شناسهٔ خبر: 20816681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

جشن حافظ با یاد «علی معلم» در گام آخر

هفدهمین جشن «حافظ» با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون به یاد بنیانگذار این جشن علی معلم در تالار بزرگ کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس،  مراسم جشن «حافظ» که هر سال توسط علی معلم مدیرعامل «دنیای تصویر» برگزار می‌شد امسال توسط آذر معماریان و امید معلم مدیران جشن حافظ و به یاد بنیانگذار این جشن دقایقی پیش با قرائت قرآن آغاز شد.

* یادی از شهید مدافع حرم «محسن حججی»

هفدهمین دوره این جشن هم‌اکنون (شامگاه شنبه 21 مردادماه) با حضور اهالی سینما و تلویزیون در حال برگزاری است. این مراسم که با تاخیر نزدیک به یک ساعت و پخش تبلیغات کلید خورد و  باقطعه ای که توسط «شیلا خداداد» خوانده شد، آغاز شد.

صدای شهید «محسن ححجی» و توصیه او برای فرزند دو ساله‌اش «علی» آغازگر جشن حافظ بود که با تشویق حضار همراه شد. «حججی» از جوانان مدافع حرم بود که پس از اسارت توسط تروریست‌های داعش در سوریه، به فیض عظیم شهادت رسید. او یکی از نیروهای لشکر زرهی 8 نجف اشرف و از نیروهای فعال موسسه شهید احمد کاظمی بود. از این شهید بزرگوار یک فرزند 2ساله به یادگار مانده است.

در ادامه ایمان معلم فرزند کوچک زنده یاد علی معلم به حضار خوشامد گفت. سپس کلیپی از ادوار گذشته جشن حافظ با تصاویری از زنده یاد «معلم» پخش شد و «رضا یزدانی» از خوانندگان کشورمان قطعه‌ای را اجرا کرد.

امید معلم از مدیران جشن صحبت‌هایش با خوشامدگویی به حضار آغاز کرد و گفت: سخت بود بدون پدر راه را ادامه بدهیم، اما او معتقد بود، از من و ایمان و مادر می‌خواست همیشه جشن پابرجا باشد، اگر انرژی شما نبود این جشن مستقل خصوصی برگزار نمی‌شد. باورکردنی نیست عدم حضور ایشان اما کاری کردیم حضور ایشان را حس کنیم.
وی در ادامه گفت: اعضای هیات داوران که ما را یاری کردند؛ عبارتند از: خسرو دهقان، آرش خیروی، جواد طوسی، امیر پوریا، مانی باغبانی، هیوا مسیح، علیرضا مجمع، امیررضا نوری، پرتو کسری ولایی و آذر معماریان و بنده حقیر.
وی در خاتمه از مهران مدیری به عنوان مجری برنامه دعوت کرد تا روی سن بیاید.

کلیپی در این دوره به یاد مرحوم «علی معلم» پخش شد و مهران مدیری از حضار خواست به احترام وی یک دقیقه سکوت کنند.

* اولین تندیس علی معلم به «اصغر فرهادی» اهدا شد

اهدای تندیس علی معلم به «معماریان» همسر ایشان سپرده شد تا آن را اهدا کند، وی با تشکر از حضور هنرمندان و مردم گفت: به دلیل اینکه «معلم» این تندیس‌ها را می پسندید، ما هم تندیس را تغییر ندادیم و تنها از فیروزه استفاده کردیم. این تندیس امسال به یک سینماگر تعلق می گیرد اما در آینده به یک ایرانی که نام ایران را پر آوازه کند تعلق می‌گیرد.
این تندیس به «اصغر فرهادی» تعلق گرفت، وی در گفت و گویی که از وی در این مراسم پخش شد از اهدای تندیس تشکر کرد و خوشحال از اینکه تندیس به ایشان تعلق گرفته است.
به نمایندگی از اصغر فرهادی، «ساره بیات» این تندیس را دریافت کرد و گفت: جای آقای معلم امشب بسیار خالی است، خوشحالم از طرف آقای فرهادی این تندیس را می گیرم و به ایشان خواهم رساند.

