شناسهٔ خبر: 20823831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محسن هاشمی و صندلی ریاست شورا

صاحب‌خبر -

در ادامه این گزارش می خوانیم: این چکیده پاسخ تعدادی از اعضای منتخب شورای شهر پنجم تهران در پاسخ به این سؤال «شرق» است: «آیا برای ریاست شورای شهر پنجم تصمیم خاصی گرفته‌اید؟ به نظرتان چه کسی رئیس می‌شود؟».

طبق برنامه قرار است در جلسه چهارشنبه پیش‌رو اعضای شورای شهر تهران دراین‌باره تصمیم‌گیری کنند. اگر اولین جلسه غیررسمی منتخبان شورا را که در آن مرتضی الویری به‌عنوان رئیس سنی شورا معرفی شد، به حساب نیاوریم، هنوز اعضای شورای جدید هیچ تصمیمی در‌این‌باره که قرار است چه کسی ریاست شورای شهر پنجم پایتخت را برعهده بگیرد، نگرفته‌اند. جمعه‌شب گذشته احمد مسجدجامعی که شورای چهارم هم به نمایندگی از اصلاح‌طلبان یک سال ریاست شورا را برعهده داشت، در توییتر خود مطلبی را به این شرح نوشت: «به محسن هاشمی گفتم دوره چهارم شورا‌ برای وحدت اصلاح‌طلبان نامزد ریاست می‌شدم و امروز به‌همین‌دلیل تمایلی به نامزدی ندارم».

همین توییت کوتاه این عضو کهنه‌کار شورا، موجی از گمانه‌زنی‌ها را درباره ریاست احتمالی محسن هاشمی که بیشترین رأی تاریخ شورای شهر را در انتخابات اردیبهشت گذشته به دست آورد، در پی داشت. تا پیش از روز گذشته هیچ اظهارنظر رسمی یا تلویحی دراین‌باره از سوی کسی از اعضا منتشر نشده بود؛ اما در همین روز حسن خلیل‌آبادی یکی از منتخبان شورای پنجم در مصاحبه‌ای با مهر گفت: «هیات‌رئیسه شورای شهر پنجم در جلسه آینده منتخبان بررسی می‌شود. به نظر می‌آید با انصراف احمد مسجدجامعی شانس محسن هاشمی برای ریاست شورا بیشتر شده است. گزینه‌های رئیس شورای شهر احتمالا در جلسه چهارشنبه بررسی شود و هنوز هیچ بحثی در جلسات منتخبان درباره رئیس شورا نشده است»

در همین حال محسن هاشمی در گفت‌وگو با شرق در رابطه با توییت مسجدجامعی درباره ریاست شورا این‌طور توضیح داد: «آقای مسجدجامعی با توجه به سابقه و پیشینه مثبت و مفیدی که در شورای شهر دارد حتما بهتر از بقیه با شرایط لازم برای گزینه مطلوب ریاست شورا آشنا هستند و تصمیم و تحلیل‌شان حکما نشات گرفته از همین شناخت و دقیق است، اما من معتقدم به همین دلیل خود آقای مسجدجامعی گزینه مناسبی برای ریاست شورا هستند، هر چند ایشان چه در قامت ریاست شورا باشند چه نباشند شأن و تاثیرگذاری بالایی دارند.»

زهرا نژادبهرام، از اعضای منتخب شورای شهر پنجم، هم دراین‌باره در گفت‌وگویی با «شرق» می‌گوید: «تاکنون هیچ حرفی درباره ریاست شورای شهر بین اعضای منتخب مطرح نشده است؛ ولی اولین گام را دراین‌باره آقای مسجدجامعی با اعلام انصراف خودش از نامزدی این سمت برداشت. طبق برنامه قرار است در جلسه روز چهارشنبه دراین‌باره بحث و گفت‌وگو و تبادل‌نظر کنیم. هنوز نظر خاصی دراین‌باره وجود ندارد و باید ببینیم شرایط به چه سمت و سویی می‌رود».

علی اعطا، دیگر عضو منتخب شورای پنجم، هم در‌این‌باره در پاسخ به پرسش «شرق» این‌طور توضیح می‌دهد: «در جلسات منتخبان شورای پنجم هنوز بحث خاصی درباره رئیس شورا و ترکیب هیئت‌رئیسه انجام نشده است؛ اما به گمان من در انتخاب رئیس شورا باید چند نکته ملاک عمل باشد.

اولا توانایی‌های فردی رئیس شورا باید در سطح بالایی باشد؛ مثلا توان برقراری ارتباط مثبت و سازنده با دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش‌های مختلف حاکمیت مسئله بسیار مهمی است. دوم اینکه تسلط رئیس شورا بر ساختار شهرداری و مناسبات حاکم بر آن بسیار ضروری است. سوم اینکه رئیس شورا باید توانایی تشکیلاتی و قدرت سازماندهی بالایی داشته باشد تا شورا به بهترین شکل اداره شود و خروجی مناسب‌تری داشته باشد و نکته چهارم که نکته بسیار مهمی هم هست، این است که تصور می‌کنم در انتخاب رئیس شورا باید به مطالبات اجتماعی شهروندان تهران، ری و تجریش توجه جدی داشت. گمان می‌کنم اگر این چند معیار را در انتخاب‌مان لحاظ کنیم، ان‌شاءالله انتخاب خوبی خواهیم داشت».

در آخرین روز هفته گذشته اعضای شورای جدید بعد از چند روز از معرفی و انتخاب گزینه‌های شهرداری و شنیدن و محک‌زدن برنامه‌های آنها برای مدیریت شهر تهران گزینه نهایی شهرداری را انتخاب و نهایی کردند. اگرچه برای رسمیت‌دادن به این انتخاب -محمدعلی نجفی - باید تا روز اول شهریور و اولین جلسه رسمی شورای جدید صبر کرد؛ اما تا اینجای کار اعضای شورا تکلیف یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های خود برای شهر را اتخاذ کردند. دومین تصمیم مهم بی‌تردید انتخاب رئیس شورای شهر است. حال باید دید در جلسه‌ای که آخر این هفته برگزار می‌شود، اعضای شورا به چه گزینه‌ای برای نشست بر صندلی سبز ریاست شورا رأی خواهند داد.

*منبع: روزنامه شرق؛ 1396،5،22
**گروه اطلاع رسانی**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

انتهای پیام /*

نظر شما