شناسهٔ خبر: 20816246 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تجربه کتابفروشی شهيد محسن حججي در نجف‎آباد

صاحب‌خبر -
شهيد محسن حججي، كه به دست گروهك داعش به شهادت رسيد، پيش از اين در عرصه نشر و كتاب فعال بود، تجربه همكاري با مؤسسه نشر شهيد كاظمي (ناشر برگزيده نمايشگاه كتاب امسال) و كتابشهر ايران وابسته به سازمان تبليغات اسلامي از جمله فعاليت‌هاي فرهنگي در كارنامه زندگي با عزت اين شهيد والامقام است.
 
شهيد حججي سال‌ها در كتابشهر نجف آباد اصفهان به كار فروش كتاب اشتغال داشت. اين كتابشهر در مدت فعاليت خود يكي از مراكز فرهنگي مؤثر در شهر نجف آباد و استان اصفهان محسوب مي‌شد كه جريان فرهنگي تأثيرگذاري در عرصه نشر و كتابفروشي پايه‌ريزي كرد. سنت حسنه تبليغ كتاب در تريبون‌هاي نماز جمعه كه امروز به يك سنت پايدار در برخي از نماز جمعه‌هاي كشور تبديل شده، براي اولين بار به همت حميد خليلي، مدير سابق كتابشهر نجف آباد و رئيس انتشارات شهيد كاظمي و شهيد حججي در كشور شروع شد.
براي اولين بار در يك برنامه مستمر و حساب شده، معرفي كتاب به تريبون نماز جمعه راه يافت. اين حركت فرهنگي مرهون همكاري كتابشهر نجف آباد و امام جمعه شهر نجف‌آباد بود كه با استقبال خوب نمازگزاران و رسانه‌ها روبه‌رو شد. البته جريان‌سازي اين مركز به اين سنت حسنه‌ محدود نماند و برنامه‌هاي مختلفي براي آشتي مردم با كتاب شروع شد كه يك مورد ديگر آن نيز انتخاب دانش آموزان به عنوان سفيران فرهنگي كتابشهر در شهرستان نجف آباد بود.
 
كتابشهر نجف آباد براي اولين بار كتاب را نه از طريق كتابفروشان و به صورت غيرمستقيم بلكه از طريق خود دانش‌آموزان به مدارس شهر نجف آباد برد. برخي از دانش‌آموزان ممتاز نجف‌آباد، به عنوان سفيران فرهنگي در مدارس اين شهر انتخاب شدند، حتي برخي از دانش‌آموزان به دليل انس با كتاب در مدت همكاري خود با كتابشهر، خود دست به قلم شدند و كتاب‌هايي تأليف كردند كه به همت نشر شهيد كاظمي و با همكاري كتابشهر ايران منتشر شد. در اغلب فعاليت‌هاي كتابشهر نجف‌آباد شهيد حججي حضوري درخشان و فعال داشت.
اين شهيد والامقام همچنين نقشي اساسي در شكل‌گيري مؤسسه و نشر شهيد كاظمي داشت و همواره در كنار خليلي، مدير اين مؤسسه و مدير پيشين كتابشهر نجف‌آباد به نقش‌آفريني در فعاليت‌هاي فرهنگي مي‌پرداخت. اين مؤسسه هم اكنون يكي از فعال‌ترين مراكز فرهنگي كشور است كه در ترويج فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب حركتي نوآورانه و پيش‌رو را در كشور آغاز كرده است.
 
اين مؤسسه چند سالي است كه برخلاف برخي از ناشران حوزه دفاع مقدس كه با بودجه دولتي كتبي منتشر كرده‌اند، با اتكا به همت و بودجه گروهي علاقه‌مند به فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامي، به انتشار كتبي همت گماشته كه با استقبال چشمگير علاقه‌مندان كتاب روبه‌رو شده و حتي ركورد فروش بالاي كتاب در كشور را كسب كرده است، يك نمونه از اين كتاب‌‌ها كتاب «ملاصالح» است كه با فروش 10 هزار نسخه‌اي در تيرماه، ركورد بيشترين فروش كتاب را ثبت كرد. كتاب ملاصالح شامل خاطرات آزاده ملاصالح قاري، مترجم اسراي ايراني در اردوگاه‌‌هاي عراق به روايت رضيه غبيشي است كه ارديبهشت امسال با حضور هنرمنداني از جمله رخشان بني اعتماد و پرويز پرستويي رونمايي شد. بي‌شك كتابشهر نجف آباد كه در دوره فعاليت خود يكي از مراكز فروش محصولات فرهنگي زبانزد بود، تجربه موفق خود را مرهون ايثار، فداكاري و همت والاي شهيد سرافراز حججي و كارگزار اين كتابشهر است. همچنين كتابشهر ايران اين دوره ولو كوتاه همكاري با شهيد والامقام حججي را درخشان‌ترين دوره در كارنامه فعاليت‌هاي خود قلمداد مي‌كند. 

نظر شما