شناسهٔ خبر: 20756754 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهمیه هیچ رشته دانشگاه بوشهر در پذیرش کنکور امسال حذف نشده است

بوشهر - ایرنا- رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: به علت برخی اشکالات سهمیه پذیرش رشته های مهندسی مکانیک، عمران، دریا و نفت این دانشگاه در دفترچه شماره یک انتخاب رشته کنکور امسال درج نشده که با پیگیری لازم این مشکل رفع و در دفترچه اصلاحی این رشته ها افزوده می شود.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید مصلح روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بوشهر به مناسبت روز خبرنگار افزود: با توجه به اینکه این رشته ها از رشته های مهم به شمار می روند داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید توجه و دقت لازم را داشته باشند.
وی اضافه کرد: با توجه به راه اندازی سامانه ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بارگذاری مدارک و سوابق آموزش عالی با هدف پایش رشته های دانشگاهی برهمین اساس مجوز رشته های تحصیلی نیز براین اساس صادر می شود.
رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: با راه اندازی این سامانه تمام برنامه های توسعه آموزش عالی در آن ثبت و بررسی خواهد.
وی یادآور شد: مهندسی نفت رشته تازه تاسیس در دوره کارشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر برای سال تحصیلی جدید با ظرفیت پذیرش 50 دانشجو است که در دفترچه اصلاحی انتخاب رشته کنکور امسال درج شده و علاقه مندان به تحصیل در این رشته که در کنکور امسال حایز رتبه مناسب شده اند، می توانند آن را انتخاب کنند.
مصلح اظهار کرد: با توجه به وجود صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر و اهمیت تربیت نیروی متخصص مرتبط با این صنایع، اولویت بعدی این دانشگاه تاسیس رشته های مهندسی پلیمر و گاز است.
وی یادآور شد: با تاسیس این رشته ها و جذب دانشجو امکان تربیت نیروی انسانی بومی متخصص متناسب با تاسیسات و صنایع موجود در استان بوشهر فراهم می شود.
مصلح اظهار کرد: همچنین امسال رشته های مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک، مهندسی دریا با گرایش معماری کشتی نیز از جمله رشته های تازه تاسیس در مقطع کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی جدید است.
وی گفت: هم اکنون دانشگاه خلیج فارس با 29 رشته در مقطع کارشناسی، 49 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 12 رشته در مقطع دکترا با حدود شش هزار و 300 دانشجو در استان بوشهر فعال است.
مصلح افزود: دانشگاه خلیج فارس هم اکنون 236نفر هیات علمی دارد و قراراست 6 نفر دیگر نیز از اول مهرماه به این مجموعه افزوده شود.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در باره دانشکده مهندسی جم گفت: با توجه به محدودیت فضا هفت هکتار زمین از طرف خیران منطقه برای احداث دانشگاه تامین شده که انتظار است با همت مسئولان و خیران و اعبتار لازم برای ساخت فضای آموزشی این دانشکده تامین شود.
وی با اشاره به مصوبات سفر دولت یازدهم در بخش آموزش عالی در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ساختمان آموزشی دانشکده کشاورزی دشتستان به عنوان یکی از این مصوبات به پایان رسیده و قرار است تا اول مهرتحویل شود.
وی در باره دانشکده مهندسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: تکمیل این دانشکده که از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار می شود از جمله مصوبات سفر است که اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مصلح، احداث و تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه خلیج فارس را از جمله دیگر مصوبات عنوان کرد و گفت: این مصوبه بصورت غیر رسمی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی در باره معارضان طرح توسعه دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: بیشتر این معارضان مربوط به پردیس ساحلی با 30 هزار متر مربع است که با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور رفع معارض شد.
مصلح ادامه داد: هرچند هم اکنون معارضانی وجود دارد و منتظر حکم دادگاه هستیم ولی در مجموع مشکل معارضان دانشگاه خلیج فارس بوشهر حل شده است ولی زمین های دیگری وجود دارد که برای اجرای طرح توسعه نیازمند تملک است.
رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: برای اجرای طرح توسعه دانشگاه خلیج فارس بوشهر باید زمین های اطراف دانشگاه با تامین اعتبار و یا زمین معوض تملک شود.
وی افزود: با توجه به همجواری مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی به مساحت 10.5هکتار و نیاز به طرح توسعه دانشگاه خلیج فارس به عنوان دانشگاه مادر و دستور وزیرجهاد کشاورزی مبنی بر واگذاری آن به دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام این مهم می تواند بخش بزرگی از مشکل کمبود فضا و امکانات این دانشگاه را حل کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در بارهکیفیت آموزش در استان بوشهرگفت: بوشهر با وجود قابلیت های مثبتی که درطول تاریخ دربخش آموزش داشته در 15 سال اخیر در بخش آموزش عمومی دچار آسیب هایی شده است.
مصلح اظهار کرد: در این ارتباط با اجرای طرح تقویت بنیه علمی با همت استانداری و آموزش و پرورش در استان تلاش شده گام های موثری در بخش کیفیت آموزشی برداشته شود.
وی یادآور شد: با این وجود حضور مردم در کنار دولتی ها نقشی مهم و موثر در تقویت جایگاه علمی دانش آموزان و بهبود وضعیت آموزشی استان بوشهر دارد.
مصلح در باره وضعیت آموزش عالی در استان بوشهر بیان کرد: در بخش آموزش عالی یکسری دانشگاههای روزانه، فنی حرفه ای، پیام نور، آزاد و علمی کاربردی وجود دارد که در بخش آزاد و علمی کاربردی بتازگی آسیب هایی ایجاد شده است.
وی یادآور شد: توسعه پراکنده و بدون استانداردهای لازم باعث شده دوره هایی بدون کیفیت برگزار شود اگرچه کارهایی برای نظارت از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه ارتقای سطح کیفی این موسسه ها مطابق استانداردها در دست اجراست.
وی گفت: دانشگاه خلیج فارس در بخش آی اس سی مجموعه شاخص ها با اولویت پژوهشی رتبه 31 و از نظر پژوهشی در همان رتبه بندی رتبه 22 کشور را کسب کرده است.
مصلح افزود: بتازگی نیز دانشگاه خلیج فارس در بخش مقاله های علمی ای اس آی (شاخص های اساسی علمی) از نظر تعداد مقاله ها و حجم تولیدات بین دانشگاههای جامع رتبه 18 را کسب و جزو یک درصد دانشگاههای برتر جهان معرفی، از نظر کیفیت مقاله ها در کشور دوم و در بخش ارجاع ها نیز با ارجاع 9.81صدم به ازای هر مقاله جایگاه مناسبی را کسب کرده است.
وی با اشاره به شرایط مناسب دانشگاه خلیج فارس از نظر کیفی گفت: این دانشگاه از نظر کمیت در بخش جذب دانشجویان روزانه نسبت به کل کشور سهم کمتری دارد.
مصلح افزود: هم اکنون سهم دانشجویان کشور از آموزش دولتی (روزانه) 15 درصد است این درحالی است که این سهم در بوشهر در سال 94، کم بوده و رتبه 30 کشور را دارد.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: شمار بالای دانشجویان در دانشگاههای دولتی بیانگر سرمایه گذاری خوب در آموزش عمومی و در دانشگاههای دولتی است که می طلبد ما نیز در این بخش تلاش بیشتری انجام دهیم.
وی تقویت زیرساخت های خوابگاهی را از جمله نیازهای مهم دانشگاه خلیج فارس در استان بوشهر عنوان کرد و گفت: لازمه رسیدن به اهداف وچشم انداز سندهای بالادستی و جذب 9 هزار دانشجو باید زیرساخت ها بویژه در بخش خوابگاهی را در استان تقویت کرد.
مصلح افزود: پارسال در بخش خوابگاهی ظرفیت هایی در بوشهر ایجاد شد که کافی نیست و باید سرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام شود.
وی بیان کرد: برنامه ساخت خوابگاه را در بوشهر آغاز کرده ایم و قرار است ظرفیت خوابگاهی را از 2هزار و 300 به چهار هزار و 500 نفر ارتقا دهیم.
مصلح تاکید کرد: برای جذب دانشجو باید زیرساخت ها بویژه در بخش خوابگاهی فراهم شود.
وی جذب دانشجویان بین المللی را از جمله گام های موثر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و گفت: در دانشگاه خلیج فارس رشته های نفت، شیمی، مکانیک و بویژه در بخش ادبیات فارسی و ایران شناسی قابلیت های خوبی برای جذب دانشجویان بین المللی وجود دارد.
مصلح با بیان اینکه فلسفه تاسیس دانشگاه خلیج فارس بین المللی است اظهار کرد: برای جذب دانشجویان بین المللی باید این دانشگاه به توسعه بیشتری برسد.
وی یادآور شد: پیش بینی می شود امسال 2هزار دانشجوی جدید به مجموع دانشجویان دانشگاه خلیج فارس اضافه شود.
در این آئین با اهدای لوح تقدیر به رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر از خدمات ایرنا در بخش اطلاع رسانی تقدیر شد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

انتهای پیام /*

نظر شما