شناسهٔ خبر: 20817256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مخالفت خانواده نابغه ریاضی با نامگذاری معبری‌ به نام «میرزاخانی»

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی – اجتماعی: رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: خانواده مرحوم مریم میرزاخانی با نامگذاری معبری به نام وی مخالفت کرده اند و معتقدند به جای اسطوره سازی باید الگوسازی شود.
مجتبی شاکری در گفتگو با مهر، درباره سرانجام دو فوریت نامگذاری معبری به نام مریم میرزاخانی نابغه ریاضی افزود: مطابق نظری که منتخبان شورای پنجم درباره نامگذاری معبر به نام مریم میرزاخانی نابغه ریاضی داشتند، موضوع را پیگیری کردیم و متوجه شدیم مهندس میرزاخانی پدر آن مرحوم مسئول خیریه ای به نام رعد است که سابقه ۳۰ ساله در حوزه آموزش و کارآفرینی معلولان و جانبازان دارد و خیریه ای فعال و تاثیرگذار است.
وی گفت: بنا بر این بود که معبری در نزدیکی مدرسه تیزهوشانی که او در آن تحصیل کرده است، به نامش نامگذاری شود تا دانش آموزان این مدرسه بدانند در سال های دور یکی از ۱۰ نخبه برتر دنیا در این مدرسه تحصیل کرده است بنابراین خیابان طوس برای این نامگذاری در نظر گرفته شد اما مسئولان مدرسه که از این موضوع استقبال کرده اند،اعلام کردند خانواده مرحوم رضایتی به انجام این کار ندارند.
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با ا شاره به رایزنی با پدر مریم میرزاخانی ، گفت: احمد میرزاخانی اعلام کرد به سه دلیل نیاز به این نامگذاری نیست: نخست این که باید به جای اسطوره سازی الگوسازی شود و نباید از دختر وی اسطوره دست نیافتنی ساخت که قابل تکرار نباشد. دوم آن که موفقیت مردم در آرامش خانواده است و سوم این که هرگز پول و درآمد تاثیری در این موفقیت نداشته و این خانواده مرفه نبوده است و این روال را صحیح نمی داند.
وی با اشاره به سخنان پدر میرزاخانی گفت: مگر نامگذاری خیابانی به نام امیرکبیر کمکی در شناخت امیرکبیر داشته است که نامگذاری معبری به نام فرزند وی چنین کاربردی را
داشته باشد؟
شاکری تاکید کرد: ما به پدر وی گفتیم با وجود مخالفت‌های شما اگر شورا این نامگذاری را انجام دهد مخالفتی دارید یا خیر، که مهندس میرزا خانی با کمال متانت پاسخ دادند‌: شما در جایگاه قدرت هستید و می توانید این کار را انجام دهید اما ما راضی به این کار نیستیم حتی در زمانی که مرحوم مریم میرزاخانی در ایران بود و دولتمردان آن زمان قصد داشتند مکان یا معبری را به نام وی کنند، راضی نبود و آن را درست نمی‌دانست. حتی بسیاری از جایگاه های علمی خود را پنهان می‌کرد زیرا همیشه از حس خودبزرگ بینی پرهیز داشت.
به گفته شاکری این نوع نگاه، نگاه جدیدی به نامگذاری معابر و بسیار ارزنده و قابل تقدیر ‌است.

نظر شما