و دیپلماسی، در راه توسعه و آبادانی کشور گام برداریم.
منبع: فارس

نظر شما