شناسهٔ خبر: 20817386 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تیتر امشب، شنبه 21 مرداد؛

صنایع کوچک، فرصت ها و چالش ها

کارشناسان، گران بودن هزینه های تولید و تسهیلات بانکی را از عمده ترین مشکلات صنایع کوچک می دانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با بیان اینکه حدود 84 هزار واحد صنعتی کوچک در کشور وجود دارد، تصریح کرد: حدود 15 درصد از این واحدها کاملا تعطیل شده اند.
سلیمانی که در برنامه "تیتر امشب" شنبه 21 مرداد حضور یافته بود، مرجع این آمار را خوداظهاری صاحبان واحدهای صنعتی عنوان کرد.
  صنایع کوچک، فرصت ها و چالش ها
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، دیگر مهمان این برنامه، یکی از عمده ترین عوامل بروز این مشکلات را گران بودن روند تولید در صنعت کشور عنوان کرد.
صنایع کوچک، فرصت ها و چالش ها 
در ادامه این برنامه، سلیمانی با بیان اینکه یکی از مشکلات صنایع کوچک بازیابی و یافتن مشتری است گفت: یکی از راه کارهای موجود برای رفع این مشکل توجه به امر صادرات است.
او با اشاره به مشتری های سه گانه بنگاه های کوچک افزود: بنگاه های بزرگ، بنگاه های کوچک و در نهایت مصرف کنندگان از جمله مشتری بنگاه های کوچک هستند.
به گفته سلیمانی کره جنوبی و ترکیه دارای بنگاه های کوچک زیاد هستند که البته تعریف این دو کشور در موضوع بنگاه های کوچک با ما فرق دارد.
او افزود: بنگاه های ما همه می خواهند خود صادرکننده باشند درحالی که این بازار نیازمند مدیریت صحیح است، زیرا هجوم صادرکنندگان به کشوری مانند عراق خود نوعی ضدبازار و مخرب به حساب می آید.
او افزود: در حال حاضر 10 هزار بنگاه کوچک در کشور داریم که از ظرفیت صادرات بالایی برخوردارند، ظرفیت این بنگاه ها باید شناسایی و در مرحله بعد جهت دهی شوند، اینکه چه کالایی و به کدام کشور باید صادر شود نیازمند مدیریت است.
به گفته سلیمانی 61 کنسرسیوم و 51 مدیریت صادرات به ثبت رسیده که قرار است صادرات و بازاریابی محصولات را تسهیل کنند.
او ادامه داد: عمر کنسرسیوم ها برای رسیدن به بازدهی نهایی سه دوره  5 ساله است، متاسفانه ما هنوز شرکتهایی داریم که حاضر به آموزش نیستند و می خواهند همه کارها را به صورت فردی انجام دهند، این شرکتها با این فردگرایی موجب هدر رفت پول و مواد اولیه می شوند.
به گفته سلیمانی معضل بیکاری راهکاری جز توسعه بنگاه های کسب و کار کوچک ندارد که آن هم تنها در سایه برنامه ریزی و مشارکت های مردمی، دولتی و بخش خصوصی ممکن است.

  صنایع کوچک، فرصت ها و چالش ها
 روغنی با بیان اینکه آمارها مطرح شده درباره تعطیلی واحدهای صنعتی، مبنای دقیقی ندارند، تصریح کرد: در حال حاضر 70 درصد صنایع کوچک با ظرفیت زیر 50 درصد کار می کنند.
وی با تاکید بر اینکه "صنعت ما بیمار و زمین گیر است و در کما قرار دارد" اضافه کرد: دلیل اهمیتی که برای صنایع کوچک وجود دارد این است که صنعت اوضاعش خوب نیست و رکود کمر صنعت را شکانده است.
روغنی گفت: متاسفانه 80 تا 90 درصد صنایع ما تعطیل هستند و شرایط شرکتهای کوچک اصلا مطلوب نیست.
وی یکی از دلایل این مشکلات را عملکرد بانکی در این عرصه دانست و گفت: صنعت ما گرفتار تولیدی است که بشدت در گرو منابع بانکی است و بخشی دیگر هم در گرو مالیات است. متاسفانه عدالت مالیاتی هم در کشور ما وجود ندارد زیرا خیلی ها ارزش افزوده را پرداخت نمی کنند.
وی مسائلی همچون موضوع تامین اجتماعی و قانون کار را از عوامل بالا رفتن قیمت تولید دانست و گفت: کارگروه های مشترکی تشکیل شده است تا بتوانیم آمارگیری میدانی انجام دهیم و مشکل را حل کنیم.
روغنی ادامه داد: سایز و استیل این شرکتها کوچک است و توان رقابت ندارند و بر حسب ظرفیتشان می توانند مقدار کمی رونق بیابند.
وی تاکید کرد: بانکها به دلیل معوقات و چکهای برگشتی در ارائه وامها همکاری نکردند.
روغنی گفت: بانکها به جای دادن وام ابتدا تصفیه حساب می کنند و و از دادن وام هم خودداری می کنند و به این دلیل بانکها قابل دفاع نیستند.
وی ادامه داد: ما باید از بانکهای تخصصی استفاده بیشتری ببریم و باید صادرات تولید را بالا ببریم و توانمند سازی در افزایش تولید گسترش دهیم.
روغنی پیشنهاد کرد: به کارخانجات تولیدی و صنعتی مشوقهایی تعلق گیرد. بطور مثال با وامهای ارزان قیمت یا دریافت نکردن سود وام می توان این تشویق ها را انجام داد.
  صنایع کوچک، فرصت ها و چالش ها

برچسب‌ها:

نظر شما