جواد طوسی برای اهدا جایزه دستاورد نوشتاری روی سن حاضر شد و گفت: شهرام جعفری‌نژاد این جایزه را می‌گیرد که دوست معلم بود، خانه فرهنگ با همت معلم و جعفری نژاد و من شکل گرفت که بعد از انقلاب موقعیت بسیار خوبی بود.
وی گفت: فرد مستقلی در حوزه نوشتاری است او گزیده کار است که شهوت نوشتن نداشت و نشریه‌ای را به نام صنعت سینما منتشر کرد . چند سال پایمردانه در نشریه اش فعالیت داشت.

شهرام جعفری نژاد با حضور روی سن تالار کشور جایزه خود را از طوسی گرفت و صحبت‌هایش را با سلام به معلم آغاز کرد و گفت: کاش خواب بودم و از در بیایی و قهقهه سر بدهی؛ خانه فرهنگ پاتوق دوستی ما بود ، صبح جمعه و نمایش فیلم‌های 70 میلیمتری، تو آماده میشدی و می گفتی حالا برویم و همیشه به موقع می‌رسیدیم.

جعفری نژاد خاطرات خودش را همراه با بغض بازگو کرد .

در ادامه این مراسم مهران مدیری از محمدعلی کشاورز خواست که به بالای سن بیاید تا از وی به پاس یک عمر فعالیت هنری پربارش تجلیل شود.

جمشید مشایخی و مهران مدیری به دلیل اینکه محمدعلی کشاورز امکان آمدن به بالای سن را نداشت، به پایین سن رفتند و جایزه را به محمدعلی کشاورز اهدا کردند.

محمدعلی کشاورز گفت: علی معلم در مجله خود به سینما و تئاتر می‌پرداخت. اگر ما می‌خواهیم سینمای خوبی داشته باشیم، باید تئاتر قوی داشته باشیم.

جمشید مشایخی این جایزه را به کشاورز اهدا کرد و گفت: علی در قلب ما جای دارد.

در این مراسم همچنین جایزه بهترین فیلم مستند به بهتاش صناعی‌ها و همسرش اهدا شد.

کورش تهامی و آزیتا حاجیان برای اهدای بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزیونی روی سن حاضر شدند و تندیس حافظ به سریال لیسانسه‌ها ساخته سروش صحت و ایمان صفایی تعلق گرفت.

سروش صحت بعد از دریافت جایزه گفت: جای معلم خالی است و خوشحالم این جایزه را بردیم. من بعد از 17 سال این کت را در می‌آورم اما برای 17 دوره بعدی یک کت دیگر می‌خرم ( اصفهانی‌ام ).

امیر پوریا روی صحنه آمد و گفت. معلم عجولانه ما را تنها گذاشت و جایزه ویژه هیأت داوران را از سوی اعضا اهدا می‌کنم. 
به حمید نعمت‌الله و علیرضا رئیسان. 

رئیسیان گفت: علی هست خانواده‌اش هستند و تا شقایق هست زندگی باید کرد.
من و حمید جایزه این ستاره را به محمدرضا گلزار اهدا می‌کنیم برای عاشقانه و سلام بمبی.

* گلزار جایزه ویژه هیات داوران حافظ را گرفت

محمدرضا گلزار بعد از تشکر از ابراز احساسات حضار گفت: جای آقای معلم خیلی خالیه. روحشان شاد من این جایزه را به فال نیک می‌گیرم و از مردم که حامی من در طول این سالها بودند تشکر می‌کنم.

میلاد کی‌مرام و الهام حمیدی نیز برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن کمدی روی سن آمدند و حمیدی گفت من اکثر رل‌های ملودرام را بازی کردم و امیدوارم یک روز من این جایزه را بگیرم.

