شناسهٔ خبر: 20819666 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

آمریکا و دوران پساداعش

ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) بعد از آزادسازی سرافرازانه شهر موصل از تسلط گروه تروریستی - تکفیری داعش، اکنون تمرکز عملیات نظامی خود را معطوف به شهر تلعفر در غرب موصل و حد فاصل این شهر تا مرزهای سوریه قرار داده‌اند.

صاحب‌خبر -

شهر تلعفر که در 65 کیلومتری موصل واقع است از موقعیت ژئو استراتژیک و ژئوپلتیک ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری‌که تا قبل از آزادسازی موصل به‌عنوان کریدوری میان موصل و رقه (پایتخت خودخوانده داعش در سوریه) و نقل و انتقال تجهیزات نظامی تروریست‌ها میان دو کشور عراق و سوریه استفاده می‌شد.

اکنون تروریست‌ها در تلعفر به محاصره نیروهای عراقی درآمده اند و اخبار حکایت از برقراری حکومت نظامی در این شهر توسط داعش دارد. با توجه به این‌که داعش آخرین روزهای خود را در عراق سپری می‌کند، هنری کیسینجر استراتژیست آمریکایی به ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده که داعش را برای جلوگیری از قدرت گرفتن ایران در خاورمیانه حفظ کند.

لازم است چند جمله‌ای راجع به خباثت این فرد ذکر شود. هنری کیسینجر از خانواده‌ای یهودی الاصل است و در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون جمهوریخواه به عنوان وزیر خارجه آمریکا مشغول به کار بود.

وی یکی از طراحان پیمان کمپ دیوید است که میان انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تاریخ 17 سپتامبر 1978 به امضا رسید. کیسینجر از طراحان جنگ تحمیلی برای نابودی انقلاب نوپای اسلامی ایران بود که بعد از فتح خرمشهر تئوری جنگ بدون برد را مطرح کرد و از عاملان برنامه‌ریز و تئوری پرداز در رابطه با ایجاد جنگ داخلی در جهان اسلام محسوب می‌شود.

اکنون که اقدامات جنایتکارانه داعش و توطئه‌های آمریکا در عراق و سوریه رو به اتمام و به شکست انجامیده است و از لحاظ نظامی و راهبردی تلعفر در عراق و بعد از آن دیرالزور و رقه در سوریه آزاد می‌شوند، توجه افکار عمومی جهان اسلام و دنیا همچون گذشته معطوف به فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی می‌شود.

موضوع ادامه اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و مساله قدس در صدر اولویت‌های نظام بین‌الملل قرار می‌گیرد.

نظریه پردازانی مانند هنری کیسینجر که جزو واقع گرایان آمریکایی محسوب می‌شوند و نزدیکی و پیوندی وثیق با رژیم صهیونیستی دارند، برای جلوگیری از این موضوع سعی می‌کنند افکار عمومی را به جای توجه به اسرائیل به دیگر موضوعات فرعی تغییر دهند که این موضوع با هوشیاری جهان اسلام خنثی خواهد شد.

دکتر حسین شیخ‌الاسلام - مشاور بین‌الملل وزارت امورخارجه

نظر شما