شناسهٔ خبر: 20802723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کوششی اظهار کرد:

اهتمام ویژه به تشکل‌های قرآنی در راستای رفع دغدغه رهبری برای سبک زندگی دینی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با تأکید بر اینکه جایگاه تشکل‌های مردمی در نظام، جایگاه بسیار بالا به لحاظ تأثیرگذاری است، گفت: اگر خواسته باشیم در مقابله با هجمه‌های فرهنگی و جنگ نرم تأثیرگذاری داشته باشیم، افسران این جنگ و افرادی که در مقابله با این هجمه‌ها می‌ایستند، همین تشکل‌های مردمی هستند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص 22 مرداد روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، گفت: بطور کلی هنگامی که در طول تاریخ اسلام بررسی کنیم می‌بینیم تمامی مصادیقی که در حوزه فرهنگ در حال شکل‌گیری است توسط گروه‌ها و یا تشکل‌های مردمی انتقال داده می‌شود.
اثرگذارتر از مجوعه‌های مردمی در مسائل فرهنگی نیست
وی ادامه داد: ما خارج از سیستم‌ مجموعه‌های مردمی در تأثیرگذاری مسائل فرهنگی در بخش‌های مختلف، اثرگذارتر از این مجموعه‌ها نداریم. این هم در طول تاریخ به اثبات رسیده است و هم مورد تأکید و توجه بزرگان و دانشمندان و حکام بوده است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اضافه کرد: توجه به مردم و حرکت‌هایی که در راستای اقدامات و رفتارهای مختلف از ناحیه مردم صورت می‌گیرد، امری بدیهی و ضروری بوده و هست لذا جایگاه تشکل‌های مردمی در نظام، جایگاه بسیار بالا به لحاظ تأثیرگذاری است و اگر خواسته باشیم در مقابله با هجمه‌های فرهنگی و جنگ نرم تأثیرگذاری داشته باشیم، افسران این جنگ و افرادی که در مقابله با این هجمه‌ها می‌ایستند، همین تشکل‌های مردمی هستند.
تشکل‌های مردمی به طور عام نقش ویژه دارند
وی با اشاره به اینکه اگر مردم نخواهند قطعا حاکمیت نمی‌تواند به تنهایی برخی از سیاست‌ها را دنبال کند، اظهار کرد: لذا تشکل‌های مردمی به طور عام نقش ویژه دارند، تشکل‌های قرآنی هم بخشی از تشکل‌های مردمی است که به صورت خاص در حوزه فرهنگی، دینی و قرآنی فعال هستند که اینها با توجه به اینکه ماهیت نظاممان ماهیت فرهنگی و دینی است، براساس آموزه‌های دینی در حقیقت نظام شکل گرفته است و قوانین ما براساس قوانین اسلامی است و منطبق با معارف قرآن کریم است، نقش و جایگاه مؤسسات قرآنی در تبیین معارف قرآن برای نهادینه کردن این معارف نقش حائز اهمیتی است.
نامگذاری 22 مرداد به تشکل‌های مردمی بیانگر اهمیت نقش این مجموعه‌ها
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور تصریح کرد:  این نامگذاری که در 22 مردادماه به عنوان «تشکل‌های مردمی» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است، به نوعی بیانگر اهمیت نقش این نهادها و NGO های مردمی است که بخاطر این اهمیت یکی از روزهای به صورت نمادین به این عنوان نامگذاری کرده‌اند.
کوششی در خصوص اهتمام مسئولان به تشکل‌های قرآنی، اضافه کرد: اهتمام مسئولان به تشکل‌های قرآنی نه اینکه نیست اما انتظار هست با توجه به اینکه امروز دغدغه‌ مقام معظم رهبری و مردم، سبک زندگی دینی و قرآنی و بهره‌گیری از معارف قرآن است برای رسیدن به این مهم، باید به تشکل‌های قرآنی به صورت ویژه توجه شود.
اهتمام مسئولان به مجموعه‌های مردمی در حد انتظار نیست
وی گفت: این توجه در حد انتظار انجام نمی‌شود از لحاظ کارکرد، کارکرد آنها بالاست و از آنها زیاد استفاده می‌کنند اما آن حمایت لازمی که باید از تشکل‌های قرآنی در حد قانع‌کننده باشد متأسفانه هنوز به حد مطلوب نرسیده است نه به لحاظ قوانین و مقررات و نه به لحاظ مسائل مالی.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور تصریح کرد: بطور مثال مجموعه‌ای چون حوزه نشر از امتیازاتی به لحاظ قانونی برخوردار است که باید نیز برخوردار باشد چرا چون هدفش ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است اما مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با اینکه اثرگذاری آنها بالاتر است اما آنها از این امکانات برخوردار نیستند و یا گروه‌های هنری به عنوان یکی از گروه‌های مرجع از امتیازاتی برخوردارند که مجموعه‌های قرآنی با همه تأثیرگذاریشان و ضعفی که در حوزه پشتیبانی دارند از آن امتیازات برخوردار نیستند.
مراد از این حمایت، حمایت مالی صرف نیست
کوششی با اشاره به اینکه مراد از این حمایت، حمایت مالی صرف نیست، عنوان کرد: حمایت‌های قانونی نیز آنگونه که بایسته و شایسته است نسبت به آنها صورت نگرفته است.
وی در پایان ضمن تبریک این روز به همه تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی و به طور خاص تشکل‌های مردمی در حوزه دینی و قرآنی، اضافه کرد: از تشکل‌های مردمی تقاضا می‌کنم که براساس آن آرمانی که در مجموعه‌شان ترسیم کردند با قدرت و قوت کار کنند و تلاش کنند که میزان تأثیرگذاری خود را در سطح جامعه گسترش دهند و از مسئولان نیز تقاضا داریم که اگر باور دارند نهادهای مردمی در عرصه‌های مختلف چون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ...  تأثیرگذار هستند، ان‌شاءالله حمایت‌های جدی را هم به لحاظ حقوقی، قانونی، مالی از این مجموعه‌ها داشته باشند و چارچوب‌های نظارتی که باید داشته باشند، اعمال کنند.

نظر شما