جایزه بهترین زن کمدی به سیما تیرانداز برای سریال پادری اهدا شد. 

تیرانداز گفت: جای علی معلم خالی نباشه و ممنون از هیأت داوران.

مرجانه گلچین برای اهدای جایزه بهترین کمدین مرد روی صحنه آمد و گفت: آقای معلم عزیز بودند و هستند.

تندیس حافظ به هوتن شکیبا برای سریال لیسانسه‌ها اهدا شد.

هوتن شکیبا بعد از دریافت جایزه گفت: ممنون از هیأت داوران من با معلم در جشن حافظ آشنا شدم. امیدوارم کلاه قرمزی برگردد. جایزه را دوست دارم به پدرم که آخر سالن نشسته تقدیم کنم.

برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیون امین حیایی و هنگامه قاضیانی روی صحنه آمدند .

قاضیانی گفت:من خوشحالم جایزه را به کسی می‌دهم که دوستش دارم.

تندیس بهترین بازیگر زن درام به ساره بیات تعلق گرفت.

ساره بیات بعد از دریافت جایزه گفت:  دوست‌تان دارم و از هیأت داوران تشکر می‌کنم . تشکر از خانم معماریان که به تنهایی این جشن را برگزار کردند. از منوچهر هادی تشکر می‌کنم..

جایزه بهترین مرد اثر درام توسط پوران درخشنده و اسحاق خانزادی اهدا شد.

درخشنده گفت: معلم رفت اما جشن حافظ ماند این بسیار مهم است.

تندیس بهترین بازیگر مرد ملودرام به هومن سیدی اهدا شد.

هومن سیدی گفت: خوشحالم جایزه را گرفتم اما غمگینم معلم نیست. یک ایرانی تمام عیارم همه شما را دوست دارم.

مهناز افشار و بهاره کیان افشار برای جایزه کارگردانی تلویزیونی روی صحنه آمدند.

مهناز افشار گفت: سال گذشته آقای معلم خیلی بازخواست شد. حرفی نزنیم که نتوانیم جبران کنیم.

کیان افشار گفت: خوشحالم اینجا هستیم این جایزه به کارگردان خلاقی که فکر و ذهن زیبایی دارد، اهدا می‌شود.

تندیس بهترین کارگردان تلویزیونی به منوچهر هادی اهدا شد.

هادی پس از دریافت جایزه گفت: قطعاً جایزه به عوامل عاشقانه تعلق دارد و جایزه را به مادر صوفیا تقدیم می‌کنم. از همه می‌خواهم به احترام معلم ایستاده تشویق کنید.

مهران غفوریان، یوسف تیموری، داودنژاد، رضا نیکخواه، برای اهدای تندیس حافظ بهترین مجموعه به رضا جودی برای تهیه لیسانسه‌ها تعلق گرفت. 

جایزه بهترین چهره تلویزیونی، آخرین جایزه بخش تلویزیون بود که با حضور لادن مستوفی ویکتا ناصر روی سن به  احسان علیخانی رسید.

لادن مستوفی گفت: یاد علی معلم گرامی باد، ما تا سال ها وامدار حضور و برکت این حضور خواهیم بود.

یکتا ناصر نیز گفت: من هیجان زده  ام به دلیل جایزه همسرم  برای او خوشحالم چون می دیدم که با انرژی و تحمل و بردباری پروژه را به سرانجام رساند، از خانواده معلم ممنونم که این شب های به یاد ماندنی را رقم زدند.

