شناسهٔ خبر: 20818837 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خواص معجزه‌آسای تخم کتان

تخم کتان، ازجمله منابع طبیعی و غیرحیوانی غنی از اسید چرب امگا3 است که با عنوان بذر کتان نیز شناخته می‌شود و دارای طیف وسیعی از خواص تغذیه‌ای است.

صاحب‌خبر -

مختصری از این خواص را مرور می‌کنیم:

خواص ضدسرطانی: تخم کتان به‌علت برخورداری از لیگنان‌ها دارای خواص ضدسرطانی است. پژوهشگران با بررسی حیوانات آزمایشگاهی دریافته‌اند، این گروه از مواد شیمیایی،‌ موجب کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.‌

غنی از فیبر: تخم کتان یک منبع غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است که موجب کاهش کلسترول و تنظیم قند خون می‌شود. این ماده غذایی پرفایده را می‌توانید به‌همراه غلات صبحانه، انواع سالاد و اسموتی‌ها مصرف کنید.

خواص آنتی‌اکسیدانی: لیگنان‌های موجود در تخم کتان به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و موجب کاهش سرعت بروز علائم پیری و نیز تعادل هورمونی بدن می‌شود.

فاقد گلوتن: تخم کتان به‌علت این که فاقد گلوتن است، در آشپزی به‌عنوان جایگزین سایر دانه‌ها کاربرد دارد و بویژه، برای افرادی که از بیماری سلیاک یا حساسیت گلوتن رنج می‌برند، انتخاب غذایی بسیار مناسبی است.

تقویت سیستم گوارشی: تخم کتان حاوی آلفا لینولنیک اسید است که موجب حفظ سلامت دستگاه گوارشی می‌شود. مطالعات نشان داده است، مصرف تخم کتان می‌تواند برای مبتلایان مشکلات گوارشی از قبیل بیماری کرون بسیار مفید باشد.

کاهش فشار خون: مصرف مداوم تخم کتان یا روغن کتان، موجب کاهش فشار خون در مبتلایان فشار خونِ بالا می‌شود. در یک پژوهش مشاهده شد، مصرف روغن کتان در جمعیتی از مردان میانسال به کاهش قابل ملاحظه فشار خون انجامید.

کاهش علائم یائسگی: تخم کتان به‌علت داشتن لیگنان‌ها دارای فواید بسیاری برای زنان یائسه است. برخی مطالعات نشان داده، تخم کتان به‌علت داشتن خواص استروژنی حتی می‌تواند به‌عنوان جایگزین هورمون‌درمانی استفاده شود.

کاهش وزن: در برخی مطالعات مشاهده شده است، تخم کتان به کاهش وزن کمک می‌کند. مصرف تخم کتان به‌همراه سوپ یا سالاد موجب ایجاد احساس سیری و درنتیجه، مصرف کالری کمتر می‌شود.

کاهش کلسترول خون: تخم کتان به‌طور طبیعی به کاهش کلسترول خون می‌انجامد. فیبرهای محلولِ در تخم کتان قادرند کلسترول و چربی خون را پیش از این که جذب بدن شوند، در دستگاه گوارش به دام بیندازند.

تقویت پوست و مو: تخم کتان سرشار از چربی‌های مفید و ویتامین‌های گروه B است که در تقویت پوست و مو بسیار مؤثرند و موجب کاهش خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شوند.

مترجم: صدف دژآلود
جام‌جم

منبع:beautyandtips

نظر شما