شناسهٔ خبر: 20819712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توسعه عدالت محور گمشده شهر فرهنگ و ادب/ ۱

نبود دبیرستان در محله ۸۰ هزار نفری در شیراز/ شهرک مهرگان محروم از عدالت آموزشی

R41382/P1361/S6,61/CT7

شهرک مهرگان شیراز با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر از داشتن دبیرستان دخترانه و پسرانه محروم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در این کلانشهر که عناوین پر طمطراق فرهنگ، ادبیات و تاریخش در هر سخنرانی و مراسمی ورد زبان مسئولان  است نوجوانانی زندگی می‌کنند که به واسطه نداشتن دبیرستان و فقر خانواده مجبور به ترک تحصیل هستند. صحبت از محله‌ای در منطقه 7 شهرداری شیراز به نام شهرک مهرگان یا شرغان است، محله‌ای که نبود مرکز آموزشی مناسب تنها یکی از مشکلات مردم آن است. 

سایه بی‌مهری بر شهرک مهرگان شیراز 

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی، امام جماعت مسجد امام حسین (ع) و از یاوران شورا در این محله است که در گفت‌وگو با تسنیم از مشکلات مردم این منطقه سخن می‌گوید. به گفته وی جمعیتی 70 تا 80 هزار نفری در این منطقه زندگی می‌کنند که اغلب از لحاظ اقتصادی از متوسط جامعه کمتر هستند. 

« 80 درصد بچه‌های این منطقه برای تحصیل مجبور هستند که به دیگر مناطق مثل پایگاه، فرصت شیرازی یا بلوار ابونصر بروند چراکه این منطقه نه مهدکودک دارد و نه دبیرستان» این را امام جماعت مسجد امام حسین (ع) می‌گوید در حالی که مشکلات ثبت نام در دیگر مدارس به دلیل وجود طرح آدرس، هزینه ثبت نام و هزینه بالای سرویس را از جمله مشکلات مردم بیان می‌کند. 

به گفته وی به دلیل فقر اقتصادی، نبود دبیرستان و مشکلات بسیاری که برای تحصیل بچه‌ها وجود دارد، ترک تحصیل تنها چاره پیش روی خانواده‌های این منطقه است و بسیاری از نوجوانان در سنین کم ترک تحصیل می‌کنند. 

خیران را به مناطق محروم هدایت کنید 

آیت‌الله اسدالله ایمانی، در بازدیدی که در ماه مبارک رمضان از این محله داشتند این مشکل را به عنوان مطالبه اصلی مردم به مسئولان گوشزد کرده و گفته است « اغلب مناطقی که تاکنون بازدید شده مشکل مدرسه و آموزش دارند و حتی  برخی مناطق متصل به شیراز هستند که با وجود جمعیت 85 هزار نفری دبیرستان ندارد». 

 «چرا خیّران تنها در مناطق برخوردار شهر اقدام به مدرسه‌سازی می‌کنند» این انتقادی است که نماینده ولی فقیه به دلیل نبود دبیرستان در محله شرغان بیان کرده است. به گفته وی «این امر به 2 دلیل است یا به خیران یاد ندادیم یا به فکر این مناطق نبودیم، مدیرکل آموزش و پرورش باید پاسخ‌گو باشد و خیران را به مناطق محروم هدایت کند».

مشکل تامین زمین است یا ...؟

احمد دست‌نیان، مدیرکل نوسازی مدارس استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم از آماده بودن خیر برای ساخت دبیرستان در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید مشکل تامین زمین است که باید توسط اداره آموزش و پرورش برطرف شود. 

به گفته وی «در صورت تامین و تحویل زمین و تعهد خیر 18 ماه طول می‌کشد تا این دبیرستان ساخته شود».

این امر در حالی است که حجت‌الاسلام کاظمی یاور شورای محله شرغان از وجود 2 زمین در این منطقه سخن می‌گوید و معتقد است مشکل تامین زمین مسئله ساخت دبیرستان نیست. به گفته وی یک زمین متعلق به اوقاف و یک زمین هم اهدایی یکی از افراد بومی این منطقه برای ساخت مدرسه وجود دارد اما مسئولان آموزش و پرورش هر بار با بهانه‌ای ساخت مدرسه را به تعویق می‌اندازند. 

این موازی‌ کاری‌ها و مانع‌تراشی‌ها در حالی است که آیت‌الله ایمانی بارها تاکید کردند که مسئولان برای حل مشکل مردم در محلات کم برخوردار هم‌افزایی داشته باشند. 

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ 

نظر شما