شناسهٔ خبر: 20808585 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ابعاد تازه از محرومیت دو ملی‌پوش

صاحب‌خبر -
بازتاب بین‌المللی محرومیت ایرانی‌های پانیونیوس از تیم ملی و اعتراض برخی طرفداران در صفحات مجازی فیفا و AFC فوتبال ایران را در خطر تعلیق قرار داد داورزنی: نظام درباره شجاعی و حاج‌صفی تصمیم می‌گیرد، نه آقای کی‌روش
 
به گزارش شهروند، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی با اتهام بی‌تفاوتی به ارزش‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که از سوی معاون وزارت ورزش و جوانان مطرح شد،‌ رسما از حضور در تیم‌ملی محروم شدند. اتفاقی که سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخت و واکنش‌های مختلفی در پی داشت. هجوم برخی هواداران فوتبال به صفحه اینستاگرام فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ماجرا را وارد فاز تازه‌ای کرده است؛ به ‌طوری که ممکن است فوتبال ایران بر اساس قوانین فیفا درباره عدم ‌دخالت سیاست در ورزش تعلیق شود.
 
کاربران ایرانی در اینستاگرام FIFA و AFC
صحبت‌های محمدرضا داورزنی درباره محرومیت شجاعی و حاج‌صفی از حضور در تیم‌ملی واکنش برخی از هواداران را در پی داشت. برخی فوتبال‌دوستان که از غیبت شجاعی و حاج‌صفی در تیم‌ملی ناراحت هستند، در حمایت از آنها به صفحات اینستاگرام فیفا و AFC رفتند و از مقامات بین‌المللی فوتبال خواستند تا هر طور شده این دو بازیکن را در تیم‌ملی ایران حفظ کنند.
 
تجارب قبلی و روش مدیریتی فیفا این فرضیه را ایجاد می‌کند که مسئولان فوتبال در دنیا و آسیا به پرونده محرومیت حاج صفی و شجاعی از تیم‌ملی ورود کرده و از فدراسیون فوتبال سوال خواهند کرد. نکته مهم اینجاست که بازی‌کردن مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی مقابل نماینده رژیم صهیونیستی از نظر فوتبالی و قوانین بین‌المللی این رشته ورزشی به هیچ عنوان غیر قانونی نبوده و فیفا احتمالا قبول نخواهد کرد که دو بازیکن به ‌خاطر تعهد به قرارداد حرفه‌ای خود محروم شوند.
 
گفتنی است چهره‌های بزرگ فوتبال ایران چون محمد مایلی‌‌کهن، امیر قلعه‌‌نوعی،‌ علی کریمی و فرهاد مجیدی و مهدی مهدوی‌کیا و... با در نظر گرفتن قوانین ‌بین‌المللی از شجاعی و حاج صفی حمایت کرده بودند.
 
بازتاب بین‌المللی و خطر تعلیق
یکی دیگر از دلایلی که ثابت می‌‌کند فیفا به موضوع ورود خواهد کرد،‌ بازتاب بین‌المللی عجیب محرومیت حاج صفی و شجاعی در رسانه‌های معتبر جهان بود. کمتر از چند ساعت بعد از مصاحبه داورزنی بود که خبر به آن سوی مرز‌ها هم مخابره شد و نشریاتی چون اکیپ فرانسه، مارکا اسپانیا و فیگارو فرانسه رسانه‌هایی بودند که در همان ساعت‌های اولیه صحبت‌های عجیب داورزنی را بازتاب دادند و محرومیت شجاعی و حاج‌صفی را از حضور در تیم‌ملی به تیتر یک دنیای فوتبال تبدیل کردند.
 
این بازتاب خیره‌کننده بین‌المللی و همچنین هشتگ‌های حمایتی مردم در فضای مجازی و اینستاگرام فیفا می‌تواند بدون تعارف فوتبال ایران را وارد یک بحران اساسی و خطر تعلیق قرار دهد. حالا همه دوست دارند بدانند با ورود فیفا به این پرونده،‌ واکنش مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال به سوالات فیفا چه خواهد بود؟
 
حرف‌های داورزنی چه بود؟
با وجود این مسائل محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش از ابتدا موضع را مشخص کرده بود. او اعلام کرده بود با وجود تهدید‌های بزرگ بین‌المللی، رژیم صهیونیستی همیشه برای ملت و کشور ایران خط قرمز بوده و مردم نسبت به این رژیم حساسیت زیادی دارند که از مردم فلسطین حمایت کنیم.
 
داورزنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است: «وقتی دو فوتبالیست ما بی‌تفاوت به این موضوع عمل می‌کنند، به صرف این‌که تعهدی به باشگاه‌شان دارند، پس تعهدشان به ملت شریف ایران چه می‌شود؟ این دو بازیکن قرارداد مالی با یک باشگاهی دارند که پول بگیرند و برای آن باشگاه بازی کنند؛ اما این‌که بروند با نماینده رژیم منفوری که تمام گرفتاری‌های منطقه ناشی از اقدامات آن است، بازی کنند و بی‌تفاوت نسبت به همه این فشارها و همه جنایاتی که اسرايیلی‌ها انجام می‌دهند، به میدان بروند این وضع برای مردم ایران قابل تحمل نیست. با این شرایط طبیعی است که فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن تصمیم جدی را درباره آینده این دو بازیکن فوتبال بگیرد؛ اما در حال حاضر به ‌طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی به تیم‌ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد؛ زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند.»
 
مخالفت با کی‌روش
کارلوس کی‌روش در تمام سال‌های گذشته به مشکلات مختلفی که تیم‌ملی با آن مواجه  بوده، انتقاد داشته است. حالا اما به ‌خاطر اتفاقات اخیر و اعلام نظر صریح محمدرضا داورزنی،‌ دو بازیکن ثابت او از تیم‌ملی اخراج شدند.
 
در این مدت‌ خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که واکنش سرمربی پرتغالی تیم‌ملی به این قضیه چه خواهد بود و او در این پرونده از شاگردان خود حمایت می‌‌کند یا خیر! نکته قابل تأمل اما اینجاست که محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش به ابهاماتی که درباره واکنش کارلوس کی‌روش وجود داشته هم ورود کرده و این توضیح صریح را ارایه داده است: «مراجع تصمیم‌گیری در این موضوع نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون فوتبال هستند، نه آقای کارلوس کی‌روش. هر چند که این سرمربی پرتغالی برای فوتبال کشورمان زحمت کشیده که در جای خود ارزشمند بوده اما این اتفاقی که افتاده زیر پا گذاشتن خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ هیچکس حق ندارد خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رد کند.»
 
سکوت احسان و مسعود
از همان ابتدا مشخص بود که این پرونده با جنجال‌های بسیار زیادی همراه خواهد بود. هر دو بازیکن تیم‌ملی بعد از این‌که با فشار باشگاه پانیونیوس مجبور شدند در یونان مقابل مکابی اسراییل بازی کنند،‌ تا به امروز سکوت کرده‌اند و از دور اخبار و اتفاقات و واکنش‌‌های مختلف را رصد می‌کنند. اهمیت قضیه به قدری زیاد است که فدراسیون فوتبال نمی‌تواند به تنهایی درباره این دو بازیکن تصمیم بگیرد.
 
مسائل سیاسی حاکم در کشور و اظهارنظر مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اجرایی هم گواه دیگری بر این ماجرا بود که درنهایت با اظهارنظر صریح و تند محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمان وزارت ورزش‌ سرنوشت مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی برای همه مشخص شد.
 
سوءاستفاده مخالفان ایران از فوتبال آسیا
پرونده احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی بعدی سیاسی پیدا کرده و به‌راحتی نمی‌شد درباره آن تصمیم گرفت. مدیران فدراسیون فوتبال به خوبی می‌دانند که عربستان‌سعودی و کشورهای عربی هم‌پیمانش،‌ مدت‌هاست کارشکنی‌های زیادی علیه فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می‌دهند.
 
مدیران فوتبال ایران همچنین از شکل‌گیری لابی‌های قدرتمند برای تخریب فوتبال ملی و باشگاهی ایران در مراجع بین‌المللی که با ورود کنفدراسیون فوتبال آسیا به بدهی باشگاه‌های ایرانی و خطر حذف نمایندگان ایران همراه شده هم اطلاعات دقیقی در دست دارند. در چنین شرایطی حالا پرونده حاج‌صفی و شجاعی‌، بهانه دیگری برای کارشکنی علیه فوتبال ایران به دست مخالفان می‌دهد.
 
در این شرایط شاید بهتر بود که پرونده حاج‌صفی و شجاعی در فضایی غیررسانه‌ای رسیدگی می‌شد و معاون وزیر ورزش هم چنین مصاحبه‌ای انجام نمی‌داد حالا اما تصمیم نهایی به مدیران فدراسیون فوتبال ابلاغ شد؛ شجاعی و حاج‌صفی باید محروم شوند. در این بین حالا باید دید فدراسیون با چه سناریویی تکلیف این جنجال بزرگ را یكسره خواهد کرد.

نظر شما