شناسهٔ خبر: 20819464 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بارسا – رئال‌مادرید در سوپرجام اسپانیا

مسی دوباره به رونالدو رسید

صاحب‌خبر -

دویست‌وشصت‌وهشتمین ال‌کلاسیکوی تاریخ در شرایطی 30 دقیقه بامداد یا به عبارتی 12:30 امشب به وقت تهران برگزار می‌شود که دیگر خبری از رقابت دوستانه نیست؛ در واقع بارسا و رئال‌مادرید برای پیش‌درآمد لیگ اسپانیا، امشب در ورزشگاه نیوکمپ در دیدار رفت سوپرجام اسپانیا، پذیرای رئال‌مادرید است تا بعد از چهار سال این‌بار بدون نیمار برزیلی به مصاف رقیب سنتی‌اش برود؛ آبی‌واناری‌ها که فاتح رقابت‌های جام حذفی اسپانیا شده بودند، امشب با سرمربی جدیدشان ارنستو والورده، به مصاف رئال‌مادریدی می‌روند که با زین‌الدین زیدان قهرماني لالیگا را به دست آورده‌اند. البته در تقابل‌های قبلی، بارسایی‌ها بیشتر از رقیب به برتری رسیده‌اند؛ آنها 111 بار رئال‌مادرید را برده‌اند و 97 بار هم شکست خورده‌اند؛ ولی از زمانی که زیدان هدایت قوهای سپید مادرید را برعهده گرفته، شرایط فرق کرده است؛ رئال‌مادرید در دو سال گذشته فاتح لیگ‌قهرمانان اروپا شده و در اسپانیا هم بالاخره قهرمانی را از چنگ بارسا درآورده است؛ برای درخشش زیدان به‌عنوان سرمربی رئال‌مادرید، همین بس که این فرانسوی جوان تابه‌حال از هشت جام ممکن، شش جام را به دست آورده و اشتهای زیادی برای بردن جام‌های دیگر دارد. اتفاقا رئال‌مادرید برخلاف بارسلونا، دومین بازی رسمی فصلش را انجام می‌دهد؛ آنها همین چند روز پیش در یک بازی برتر، در فینال سوپرجام اروپا از سد منچستریونایند گذشتند و جام قهرمانی را بالای سر بردند؛ اما حالا در سوپرجام اسپانیا، شرایط به یک بازی ختم نمی‌شود؛ این بازی رفت و برگشت است و دو تیم باید در فاصله سه روز، تکلیف قهرمان سوپرجام اسپانیا را مشخص کنند؛ یکی امشب و دیگری هم بامداد پنجشنبه. 
با ارنستو، بدون نیمار
بارسایی‌ها پیش‌فصل را خوب شروع کردند و با درخشش نیمار، فوق‌ستاره برزیلی‌شان تقریبا همه بازی‌ها را بردند؛ یکی از همان بازی‌ها هم ال‌کلاسیکو بود! دیداری دوستانه که در آمریکا برگزار شد و بارسا با درخشش مسی، 3 بر 2 برنده از زمین مسابقه خارج شد. آن نتایج برای ارنستو والورده، سرمربی جدید این فصل بارسا بد نبود؛ این مربی که جانشین لوئیس انریکه در جمع آبی‌واناری‌ها شده، استارت خوبی داشته ولی حالا به اولین صخره محکم رسیده است؛ رئال‌مادرید. درست است که ارنستو بازی دوستانه ال‌کلاسیکو را برده ولی همین حالا می‌داند که دادن سوپرجام به رئال‌مادرید، تردید هواداران بارسا نسبت به توانایی‌هایش را بیشتر می‌کند. ارنستو پیش از اینکه به بارسا بیاید سرمربی تیم‌های اتلتیک بیلبائو و اسپانیول بوده که دست‌برقضا 65 درصد بازی‌هایی را که مقابل رئال‌مادرید داشته واگذار کرده؛ البته او حالا امیدوار است با بارسای قدرتمند، انتقام شکست‌های متعددی را که مقابل رئال‌مادرید داشته بگیرد. اما تنها دل‌مشغولی‌اش نبودن نیمار است؛ بازیکن برزیلی که همین هفته گذشته با انتقال 222‌میلیون یورویی از بارسا راهی پاری‌سن‌ژرمن شد و دست این مربی را خالی گذاشت. والورده البته به فکر چاره افتاده و پیش از خریدن بازیکن جدید، دئولئوفو را از میلان برگردانده تا فعلا جای خالی نیمار را در کنار مسی و سوارس پر کند. این بازیکن جوان اسپانیایی، این اواخر در ترکیب بارسا جا افتاده ولی سؤال اصلی اینجاست که می‌تواند از سد دنی کارواخال بگذرد یا خیر؟ 
خبری  از  ادای احترام نیست! 
سوپرجام اسپانیا هنوز شروع‌نشده، حواشی بر آن غلبه کرده؛ در شرایطی که بارسایی‌ها پیش از این به‌عنوان قهرمان لالیگا وارد بازی سوپرجام شده و با ادای احترام تیم رقیب (سوسیداد، تونل افتخار) روبه‌رو شده بودند، حالا خبر رسیده که بازیکنان این تیم علاقه‌ای به ادای احترام به رئالی‌ها به‌عنوان قهرمان لیگ ندارند. در رأس همه آنها هم لیونل مسی است که علاوه بر اینکه راه گلزنی به مادرید را خوب بلد است، دل پری هم از رقیب سنتی بارسا دارد. این موضوع تا عصر روز گذشته حل نشده بود و بعید است اعضای بارسا راضی شوند دست به چنین کاری بزنند. 
فرصتی دیگر برای لئو
اگرچه کریستیانو رونالدو به دلیل حضور در جام کنفدراسیون‌ها دیرتر به تمرینات رئال‌مادرید اضافه شده، ولی لیونل مسی هم دست‌کمی از رقیب پرتغالی‌اش نداشته؛ مسی هم مراسم ازدواجش را همین تابستان برگزار کرده و به نسبت بقیه بارسایی‌ها استراحت بیشتری داشته است. البته لئو در مقایسه با کریس زودتر تمریناتش را از سر گرفته و امسال چاره‌ای به‌غیر از درخشیدن دوباره ندارد. این بازیکن آرژانتینی که فصل پیش رقابت بر سر توپ طلا را به کریس باخته، عزمش را جزم کرده تا از همین بازی، خیزش را برای فتح دوباره توپ طلا بردارد. لئو که تجربه 1193 دقیقه حضور را در سوپرجام اسپانیا دارد، در این بازی‌ها 12 گل زده و هفت‌بار هم جام قهرمانی‌اش را بالای سر برده است. در کل وضعیت بارسایی‌ها در سوپرجام‌ها نسبت به رئال‌مادرید بهتر بوده، چون با 12 عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها بارسایی‌ها پرافتخارترین تیم محسوب می‌شوند. البته معنی‌اش این نمی‌شود که رئالی‌ها هم دست‌وپا بسته بوده‌اند؛ چون رقیب مادریدی هم با 9 قهرمانی در این رقابت‌ها، دومین تیم پرافتخار سوپرجام است. شاید تنها نگرانی هواداران مادرید نتایج بد این تیم در ال‌کلاسیکوهای اخیر باشد که از شش تای آخر، چهار تا را واگذار کرده‌اند و فقط یکی را برده‌اند؛ هرچند که همان یکی هم ارزش زیادی داشت، چون در ورزشگاه نیوکمپ رقم خورد؛ آن‌هم در روزهایی که گفته می‌شد بردن بارسا کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. 

نظر شما