علیخانی جایزه اش را به خانواده شهید حججی تقدیم کرد

احسان علیخانی پس از دریافت جایزه گفت: در بین نامزدها دو رفیق خوب به نام رامبد و عادل دارم و نفر سوم هم مهران مدیری است که گویا از من دلخور است چون هرگاه از من دعوت کرد نتوانستم به برنامه اش بروم. محمد صالح علا حکم معلمی برایم دارد. هرکدام از ما یک تلقی از جسارت و شجاعت داریم، من افراد شجاع را بسیار دوست دارم، چند روزی است عکسی دست به دست می شود که معادله شجاعت را تغییر داده است خدا باعث و بانی هر جنگی را به زمین گرم بزند دوست دارم جایزه ام را خانواده محسن حججی این بچه شیر ایرانی تقدیم کنم.

سعید راد برای اهدای جایزه دوم ابتدا  مقابل محمدعلی کشاورز تعظیم کرد و گفت: دوست دارم از نوید محمدزاده که بازی بسیار خوبی  دارد یاد کنم. و صحبت هایش را با خاطره ای از معلم ادامه داد و گفت : سال هایی که در غربت بودم افرادی در آنجا برنامه اجرا می کردند، مردی را دیدم که فوق العاده بود، او کسی نیست جز مهران مدیری.

تندیس دوم  حافظ در بخش اجرا به مهران مدیری اهدا شد. مدیری گفت: این پنجمین تندیسی است که از جشن حافظ می گیرم و خوشحالم که این جایزه را از دست سعید راد گرفتم.

در ادامه مراسم همایون ارشادی برای اهدای نشان عباس کیارستمی روی صحنه آمد و گفت : از خانواده علی معلم که کاری کردند این جشن ادامه پیدا کند تشکر می کنم، مطمئنم حضور معنوی علی معلم و عباس کیارستمی سال ها ادامه خواهد داشت.

تندیس نشان عباس کیارستمی به رضا درمیشیان تعلق گرفت. و بعد از کسب نشان گفت: من نبود کیارستمی و معلم را باور ندارم اما می دانم حتما آنها در اینجا حضور دارند.

در ادامه مراسم مهران مدیری از کیهان کلهر به عنوان یک چهره جهانی یاد کرد و نام او را به عنوان برنده بهترین سازنده موسیقی متن اعلام کرد.  کلهر روی صحنه آمد و  گفت: خیلی ممنونم از شما. امیدوارم لایق محبت تان باشم.

سیدضیاءالدین دری برای اهدای جایزه بهترین تندیس دستاورد هنری روی صحنه آمد و گفت: امشب شب علی معلم است. امیدوارم  تا سی سال دیگر این جشن ادامه یابد و به جشنی مستقل در خاورمیانه تبدیل شود.

تندیس بهترین چهره پردازی به عبدالله اسکندری برای چهره پردازی سه بعدی لانتوری تعلق گرفت و اسکندری با تشکر از خانواده علی معلم گفت: به رضا درمیشیان تبریک می گویم و می خواهم از شهامتش تشکر کنم.

در ادامه مراسم جشن حافظ  لوریس چکناواریان روی سن آمد تا برنده جایزه بهترین ترانه را اعلام کند. تندیس حافظ بهترین ترانه تیتراژ به سالار عقیلی اهدا شد برای خواندن قطعه خون غزل در سریال معمای شاه.

عقیلی روی صحنه حاضر شد و گفت: خوشحالم با وجود مشکلاتی که سال گذشته بود این جشن برگزار شد، بها دادن به هنر این مرز و بوم از وظایف همه ما و دولت است.

مهران مدیری در سخنانی عنوان کرد: امشب از همه درگذشتگان یاد شد و من هم از  عارف لرستانی یاد می کنم روحش شاد.

تندیس حافظ بخش تدوین  به سجاد پهلوان زاده برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد

تندیس حافظ بخش فیلمبرداری سینمایی به هومن بهمنش برای فیلم «اژدها وارد می شود»  اهدا شد. 

تندیس حافظ بهترین فیلمنامه به رضا عطاران برای فیلمنامه «دراکولا» تعلق گرفت.

