شناسهٔ خبر: 20817452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

طیب‌نیا مشکل قلبی نداشت به خاطر زبانش حذف شد!(خبر ویژه)

در حالی که ادعا شده بود طیب‌نیا به خاطر مشکل قلبی برای تصدی مجدد وزارت اقتصاد معرفی نشده، منابع آگاه می‌گویند که وی به خاطر زدن برخی حرف‌ها حذف شده است.

صاحب‌خبر -


علی‌ طیب‌نیا از سوی دولت و حامیانش به عنوان یکی از چهره‌های موفق کابینه یازدهم معرفی می‌شد اما در اتفاقی عجیب از معرفی دوباره برای وزارت بازماند.
روزنامه وقایع اتفاقیه درباره این اتفاق عجیب نوشت: غيبت علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد در کابينه دوازدهم، حاشيه‌ساز شد. با اعلام اسامي وزراي پيشنهادي براي تشکيل کابينه دولت دوم حسن روحاني، نبود نام او، تعجب بسياري را با خود همراه کرد.
اين تغيير، صداهاي مخالف بسياري را بلند کرد؛ مخالفاني که معتقد بودند کرباسيان، صلاحيت چنداني براي نشستن روي کرسي وزارت امور اقتصاد و دارايي را ندارد و او از اقتصاد چيز زيادي نمي‌داند.
طيب‌نيا مشکل قلبي دارد؟ اين پرسشي است که پس از حضور مشاور رئيس‌جمهوري در برنامه «چوب خط» در ذهن‌ها شکل گرفت. اکبر ترکان در اين برنامه تلويزيوني، در مورد علت عدم حضور طيب‌نيا در کابينه دوازدهم گفت: «دکتر طيب‌نيا علم بسيار زيادي در علوم اقتصادي دارد و از کرباسيان، وزير پيشنهادي کابينه دوازدهم نيز سواد بيشتري دارد اما مشکل قلبي طيب‌نيا باعث شد که وي از حضور در کابينه دوازدهم انصراف دهد و معاون او جايگزينش شود.» او همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا کرباسيان همچون طيب‌نيا مي‌تواند موفقيت دولت را در مهار و کنترل تورم دنبال کند، يادآوري کرد: «اکنون شرايط کشور به گونه‌اي است که شايد براي ايجاد رونق اقتصادي، دولت از مهار تورم کوتاه بيايد و با آزاد‌گذاشتن آن، شرايط را براي رونق در اقتصاد کشور مهيا کند.»
گفته‌هاي دبير شوراي‌ عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، از وضعيت سلامتي وزير اقتصاد را که مانع حضور او در کابينه دوازدهم شده است منابع آگاه پاسخ دادند. يک منبع آگاه در وزارت اقتصاد با تکذيب مشکل قلبي طيب‌نيا به «مهر» گفت: «علت اينکه روحاني، دکتر طيب‌نيا را در ليست پيشنهادي کابينه دوازدهم به‌عنوان وزير اقتصاد قرار نداد، مشکل جسمي ايشان نبوده است.»
او با يادآوري اينکه طيب‌نيا در ديداري که مدتي قبل با رئيس‌جمهوري داشتند، درخواست‌هايي را جهت هماهنگي بيشتر تيم اقتصادي در دولت دوازدهم مطرح کردند، توضيح داد: «گويا تحقق اين خواسته‌ها از نظر رئيس‌جمهوري امکان‌پذير نبوده يا به مذاق ايشان خوش نيامده است.»
محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی نیز در یادداشتی ضمن تمجید از طیب‌نیا خاطرنشان کرد: تنها ایراد طیب‌نیا شاید کم‌تجربگی‌اش در تنظیم برخی مناسبات بود. شاید حرف‌هایی را زد که نباید می‌زد. شاید دست به قلم‌هایش به موقع نبود و شاید هم از دید بزرگان، کم «هماهنگ» بود.
از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد، از اخراج طیب‌نیا خبر داده و نوشت: طیب‌نیا سهم پررنگی در موفقیت‌های اقتصادی دولت داشت. اما از چند ماه قبل منابع خبری از نبودن وی در کابینه جدید خبر دارند شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم بود. برخی منابع، یکی از منتقدان طیب‌نیا را محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌دانند. ضمن اینکه مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور و محمد نهاوندیان رئیس دفتر اقتصاددان رئیس جمهور در دولت یازدهم نیز به لحاظ نگاه و بینش اقتصادی، قرابت فکری چندانی با طیب‌نیا نداشتند. در واقع این افراد بیشتر از حامیان اقتصاد نئوکلاسیک و بازار آزاد بودند و طیب‌نیا یک اقتصاددان نهادگرا بود که به رغم اعتقاد راسخ به تقویت بخش خصوصی با نگاه و بینش نوبخت، نهاوندیان و نیلی فاصله داشت.
لاپوشانی حذف طیب‌نیا به بهانه بیماری قلبی در حالی است که اخیراً محمدعلی نجفی با وجود بیماری قلبی و منع رسمی پزشکان از کار اجرایی، در 66 سالگی نامزد تصدی شهرداری تهران شده است!


نظر شما