شناسهٔ خبر: 20819795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بیم‌ها و امیدها برای پردیسی‌ها

خانه‌های مسکونی مهر پردیس استان تهران که ساخت آنها از بیش از هفت سال پیش آغاز شده بود و در یکی دو سال گذشته و به‌دلیل کندی شدید در پیشرفت فیزیکی و مشکلات متعدد، اعتراضات فراوان مالکان را به همراه داشت، ظاهرا به مرحله امیدوارکننده‌ای نزدیک می‌شود؛ مرحله‌ای که به گفته مسئولان این شهرک با بهره‌برداری هزاران دستگاه در آینده نزدیک همراه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، مسکن مهر پردیس که در شهر جدید پردیس در 17 کیلومتری شرق تهران و در مسر جاده هراز واقع شده، به‌دلیل نزدیکی به شهر تهران از یک‌سو و قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا از دیگرسو، خیلی زود مورد توجه جمعیت اجاره‌نشین پایتخت قرار گرفت تا شاید بتوانند با اندک پس‌انداز خود، سایه سری در این شهرک برای خود دست و پا کنند.

عملیات ساخت و ساز در پردیس با شروع خوب و امیدوارکننده‌ای همراه بود، طوری که در یکی دو سال اول عملیات، یعنی سال 90 بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان موفق به دریافت واحدهای مسکونی خود شدند؛ موضوعی که موجب اعتماد مردم و در نتیجه هجوم آنها به سوی شهر پردیس برای سپرده‌گذاری و ثبت‌نام برای واحدهای مسکن مهر شد.

در واقع مسکن مهر پردیس قرار بود در دو بخش توسط شرکت عمران پردیس اجرایی شود؛ بخش اول شامل 13هزار واحد که 9000 واحد از آن در سال 90 ـ 91 تحویل داده شد و 4 هزار واحد باقیمانده که قرار بود تا پایان سال 93 تحویل داده شود.

بخش دوم نیز شامل 70 هزار واحد است که مهدی هدایت، مدیرعامل سابق عمران شرکت پردیس در اردیبهشت‌ماه سال 93 طی گفت‌وگویی با خبرگزاری‌ها یادآور شد که تحویل این 70هزار واحد نیز مشروط به تامین آب و برق است.

13 هزار واحد مسکونی بخش اول مربوط به فازهای 3 و 9 بود و 70 هزار واحد بخش دوم مربوط به فازهایی چون 11، 8 و 5 که فاز 11 شامل 34 هزار واحد و فاز 5 شامل 10 هزار واحد است.

مدیرعامل سابق عمران شرکت پردیس در همان زمان به پیشرفت فیزیکی قابل‌توجه فاز 11 و درعین حال افزایش قیمت این واحدها به‌دلیل گران شدن مصالح اشاره کرد و پیشرفت فاز 5 را قابل قبول ندانست.

آشفتگی و نگرانی

سخنان این مسئول از یک‌سو امیدوارکننده و از سویی نگران‌کننده بود؛ نگرانی از ایجاد یک آشفتگی رو به‌رشد در واحدهای در دست ساخت. این نگرانی بزودی خود را نشان داد، زیرا خبر از واحدهایی که قرار بود تا پایان سال 93 به بهره‌برداری برسد، نبود، اما در مقابل آنچه شنیده می‌شد، گزارش‌هایی از درخواست مبالغی بیش از 10 میلیون تومان از مالکان برای تکمیل این واحدها بود. در واقع بعد از پنج سال انتظار آنچه نصیب مردم شده بود، واحدهایی نیمه کاره با درخواست پرداخت مبالغی اضافی و البته بدون اعلام دقیق زمان تحویل واحدها بود. این شرایط واکنش و اعتراض بسیاری از متقاضیان مسکن مهر پردیس را به دنبال داشت؛ اعتراضات و تجمعاتی که از مقابل شرکت عمران پردیس آغاز و دامنه آن به شهر تهران و مقابل مجلس کشیده شد.

رواج رانت‌خواری، زیاده‌خواهی و دلال‌بازی

حالا و با گذشت حدود یک سال از اوج اعتراضات متقاضیان مسکن پردیس و رسیدگی به مشکلات آنها در مجلس، ظاهرا اخبار خوشی از این شهرک به گوش می‌رسد.

