شناسهٔ خبر: 20803742 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهره مندی بیماران مبتلا به تالاسمی از آموزش های مهارتی

سنندج- ایرنا- با توجه به اینکه مبتلایان به تالاسمی ماژور به دلیل ضعف های جسمانی که دارند، با مشکلاتی در زندگی و فعالیت های روزمره روبرو هستند، برنامه ریزی سازمان فنی و حرفه ای کردستان برای آموزش های مهارتی این بیماران، بسیار بجا و ارزشمند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا تالاسمی یک بیماری مادرزادی است که از والدین به ارث می رسد و برای کسانی که نوع مینور را داشته باشند، مشکلی ایجاد نمی‌کند و آنها هم مثل افراد سالم می‌توانند زندگی کنند؛ اما برعکس، این بیماری حداکثر آزار خود را به بیماران نوع ماژور می‌رساند.
در حالی که تالاسمی شدید یا ماژور به افرادی که مبتلا به بیماری تالاسمی هستند گفته می شوند که دچار علائم بالینی چون کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف و بی حالی، تپش قلب، اختلال رشد و کم وزنی هستند و به دریافت خون و داروهای ویژه این گروه نیاز دارند.
با توجه به اینکه بیماران مبتلا به تالاسمی با مشکلات جسمی زیادی دست و پنجه نرم می کنند هرگونه خدمت به آنان کاری خداپسندانه و کمک بسیار ارزشمندی در راستای ایجاد شرایط زندگی بهتر برای این بیماران است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان اظهار کرد: همگی باید با نگاهی به دور از تبعیض، در راستای تحقق شعار سال و توانمند ساختن و ایجاد شرایط اشتغال متناسب با مهارت های آموخته شده گام برداریم.
سیدجمیل احمدی افزود: تلاش خواهیم کرد بیماران خاص استان را به سمت دریافت آموزش هایی سوق دهیم که متناسب با وضعیت جسمانی آنان بوده و منتج به حضور بیشتر و نقش آفرینی آنها در جامعه شود.
وی شرکت بیماران خاص در دوره های مهارت آموزی بخش دولتی را رایگان ذکر کرد و گفت: از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل انتقال خون کردستان تقاضا داریم با همکاری انجمن های بیماران خاص نیازسنجی لازم را انجام دهند تا متقاضیان را به دوره های مختلف مهارتی هدایت کنیم.
احمدی به ظرفیت بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که بیماران خاص علاقمند به گذراندن دوره هایی در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای باشند از تخفیف های قابل توجهی برخوردار خواهند شد.
وی از ارائه مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای به اعضای انجمن بیماران خاص استان به عنوان دیگر تسهیلات آموزش فنی و حرفه ای نام برد و ادامه داد: متقاضیان می توانند در برخی نقاط استان آموزشگاه هایی دایر کنند و اداره آموزش فنی و حرفه ای نیز همکاری لازم را برای صدور مجوز به کار خواهد بست.
احمدی اضافه کرد: افراد دارای بیماری خاص، اگر به هر دلیل تحت پوشش بیمه نیستند، می توانند پس از تایید صلاحیت در مهارت های فنی و حرفه ای با پرداخت مبالغ ناچیز مشمول قوانین بیمه تامین اجتماعی و از مزایای آن بهره مند شوند.
به گفته وی، نیاز است دیگر نهادها نیز همراه و همدل با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای از ظرفیت های قانونی برای مطالبه سهم بیماران خاص از طریق کارگروه اشتغال استان گام بردارند.
احمدی با بیان اینکه برخی افراد نیازمند به آموزش مهارت های جدید هستند تا بتوانند کسب و کار خود را ارتقا دهند اضافه کرد: برخی دیگر نیز مهارت هایی را برای آغاز یک شغل جدید دریافت می کنند.
وی نگرش کارآفرینی، مهارت و دانش را سه مولفه لازمه اشتغال از جانب سازمان بین المللی کار عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه دانش و مهارت در سطح مطلوبی در جامعه عمومیت یافته است اما نگرش افراد نسبت به اشتغال هنوز به سطح قابل قبول نرسیده است؛ بنابراین با برگزاری دوره های کارآفرینی در تلاش هستیم تا نگرش صحیح کارآفرینی را به جامعه آموزش دهیم.
در آموزشگاه های مراکز دولتی کردستان، سالانه سه میلیون و 340 هزار نفر ساعت آموزش در 350 حرفه و 31 رشته مختلف انجام می شود و در آموزشگاه های بخش خصوصی نیز سالانه یک میلیون و 250 هزار نفر ساعت آموزش در 213 حرفه و در 24 رشته مختلف انجام می شود.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

انتهای پیام /*

نظر شما