شناسهٔ خبر: 20805035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم:

مرجعیت عراق اجازه انحلال حشد الشعبی را نخواهد داد

R1396/P36446/S8,90,95,1128/CT3

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به تداوم حیات نیروهای مردمی در عراق گفت: در حقیقت جایگاه این نیروها و پشتیبانی مرجعیت عراق از این نیروهای مردمی اجازه نخواهد داد که حشد الشعبی منحل شود.

صاحب‌خبر -

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص مشارکت فعالانه‌ الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی شهر تلعفر، با اشاره به اینکه تقابل واشنگتن با الحشد الشعبی نادیده گرفتن تمامیت ارضی عراق است، بیان داشت: با توجه به جایگاهی که الحشد الشعبی در طول سه سال گذشته در عراق پیدا کرده، سلسله جریان سازی‌هایی علیه این نیروی مردمی ایجاد شده است.

وی با توجه به خصومت واشنگتن با الحشد الشعبی گفت: آمریکایی‌ها اخیراً به‌ طور مستقیم به عرصه‌های میدانی وارد شده‌اند و با بمباران نیروهای الحشد الشعبی عملاً در تقابل با این نیرو‌ها قرار گرفته‌اند. آمریکایی‌ها اعلام کرده­‌اند که الحشد الشعبی نباید در آزادسازی تلعفر مشارکت داشته باشد. این امر در واقع به‌ نوعی نادیده گرفتن تمامیت ارضی عراق و استقلال این کشور است؛ به اعتبار اینکه آمریکایی­‌ها در حال حاضر سعی می‌کنند بین ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی اختلاف‌افکنی کنند.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به سفر مقتدی صدر به ریاض نیز تأکید کرد: سلسله تصمیماتی برای تعامل با نیروهای مردمی الحشد الشعبی در سفر اخیر مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق به عربستان و دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت گرفته است. عربستان سعودی به مقتدی صدر مأموریت داد که شیعیان را به دو دسته شیعه فارس و شیعه عرب تقسیم کند و نوعی صف­بندی میان جریان‌های شیعه عراقی ایجاد کند. ضمن اینکه مقتدی صدر به هنگام بازگشت از عربستان تلاش کرد الحشد الشعبی را از طریق فشار به دولت حیدر العبادی منحل کند.

وی با تأکید بر اینکه درخواست مقتدی صدر از دولت عراق برای انحلال الحشد الشعبی در راستای سیاست‌های مشترک آمریکا و عربستان در عراق است، افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اکنون که نتوانسته‌اند دولت حیدر العبادی را به انحلال الحشد الشعبی وادار کنند، به‌ طور مستقیم ورود پیداکرده‌اند و از طریق عوامل خود سعی می‌کنند که این جریان مردمی را منزوی و منحل کنند.

هانی‌زاده با توجه به تجربه میدانی الحشد الشعبی گفت: این نیروهای مردمی در آزادسازی موصل بسیار موفق عمل کردند. در حال حاضر نیز بدون حضور نیروهای الحشد الشعبی امکان آزادسازی تلعفر وجود ندارد و این امر یکی از خواسته‌های آمریکا است؛ چراکه واشنگتن تلاش می­‌کند نیروهای داعش را در این منطقه‌ مهم حفظ کند و به همین دلیل اکنون فشارهای بسیاری در عرصه‌های سیاسی و میدانی متوجه الحشد الشعبی شده است.

وی با اشاره به تداوم حیات نیروهای مردمی در عراق تأکید کرد: در حقیقت جایگاه این نیروها و پشتیبانی مرجعیت عراق از این نیروهای مردمی اجازه نخواهد داد که الحشد الشعبی منحل شود؛ به همین دلیل حضور نیروهای الحشد الشعبی در آزادسازی تلعفر می‌تواند کمک بزرگی به سرکوب گروهک تروریستی داعش کند.

انتهای پیام/

نظر شما