سعید غفوری، مدیرعامل شرکت عمران پردیس که از 14 ماه پیش جایگزین هدایتی، مدیرعامل سابق شده، درگفت‌وگویی مفصل با خبرنگاران، ضمن اشاره به چالش‌های بزرگی که در 14 ماه گذشته مسئولیت خود در شرکت عمران پردیس پشت‌سر گذرانده، همچون مشاهده کم‌کاری برخی پیمانکاران، گروکشی و زیاده‌خواهی آنها و کیسه دوختن برخی برای مردم، اخبار خوشی هم درخصوص تحویل برخی از واحدهای پردیس به متقاضیان در آینده نزدیک ارائه داد.

غفوری با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها و زیادی‌خواهی‌ها گفت: برخی با ایجاد کانال و بنگاه‌های تبلیغاتی به ما فشار آوردند و شماره متقاضیان را از ما می‌خواستند، بتدریج هم با پیمانکاران ارتباط گرفتند و از پیمانکاران سوءاستفاده مالی می‌کردند.

وی در همین زمینه به دستگیری دلالان مسکن مهر اشاره کرد و افزود: یک مرد و یک زن با سودجویی از راه دلالی و خرید و فروش مسکن مهر و جابه‌جایی واحدها میلیاردها تومان به جیب زده بودند که با دستگیری و تشکیل پرونده برای متهمان از سوی نیروی انتظامی، دستگاه قضایی پیگیر موضوع شده است.

افتتاح 2000 واحد در فاز 8

نشست خبری مدیرعامل شرکت عمران پردیس با اخبار خوشی نیز همراه بود؛ از جمله افتتاح 2000 واحد مسکن مهر در فاز 8، ظرف 10 روز آینده.

غفوری با اعلام این خبر افزود که در فاز 8 اتفاقات خوبی افتاده و وضعیت آماده‌سازی مسکن مهر با 14 ماه پیش قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به این‌که در فاز8 تعدادی از پیمانکاران کار نمی‌کنند، گفت: با این حال از این فاز رضایت نسبی داریم و در آینده نزدیک نتایج بهتری را در این فاز خواهیم گرفت، طوری که حدود 50 درصد این فاز در امسال و بقیه در سال آینده افتتاح می‌شود.

اضافه پرداختی در کار نیست

غفوری‌خیال متقاضیان را هم بابت پرداخت هرگونه مبالغ اضافی برای تکمیل واحدها جمع کرد و با بیان این‌که هیچ مشکل مالی برای ساخت وجود ندارد، گفت: افزایش قیمت در هیچ فازی نخواهیم داشت و اگر هم در جایی افزایش قیمتی تحمیل شود، وزارت راه و شهرسازی آن را بر عهده خواهد گرفت، زیرا به مردم به اندازه کافی تاکنون فشار آمده است.

وی به مالکان واحدهای مسکن مهر این توصیه را هم کرد که واحدهای خود را ارزان نفروشند، زیرا به‌زودی دارای ارزش افزوده بالایی خواهد شد.

اضافه پرداخت‌ها بازگردانده می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران پردیس خبر خوش دیگری هم برای متقاضیان داشت و آن این‌که، اضافه آورده متقاضیان طی سازوکاری کارشناسی شده به آنان بازگردانده خواهد شد.

وی دو نوید را هم به مالکان داد؛ اول آن‌که هر افتتاحی باعث می‌شود در همسایگی آن شبکه‌های آب و برق و گاز هم برسد و اتفاق خوب دیگر که در آینده نزدیک می‌رسد این است که ما تعهدی به بانک داده‌ایم که پایان کار را خواهیم گرفت فقط بانک مسکن باید با ارائه سفته، دیگر ضامن نگیرد تا بتوانیم فروش اقساطی مسکن مهر را انجام دهیم که این باعث می‌شود که سرعت تحویل واحد بالا برود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درخصوص فاز 3 نیز گفت: در این فاز حدود 700 واحد باقی مانده و مسائل پیچیده‌ای در این فاز وجود دارد که در تلاش برای رفع آنها هستیم،درکل هر فازی از پردیس مشکلات خاص و پیچیده‌ای دارد و طی 14 ماه گذشته میراث‌دار مسائل عجیب و غریبی در این فازها بودیم.

فاطمه مرادزاده - ایران

نظر شما