شناسهٔ خبر: 20819811 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان: اميدواريم تونل مترو در مسير چهارباغ به موزه‌ي عبرت تبديل شود

71063

صاحب‌خبر -

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در صورت احتمال بروز كوچك‌ترين لرزشي در سي‌وسه پل، زير بار مترو نخواهيم رفت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در جلسه‌اي که با حضور معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و اعضاي قطار شهري اصفهان برگزار شد، شرح خدمات مشاور مورد تأييد قرار گرفت.

مسعود علويان‌صدر درباره‌ي مصوبات اين جلسه بيان كرد: در اين جلسه قرار شد، دانشگاه علم و صنعت که پيش از اين به‌عنوان مشاور انتخاب شده بود، تأثير عبور مترو را از محور فرهنگي ـ تاريخي چهارباغ عباسي و سي‌وسه پل اصفهان بررسي کند.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اين‌که اکنون قرارداد بين دانشگاه علم و صنعت و شرکت قطار شهري اصفهان بسته شده است، اظهار داشت: با توجه به تفاهم‌نامه‌هاي اجرايي بين استانداري و شهرداري اصفهان، تا زمان دستيابي به اطمينان خاطر از امنيت عبور قطار شهري از حوزه‌ي تاريخي ـ فرهنگي خيابان چهارباغ و سي‌وسه پل، اجازه‌ي عبور مسير مترو از اين محدوده صادر نخواهد شد.

وي ادامه داد: اگر مشاور، عبور مترو را از مسير يادشده بدون هيچ‌گونه آسيب و خطري تأييد کرد، اين عمليات ادامه مي‌يابد، در غير اين صورت، مسير عبور قطار شهري بايد به مسير ديگري تغيير يابد.

هم‌چنين با پي‌گيري‌هاي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان و معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، کارشناسان براي عبور مترو از چهارباغ تا سي‌وسه پل در حال بررسي هستند.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان نيز در اين‌باره گفت: اميدواريم گروه کارشناسان دانشگاه علم و صنعت به اين نتيجه برسند که قطار از داخل چهارباغ عبور نکند و اين تونل به موزه‌ي عبرت تبديل شود.

اسفنديار حيدري‌پور با بيان اين‌که اكنون کار در اين محدوده متوقف است، اظهار كرد: مدير مترو با معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي درباره‌ي انتخاب مشاور ذي‌صلاح مترو جلسه داشت.

وي ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي عبور قطار را از داخل تونل در محور چهارباغ تا کنار سي‌وسه پل منوط به بررسي مشاور ذي‌صلاح کرده است و در صورتي که اطمينان حاصل شود، اين اقدام خسارتي وارد نمي‌کند، اجازه‌ي ورود داده مي‌شود.

حيدري‌پور بيان کرد: مجموعه‌ي مترو به اين نتيجه رسيد که بهترين مشاور دانشگاه علم و صنعت است و مقرر شد، دانشگاه علم و صنعت روي اين موضوع کار کند. گروهي نيز به‌عنوان ناظر دانشگاه علم و صنعت در اين جلسه مشخص و قرارداد آماده شده است.

وي افزود: اميدواريم گروه کارشناسان دانشگاه علم و صنعت به اين نتيجه برسند که قطار از داخل چهارباغ عبور نکند و اين تونل به موزه‌ي عبرت تبديل شود و تمام تصاوير تخريب ميراث فرهنگي توسط شهرداري در اين تونل به‌نمايش گذاشته شود تا گردشگران داخلي و خارجي بازديد کنند.

به گزارش ايسنا، بحث عبور نكردن مترو اصفهان از محدوده‌ي خيابان چهارباغ عباسي و آسيب‌هايي كه اين امر به آثار تاريخي مي‌زند، از حدود 10سال پيش تا كنون از سوي كارشناسان و مسؤولان مطرح است. در سال‌هاي گذشته، بسياري از كارشناسان بارها درباره‌ي خطرهايي كه عبور مترو براي چهارباغ عباسي ايجاد مي‌كند، هشدار داده‌اند و حتا رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيم‌مشايي ـ مهرماه 1385 تأكيد كرد: در مسايل مربوط به آثار تاريخي و حفاظت از آن‌ها به هيچ‌وجه كوتاه نمي‌آييم. اگر مسؤولان بگويند، تونلي را حتا در عمق 200 متر حفر مي‌كنيم، باز هم مي‌گوييم كه مترو نبايد از چهارباغ عبور كند.

هم‌چنين آبان‌ماه سال گذشته، حميد بقايي كه در آن زمان قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود، بيان كرد: مترو اصفهان به هيچ‌وجه از زير چهارباغ عباسي عبور نخواهد كرد.

مهرماه 1387 نيز معاون وقت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولت‌آبادي ـ اظهار داشت: ما هم‌چنان اصرار داريم كه مترو اصفهان از زير چهارباغ عباسي عبور نكند و مسير فعلي كه به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.

انتهاي پيام

نظر شما