شناسهٔ خبر: 20819279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

ترامپ مردم آمریکا را دعوت به آرامش و اتحاد کرد!

گزارش های رسیده از شارلوتزویل ایالت ویرجینیای آمریکا از ادامه درگیری خشونت‌بار میان راست‌گرایان افراطی و مخالفان آنها حکایت دارد.در جریان این درگیری، یک ماشین با زیرگرفتن مخالفان تظاهرات راست‌گرایان‌افراطی‌، یک نفر را کشت و عده‌ای از آنها را زخمی کرده است.

صاحب‌خبر -
وضعیت فوق العاده در پی مرگ حداقل یک نفر 
 
به گزارش پارسینه،پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در شارلوتزویل به دلیل درگیری تظاهرکنندگان دست‌راستی و مخالفانشان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، خشونت‌ها قاطعانه محکوم کرد و خواستار اتحاد مردم آمریکا شد.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس آقای ترامپ روز شنبه ۲۱ مرداد، پس از بروز خشونت‌ها میان تظاهرکنندگان دست راستی و مخالفان‌شان، این حادثه را «نمایش مفرط از نفرت، خصومت و خشونت» خواند و خواستار بازگرداندن سریع نظم و قانون برای حمایت از جان افراد بی‌گناه شد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در این باره با فرماندار ویرجینیا گفت‌وگو کرده و هر دو معتقدند که تقرفه و نفرت‌افکنی باید هم‌اکنون متوقف شود.او پیشتر هم در پیامی توئیتری در این باره نوشته بود که «ما همه باید متحد باشیم و نفرت را محکوم کنیم.»

پس از بروز خشونت‌ها در آستانه تجمع «سفیدپوستان ملی‌گرا» در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینا، فرماندار این ایالت با هدف تلاش برای کنترل خشونت‌ها، اعلام وضعیت اضطراری کرد.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، روز شنبه صدها تن از تجمع‌کنندگان و مخالفان آنها، در آستانه اجتماع موسوم به «اتحاد راست»، با پرتاب بطری‌های آب و استفاده از اسپری‌های شیمیایی با یکدیگر درگیر شدند و پلیس ضد شورش برای متفرق کردن آنها تلاش کرد.

در جریان درگیری‌ها، یک خودرو به سمت گروهی از مخالفان راست‌گرایان هجوم برده، و بر اساس اعلام منابع خبری دست کم یک تن در این حادثه کشته است. عامل این حمله هم‌اکنون در بازداشت پلیس است.
 
وضعیت فوق العاده در پی مرگ حداقل یک نفر 

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع درمانی گزارش داده که ۱۹ تن در خشونت‌های روز شنبه زخمی شده‌اند.سی‌ان‌ان پیشتر به نقل از مقام‌های پلیس نوشته بود که شماری از معترضان در محل تجمع «اتحاد راست» بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها که رقم دقیق آن مشخص نشده، پس از آن صورت گرفته است که پلیس این تجمع را غیرقانونی اعلام کرد.

انتظار می‌رفت نزدیک به شش هزار نفر در تجمع روز شنبه شرکت کنند، و آن طور که آسوشیتدپرس در گزارش خود یادآور شده، برخی از حاضران در محل تجمع یونیفرم‌های نظامی به تن کرده و مسلح بوده‌اند.

اجتماع روز شنبه تازه‌ترین دور از اعتراض‌ها به تصمیم مقام‌های محلی برای برچیدن مجسمه ژنرال رابرت لی از یکی از پارک‌های مرکزی شارلوتزویل است.

شامگاه جمعه هم در راهپیمایی صدها تن از ملی‌گرایان سفیدپوست با حمل مشعل به سمت محوطه دانشگاه ویرجینا، درگیری‌هایی گزارش شده بود. پس از این حادثه یکی از سخنگویان دانشگاه گفت که چند تن در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند و پلیس یک تن را بازداشت کرده است.

وضعیت فوق العاده در پی مرگ حداقل یک نفر 
 
ژنرال لی که تصمیم به برچیدن مجسمه او اعتراض راست‌گرایان را برانگیخته است، از فرماندهان اصلی ائتلاف ایالت‌های جنوبی در دوران جنگ داخلی آمریکا بود که تا پایان جنگ به جفرسون دیویس، رئیس‌جمهور ۱۱ ایالت جنوبی آمریکا، وفادار ماند.

بی بی سی نیز نوشت:درگیری های امروز ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) در شرایطی رخ داد که در آستانه تظاهرات بزرگ راست‌گرایان افراطی در شهر شارلوتزویل، در این شهر وضعیت اضطراری اعلام شده بود.

صدها نفر از فعالان راست‌گرای آمریکا برای شرکت در این تظاهرات به محل اعلام شده برای برگزاری آن رفته‌اند.همزمان، مخالفان نژادپرستی هم برای اعتراض به این تظاهرات و برگزاری تجمع‌های موازی علیه آن خود را به شارلوتزویل رسانده اند.

با اعلام وضعیت اضطراری مقام‌های شارلوتزویل می‌توانند برای کنترل تظاهرات نیروهای اضافی درخواست کنند.برای کنترل وضعیت، پلیس ضدشورش در شهر شارلوتزویل به کار گرفته شده و با هر دو گروه راست‌گرایان افراطی و کسانی که در مخالفت با نژادپرستی تجمع کرده اند، درگیر شده است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در شارلوتزویل می‌گوید اوضاع "شدیدا خشن" است و پلیس هنوز نتوانسته درگیری بین دو طرف را متوقف کند.راستگرایان افراطی در شارلوتزویل، به برداشته شدن مجسمه ژنرال رابرت لی معترض هستند.

آنها شب جمعه هم در حالی که مشعل‌هایی به دست داشتند تظاهرات کردند. این افراد شعارهایی با مضمون برتری نژاد سفید سر دادند و تعدادی از آنها هم به نمایش دادن "سلام نازی" پرداختند.

رابرت لی، در جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم فرمانده اصلی نیروهای جنوب بود. نیروهای جنوب طرفدار حفظ برده‌داری بودند.
 
 


نظر شما