رضا عطاران با تشویق مکرر حضار به روی صحنه آمد و گفت: تشکر می کنم از هیات داوران فکر می کنم همین که فهمیدند من سواد نوشتن دارم، بهم جایزه دادند!

تندیس دوم حافظ برای بهترین فیلمنامه به نرگس آبیار برای فیلمنامه «نفس» اهدا شد.  او پس از حضور روی سن گفت: وقتی بعد از رفتن آقای معلم جشن حافظ این قدر خوب برگزار می شود نشان از حضور یک بانوی قدرتمند است . ممنون از خانم معماریان.

تندیس بهترین بازیگر زن جشن حافظ به فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «آباجان» اهدا شد.

معتمدآریا با حضور روی سن گفت: من دو بار به این جشن آمدم یک بار با آقای معلم و یک بار بدون آقای معلم. خوشحالم که هنوز این جشن برگزار می شود و فکر می کنم همه می دانند که چرا برگزار می شود. 

تندیس دوم بهترین بازیگر زن به الناز شاکردوست برای بازی در انیمیشن رئال مبارک اهدا شد . او با حضور روی سن گفت: این جایزه برایم بسیار ارزشمند است زیرا از جشنی مستقل دریافت می کنم که می دانم نیت بنیانگذارش تا چه حد پاک بوده است. 

تندیس اول بهترین بازیگر مرد به جواد عزتی برای بازی در فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا شد. 

تندیس دوم بهترین بازیگرمرد به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» اهدا شد. به دلیل اجرای تئاتر در سالن حضور نداشت.

تندیس سوم بهترین بازیگر مرد به نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «لانتوری»اهدا شد. 

نویدمحمدزاده با حضور روی سن گفت: این جایزه را برای دومین بار پیاپی می گیرم سال قبل یک مرد خوش پوش و خوش رو و خوش بو بین ما بود که نشانه هایش را در خانواده اش می بینم. اما جایزه اصلی را امشب سعید راد به من داد. من مرید فنی زاده و شکیبایی هستم. 

وی ادامه داد: به رضا درمیشیان تبریک می گویم و این جایزه را به تک تک قربانیان اسیدپاشی هدیه می کنم .

تندیس بهترین کارگردانی سینما جشن حافظ به محمد حسین مهدویان برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد.  او در سالن حضور نداشت و جایزه محمود رضوی تهیه کننده فیلم گرفت.

مهران مدیری از امید معلم، الناز شاکردوست، فاطمه معتمدآریا، پوریا شکیبایی، کیهان کلهر، عبدالله اسکندری خواست تا روی سن حاضر شده و جایزه بهترین فیلم جشن حافظ را اهداء کنند. تندیس بهترین فیلم جشن حافظ به اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» اهداء شد. حسن مصطفوی مدیرتولید فیلم فروشنده به نیابت از اصغر فرهادی این جایزه را دریافت کرد و پیام فرهادی را خواند. 

در این مراسم چهره‌هایی چون؛ مهناز افشار، هومن سیدی، الهام حمیدی، رضاگلزار، مهران مدیری، سحر جعفری جوزانی، مسعود جعفری جوزانی، نوید محمدزاده، شهرام شاه‌حسینی، مهدی کرم پور، مجید قناد، مرجانه گلچین، ساعد هدایتی، جواد طوسی،مریم کاویانی، منوچهر هادی، دانیال عبادی، محمد معتمدی، الهام پاوه نژاد، مسعود فروتن، یکتا ناصر، احسان علیخانی، جواد عزتی، مریم مقدم، میلاد کی مرام، همایون ارشادی، عبدالله اسکندری، سعید راد، مجید مظفری، رضا ناجی، مهران غفوریان، رضا داودنژاد، حسین سلیمانی، داریوش ارجمند، احمد مهرانفر، رضا عطاران، پوران درخشنده، یوسف تیموری، کوروش تهامی، ایرج راد، سروش صحت، سارا رسول زاده و.. حضور دارند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما